Program rewalidacji indywidualnej dla uczennicy klasy czwartej

Opublikowano: 7 września 2016 roku

Program opracowano na drugi etap edukacyjny na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nr xxx wydanego przez Specjalistyczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną xxx w dn. xxx oraz w oparciu o wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania uczennicy.

Diagnoza

Niepełnoprawność intelektualna w stopniu lekkim

Cele ogólne programu

  1. Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju uczennicy na miarę jej indywidualnych możliwości.
  2. Wyrównywanie i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji.
  3. Wzmacnianie wiary we własne siły i rozwijanie motywacji do pracy.

Cele szczegółowe

  • Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej
  • Rozwijanie spostrzegawczości
  • Usprawnianie motoryki małej, w tym grafomotoryki
  • Doskonalenie umiejętności logicznego myślenia
  • Doskonalenie koncentracji uwagi
  • Rozwijanie percepcji słuchowej
  • Doskonalenie technik szkolnych (mówienie, czytanie, pisanie, liczenie)
  • Podnoszenie kompetencji społecznych

 Metody pracy

  • 18 Struktur Wyrazowych Kujawy i Kurzyny
  • Elementy Metody Anny Smoleńskiej
  • Program Rozwijający Percepcję Wzrokową D. Horne i M. Frostig
  • Elementy Kinezjologii Edukacyjnej Dennisona
  • Metody aktywizujące i ćwiczebne
  • Gry dydaktyczne
  • Programy komputerowe

Monitorowanie osiągnięć ucznia

  • Bieżąca obserwacja
  • Rozmowy z innymi nauczycielami i rodzicami
  • Podsumowanie pisemne na koniec roku szkolnego ze wskazówkami do dalszych pracy

  Rodzaje ćwiczeń

 oko2Ćwiczenia percepcji wzrokowej

  • Ćwiczenia na materiale obrazkowym, geometrycznym, graficznym i literowym
  • Ćwiczenia w orientacji przestrzennej i kierunkowej
  • Praca z tekstem (np. wyszukiwanie i zaznaczanie wyrazów i zdań w tekście)
  • Układanki, loteryjki, puzzle, memory
  • Gry dydaktyczne
  • Programy komputerowe
  • Zabawy doskonalące pamięć wzrokową: „co tu się zmieniło?”, „czego brakuje?”

 

kaligrafiaĆwiczenia motoryki małej

  • Ćwiczenia graficzne i kaligraficzne podnoszące graficzny poziom pisma
  • Rysowanie po śladzie
  • Wykonywanie prac plastycznych z zastosowaniem różnych technik
  • Wykonanie wycinanek z elementami papieroplastyki ( wykorzystanie „origami”)
  • Ćwiczenia manualne, np. nawlekanie koralików, przeciąganie sznurówek przez otworki
  • Obrysowywanie szablonów

 

mozgĆwiczenia rozwijające umiejętność logicznego myślenia

  • Układanie historyjek obrazkowych z uwzględnieniem związków przyczynowo – skutkowych
  • Gry dydaktyczne rozwijające logiczne myślenie
  • Rozwiązywanie łamigłówek i zagadek
  • Rozwiązywanie rebusów
  • Ćwiczenia typu prawda – fałsz
  • Wyszukiwanie i poprawianie błędów logicznych w tekście

 

Ćwiczenia doskonalące koncentrację uwagi

  • Memory, układanki, puzzle, tangramy itp.
  • Wypełnianie mandali różnorodnymi materiałami plastycznymi
  • Odnajdywanie różnic pomiędzy obrazkami różniącymi się drobnymi szczegółami
  • Łączenie punktów, obrysowywanie szablonów, rysowanie po śladzie
  • Dyktanda graficzne wg instrukcji nauczyciela
  • Ćwiczenia w uważnym słuchaniu np. słuchowiska, wizualizacje

 

Ćwiczenia percepcji słuchowej

  • Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej
  • Doskonalenie umiejętności różnicowania głosek
  • Uważne słuchanie treści opowiadań, słuchowisk
  • Nauka wierszy i rymowanek
  • Zabawy z rymami
  • Rebusy fonetyczne

 

Ćwiczenie technik szkolnych

  • Wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego
  • Ćwiczenia w układaniu zdań i budowaniu wypowiedzi
  • Doskonalenie techniki czytania oraz czytania ze zrozumieniem
  • Ćwiczenia w pisaniu ze słuchu i z pamięci
  • Utrwalanie zasad ortograficznych i gramatycznych
  • Utrwalanie umiejętności matematycznych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie liczb, zadania tekstowe, ćwiczenia kalendarzowe, zegarowe, pieniężne)

 

Ćwiczenia kompetencji społecznych

  • Usprawnianie umiejętności komunikacyjnych
  • Kształtowanie właściwych zachowań w różnych sytuacjach społecznych
  • Ćwiczenie zachowań asertywnych
  • Ćwiczenia w rozpoznawaniu i nazywaniu stanów emocjonalnych u siebie oraz u innych ludzi
  • Podnoszenie poczucia własnej wartości uczennicy
  • Kształtowanie zaradności życiowej

 

Edyta Maroszek

Pedagogika Specjalna  – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz