Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 12 marca 2019 roku.
IMIĘ I NAZWISKO DZIECKA:
DATA I MIEJSCE URODZENIA:
ORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO: Orzeczenie nr 212/2017/2018
ROZPOZNANIE WYNIKAJĄCE Z ORZECZENIA: Autyzm
NAZWA SZKOŁY: Zespół Szkolno-Przedszkolny
FORMA, CZĘSTOTLIWOŚĆ I OKRES TRWANIA ZAJĘĆ:
Zajęcia indywidualne, 2h tygodniowo, rok szkolny 2018/19
Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
I Zalecenia do pracy z dzieckiem zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
- Strukturalizacja czasu poprzez wspólne planowanie z uczennicą czynności i uczenie jej samodzielnego korzystania i układania harmonogramów, uprzedzanie o zmianach planów, aby uczennica mogła się z nim oswoić;
- Strukturalizacja przestrzeni poprzez określenie stałego miejsca wykonywania danej czynności;
- Strukturalizacja działania poprzez określenie celu, zakresu, kolejności czynności i przewidywanych skutków konkretnego działania. Przy bardziej złożonych zadaniach można tworzyć tabele tematyczne konkretnie przedstawiające czynności i ich efekty;
- Dostosowanie oddziaływań edukacyjnych do dysfunkcji w funkcjonowaniu poznawczym i komunikacji uczennicy. Najważniejsze informacje z lekcji uczennica powinna mieć przygotowane w formie notatki do wklejenia do zeszytu, z lukami do uzupełnienia, wyrazami do wykreślenia – aby uniknąć bierności podczas sporządzania notatki w klasie;
- Udzielanie krótkich, konkretnych komunikatów. Sprawdzanie czy komunikaty do niej zostały usłyszane i zrozumiane;
- Unikanie zadawania pytań otwartych, treści opartych na abstrakcji, pomijanie w komunikacji idiomów, podwójnych znaczeń;
- Stosowanie do sprawdzania wiadomości testów wyborów;
- Indywidualne zwracanie się do uczennicy w czasie zajęć;
- W pracy uwzględnienie problemów emocjonalnych dotyczących kontroli i wyrażania emocji. Każde właściwe zachowanie należy wzmacniać;
- Uwzględnianie problemów społecznych uczennicy: zachęcanie do współpracy w klasie w mało licznej grupie, modelować zachowanie innych uczniów wobec dziewczynki, aby wiedzieli jak należy reagować na niektóre jej zachowania, zachęcać do udziału w zajęciach ogólnorozwojowych, zwalniać z gier zespołowych opartych na rywalizacji;
- Systematyczna współpraca: rodzice – nauczyciele – terapeuci w celu ujednolicenia metod pracy i sposobów postępowania, stworzenia optymalnych warunków do prawidłowego rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego.
II Cel ogólny zajęć
Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest rozwój i aktywizowanie wszystkich właściwości intelektualnych i osobowości ucznia i usprawnianie sfer w których rozpoznano deficyty rozwojowe. Zajęcia rewalidacyjne mają dwa podstawowe aspekty: dydaktyczny i terapeutyczny.
Z jednej strony w czasie zajęć rewalidacyjnych uzupełniane zostają luki w materiale nauczania, z drugiej natomiast poprzez odpowiednie oddziaływanie leczniczo – wychowawcze dochodzi do wyrównywania defektów rozwojowych i kształtowanie akceptowanych społecznie właściwości osobowościowych.
III Cele główne rewalidacji
- Wspomaganie procesu kształcenia poprzez usprawnianie zaburzonych funkcji poznawczych;
- Maksymalne rozwijanie mocnych stron ucznia;
- Podniesienie kompetencji społecznych;
- Eliminowanie zachowań niepożądanych.
IV Zasady pracy z dzieckiem
Na każdym etapie pracy z uczniem, należy kierować się zasadami obowiązującymi w oligofrenopedagogice:
- zasada gruntownej znajomości dziecka i przychodzenia mu z racjonalną, specjalistyczną pomocą;
- zasada kompensacji zaburzeń – łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji nie zaburzonych w celu wytworzenia właściwych mechanizmów kompensacyjnych;
- zasada stopniowania trudności;
- zasada systematyczności;
- stosowanie stałego schematu zajęć;
- zasada sukcesu;
- zasada indywidualizacji wymagań, metod, doboru środków dydaktycznych oraz organizacji i tempa pracy;
- zasada aktywnego udziału dziecka w procesie dydaktycznym;
- zapoznanie dziecka z zadaniami i czynnościami jakie będą realizowane podczas zajęć;
- stworzenie warunków poczucia bezpieczeństwa, życzliwej pomocy;
- kształtowanie pozytywnej atmosfery;
- dostosowanie zajęć do tempa rozwoju i możliwości dziecka;
- mobilizowanie dziecka do aktywności i samodzielności;
- ścisła integracja różnego rodzaju działań;
- stworzenie odpowiednich warunków pracy, przy uwzględnieniu odpowiedniej aranżacji miejsca pracy.
V Treści zajęć
Pobierz cały Program
Opracowanie: Elwira Wilamowicz
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę Portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli