Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 26 kwietnia 2016 roku.
Program rewalidacji został opracowany na podstawie Orzeczenia nr – o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez PPP w – oraz „Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych”.
► Zalecenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej:
Usprawnianie procesów myślenia i zapamiętywania, stymulowanie rozwoju funkcji językowych, percepcyjno – motorycznych, ukierunkowanie aktywności i zainteresowań.
► Organizacja zajęć:
Zajęcia będą prowadzone dwa razy w tygodniu w ramach zajęć rewalidacyjnych.
W czasie trwania zajęć nauczyciel podkreśla mocne strony ucznia, stara się nawiązać z nim jak najlepszy kontakt, zachęca do pracy oraz pomaga pokonać trudności.
► Zasady pracy:
Zasada indywidualizacji – Stworzenie poczucia bezpieczeństwa, otoczenie ucznia szczególną opieką. Dobór odpowiednich środków i metod oddziaływań rewalidacyjnych.
Zasada poglądowości – Umożliwienie uczniowi wszechstronnego, polisensorycznego poznawania otaczającej rzeczywistości.
Zasada kompensacji zaburzeń – Łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji nie zaburzonych w celu wytworzenia właściwych mechanizmów kompensacyjnych.
Zasada maksymalnego wyćwiczenia funkcji opóźnionych w rozwoju.
Zasada higieny psychicznej.
Zasada stopniowania trudności.
Zasada systematyczności.
► Metody:
– oparte na słowie: pogadanka, opowiadanie, opis, praca z książką,
– oparte na obserwacji: pokaz,
– oparte na działaniu praktycznym: zajęcia praktyczne,
– metoda ośrodków pracy,
– elementy metody kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona
► Środki dydaktyczne:
– ćwiczenia z czasopism, portali edukacyjnych dla dzieci,
– klocki konstrukcyjne, puzzle,
– zestawy obrazków o różnej treści i rozmaitych cechach umożliwiających klasyfikację,
– układanki mozaikowe, obrazkowe,
– materiały do prac plastycznych,
– domino obrazkowe, historyjki obrazkowe,
– „zabawkowe” lub prawdziwe pieniądze,
– gry planszowe, gry typu „pamięć”
– praca na portalu edukacyjnym www.superkid.pl
► Cel główny zajęć rewalidacyjnych:
– usprawnianie zaburzonych funkcji poznawczych,
– maksymalna aktywizacja i usamodzielnianie ucznia,
– wzmacnianie samooceny dziecka poprzez rozwijanie świadomości własnych zalet i wad,
– kształtowanie umiejętności prezentowania własnych poglądów i słuchania tego, co mają do powiedzenia inne osoby,
– rozwijanie umiejętności komunikacji językowej
► Treści kształcenia:
ZAKRESY ODDZIAŁYWAŃ REWALIDACYJNYCH
1. Okres wstępny:
– nawiązanie przyjaznych kontaktów w relacji nauczyciel- dziecko,
– stworzenie atmosfery sprzyjającej dobremu samopoczuciu,
– kształtowanie nawyku uważnego słuchania i komunikowania się z innymi,
– trening skupiania uwagi na pracy i własnych czynnościach,
– rozładowanie i wyciszanie negatywnych emocji dziecka,
– odzyskanie wiary we własne siły i zwiększenie motywacji do pracy,
– wyzwalanie potencjalnych możliwości i zainteresowań tłumionych przez niepowodzenia szkolne
2. Okres właściwy / cele szczegółowe zajęć rewalidacyjnych:
Szczegółowe cele rewalidacji
|
Zaburzona funkcja
|
Kierunki pracy rewalidacyjnej
|
Usprawnienie
analizatora wzrokowego |
percepcja
wzrokowa |
1. Dobieranie jednakowych obrazków (domina obrazkowe, loteryjki, itp.).
2. Dobieranie jednakowych figur geometrycznych. 3. Wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami. 4. Dobieranie części do całości. 5. Układanie obrazków z części (z różnicowaniem stopniowania trudności). 6. Układanie figur geometrycznych z części. 7. Układanie z gotowych elementów wg wzoru. 8. Ćwiczenie pamięci wzrokowej: – Dobieranie zbiorów liczbowych w tym samym układzie (figury liczbowe – wg kostki do gry), loteryjki, domina, itp. – Rozpoznawanie zbiorów w zmienionych układach.
|
Usprawnienie
analizatora słuchowego |
percepcja
słuchowa |
1.Ćwiczenie wrażliwości słuchowej:
– różnicowanie dźwięków otaczającego świata (słuchanie z płyt odpowiednio dobranych dźwięków przyrody lub odgłosów wydawanych przez znane przedmioty). 2. Ćwiczenia rytmiczne: różnicowanie, rozpoznawanie, odtwarzanie układów rytmicznych. 3. Ćwiczenia słuchu fonematycznego: – wyróżnianie w słowach jednej głoski – kolejno w nagłosie, wygłosie i śródgłosie, – klasyfikowanie słów wg głosek pod względem określonego kryterium, – analiza sylabowa i głoskowa słów, – synteza sylabowa i głoskowa słów, – przekształcanie słów poprzez eliminowanie lub dodawanie sylaby np. tor – ba – torba, ma-szyna – maszyna, – tworzenie nowych słów z pierwszych głosek słów podanych, 4. Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające zasób słownictwa: – słuchanie opowiadań, – nazywanie przedmiotów, cech, czynności, kolorów , części ciała, – opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych, – opowiadanie własnych wrażeń, przeżyć 5. Ćwiczenie pamięci słuchowej: – nauka wierszyków, – ćwiczenie pamięci sekwencyjnej, nauka i układanie wyliczanek, – układanie i powtarzanie zdań – powtarzanie rymowanek |
Ćwiczenia
koncentracji uwagi |
uwaga | – kopiowanie sekwencji przedmiotów,
– opis słowny obrazka, – podobieństwa i różnice w obrazkach, – labirynty, – wykreślanki, – odpowiedzi na pytania do słyszanego lub czytanego tekstu, – opowiadanie wydarzeń dnia wczorajszego z zachowaniem kolejności wydarzeń, – układanie historyjek obrazkowych, – odszukiwanie pasujących odbić lustrzanych, – odszukiwanie konturów do obrazków oraz trudniejsze ćwiczenia |
Usprawnienie
techniki czytania |
wzrokowo-
słuchowa |
– wyodrębnianie wyrazu ukrytego w innym wyrazie,
– analiza wyrazowa usłyszanego zdania i analiza sylabowa usłyszanego wyrazu, – układanie wielowyrazowych zdań z rozsypanki wyrazowej, wyszukiwanie podobnych kształtów, figur geometrycznych, szczegółów różniących obrazki, ukrytych przedmiotów w obrazkach, – dyktanda, zabawy ortograficzne rebusy, krzyżówki |
Usprawnianie
techniki pisania |
wzrokowo-
słuchowa, wzrokowo- ruchowa, kinestetyczno- ruchowa |
– uzupełnianie brakujących liter, sylab, luk w zdaniach,
– składanie wg wzoru i bez wzoru puzzli, – pisanie opowiadania wg planu, – przepisywanie zdań, tekstów wg wzoru ze zwracaniem uwagi na liniaturę, estetykę, kształt i łączenie liter, – różnorodne ćwiczenia grafomotoryczne |
Poprawa
rozumienia czytanej przez ucznia treści |
koncentracja
uwagi ,pamięć logiczna |
– czytanie prostych opowiadań, wyodrębnianie elementów świata przedstawionego, odpowiadanie na pytania do tekstu.
– stopniowe wydłużanie czasu wysiłku umysłowego |
Rozwijanie
umiejętności matematycznych |
pamięć,
uwaga, percepcja wzrokowa |
– gry i zabawy wymuszające posługiwanie się rozumowaniem operacyjnym (tworzenie całości z części, wyodrębnianie w całości części, konstruowanie przestrzenne i płaskie), – klasyfikacja, różnicowanie i porządkowanie elementów w zbiorze, – orientacja przestrzenna, – badanie schematu własnego ciała, określanie położenia przedmiotów w stosunku do własnego ciała, – wyodrębnianie zbioru przedmiotów spełniających dany warunek i formułowanie warunków, które spełniają elementy danego zbioru, – klasyfikacja zbiorów ze względu na ich liczebność, – liczenie przedmiotów, – rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych, – ćwiczenia rachunkowe: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, |
Usprawnienie
motoryki małej |
wzrokowo –
ruchowa |
– lepienie, ugniatanie plasteliny, modeliny, mas plastycznych
– nawijanie i zwijanie włóczki, przewlekanie przez otwory – nawlekanie koralików – obrysowywanie przedmiotów i szablonów – wydzieranie z papieru zakreślonych form – łączenie wyznaczonych punktów – kalkowanie po wzorze – śledzenie labiryntów bez odrywania ręki – rysowanie znaków graficznych po zakropkowanych wzorach
|
Usprawnienie
motoryki dużej |
wzrokowo –
ruchowa |
– zabawy z elementami płynnych ruchów obu ramion,
– toczenie, pełzanie, rzucanie, chwytanie, odbijanie, – zabawy z elementami rytmicznych ruchów zmiennych obu ramion, – płynne, rytmiczne ruchy zmienne, naśladowanie ptaków, samolotów, – manipulowanie różnymi przedmiotami: skakanka, balon, piłka, woreczek, kule papierowe, – kreślenie dużych płynnych ruchów różnego typu linii w powietrzu, na tablicy, na dywanie, na dużym arkuszu papieru, gazecie. – ćwiczenia równowagi i orientacji: chodzenie po narysowanej linii, ławeczce gimnastycznej, równoważni, krawężniku itp.; Chody i marsze ze zmianą kierunku ruchu na określony sygnał (dźwiękowy, wzrokowy); usprawnianie czynności samoobsługowych. Zapinanie guzików, zawiązywanie, sznurowanie. Zagadki ruchowe. Imitowanie i odgadywanie czynności jako ćwiczenia wyobraźni i pamięci ruchowej. |
Oczekiwane rezultaty:
Uczeń:
– posiada większy zasób słownictwa biernego i czynnego,
– konstruuje wypowiedzi ustne i pisemne z większą poprawnością pod względem składniowym i fleksyjnym,
– czyta cicho tekst, odpowiada na pytania do tekstu,
– wypowiada się pisemnie na zadany temat,
– samodzielnie podejmuje rozmowę, zadaje pytania,
– posiada prawidłowe poczucie własnej wartości, chętnie podejmuje nowe działania,
– rozwiązuje proste zadania tekstowe,
– poprawnie wykonuje ćwiczenia rachunkowe (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie)
Ewaluacja programu:
Ewaluacja zostanie przeprowadzona po pierwszym semestrze nauki, aby sprawdzić, czy uczeń jest w stanie opanować umiejętności zawarte w programie.
Autor: Karolina Besztak