Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 23 kwietnia 2021 roku.
Informacja o dziecku:
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nr … wydane przez … z dnia …; rodzaj niepełnosprawności – zespół Aspergera
Czas trwania i ilość zajęć w tygodniu: …
1. Rozpoznanie mocnych stron, trudności rozwojowych i edukacyjnych dziecka
Obszary diagnozy | Diagnoza pozytywna (mocne strony) | Diagnoza negatywna (trudności rozwojowe i edukacyjne) |
Funkcje poznawcze (uwaga, myślenie, pamięć, spostrzeganie) | – bardzo dobra pamięć obrazowa – łatwość w zapamiętywaniu – koncentruje się na zadaniach – duża wiedza o otaczającym świecie | – nie dzieli się wiedzą spontanicznie – nie jest aktywny na zajęciach – kłopot sprawia ułożenie obrazków w szeregu według kolejności, w jakiej były eksponowane |
Funkcje wzrokowe | – nawiązuje kontakt wzrokowy | – niepełny, krótkotrwały kontakt wzrokowy |
Funkcje słuchowe | – rozumie polecenie, reaguje na nie – skupia się na słuchaniu, wyłapuje informacje z tekstu | |
Motoryka (duża, mała) | – wycina wzdłuż linii prostej – precyzyjnie układa puzzle | – trudności w zakresie dużej i małej motoryki |
Orientacja w schemacie ciała, kierunkach i przestrzeni | – rozróżnia prawą i lewą stronę – prawidłowo wskazuje i nazywa części ciała | – myli się z określaniem kierunków w przestrzeni |
Osobowość (temperament, emocje) | – pogodny, uśmiechnięty, spokojny | – nieśmiały, niepewny siebie, wstydliwy |
Umiejętności społeczne, w tym komunikacyjne | – próbuje nawiązać kontakt z rówieśnikami – używa zwrotów grzecznościowych – bogaty zasób słownictwa | – ograniczona zdolność prowadzenia dialogu – brak spontanicznego inicjowania interakcji komunikacyjnych – trudności w zakresie rozumienia motywów działań innych ludzi |
Umiejętności szkolne (czytanie, pisanie, liczenie) | – liczy i dodaje w zakresie 20 – układa kilkuelementowe rytmy – czyta, składając litery w pamięci – wyróżnia głoski w nagłosie i wygłosie – głoskuje wyrazy |
Potrzeby w zakresie dostosowania otoczenia, rodzaju pomocy i wsparcia:
- stosować krótkie, jasne komunikaty; zwracać się bezpośrednio do dziecka
- sprawdzać, na ile dziecko zrozumiało polecenie
- zapewnić stały rytm dnia, uprzedzać o planowanych zmianach
- dbać o nieprzeciążanie nadmiarem bodźców zmysłowych
2. Cele rewalidacyjne (specjalne potrzeby rewalidacyjne):
- usprawnianie motoryki dużej i małej
- doskonalenie umiejętności komunikacyjnych
- rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych
- stymulowanie funkcji wzrokowo-przestrzennych
3. Zadania rewalidacyjne, rodzaje ćwiczeń
Cele rewalidacyjne | Zadnia rewalidacyjne/możliwe do osiągnięcia umiejętności dziecka |
usprawnianie motoryki dużej i małej | – krążenie dłońmi – wystukiwanie rytmu dłońmi, palcami – podnoszenie przedmiotów i układanie ich w wyznaczonym miejscu – zapoznawanie dziecka z kierunkami rysowania, malowania, łączenia (od lewej do prawej) – zabawy dotykowe (dotykanie przedmiotów o różnej fakturze) – lepienie w plastelinie, masie solnej, modelinie – chwytanie drobnych przedmiotów np. guzików, klocków palcami i manipulowanie nimi – usprawnianie mięśni dłoni w toku lepienia, zgniatania, formowania – formowanie cienkich wałeczków i obwodzenie nimi figur geometrycznych, owoców, zwierząt itp. – układanie klocków, patyczków według wzoru lub własnego pomysłu – układanie z różnych materiałów np. liści, owoców, ziarenek, pestek itp. określonych scenek rodzajowych – wklejanie wycinanek w uprzednio przygotowany kontur – doskonalenie umiejętności wycinania – ćwiczenia manualne i grafomotoryczne – wypełnianie konturu kolorem (farba, mazak, kredka, pastele, węgiel itp.) – dorysowywanie brakujących części – składanie obrazka w całość – organizowanie zabaw i gier polegających na wykonywaniu czynności manipulacyjnych: nawlekania, układania, konstruowania, lepienia, zgniatania, formowania – zabawy z piłką, hula-hop, woreczkami i innym sprzętem gimnastycznym – chód po wyznaczonej linii, torze, obok taśmy; wchodzenie na górkę, z górki, po schodach – naśladowanie chodu zwierząt – omijanie przeszkód, przechodzenie pod przeszkodą – doskonalenie ogólnej motoryki, poczucia rytmu i niezgrabności ruchowej |
doskonalenie umiejętności społecznych, w tym komunikacyjnych | – nawiązywanie pełniejszego i częstszego kontaktu wzrokowego – poznawanie pozawerbalnego sposobu komunikowania się (mimiki, gestu, postawy ciała) – odczytywanie różnych stanów emocjonalnych wyrażonych mową ciała – odczytywanie i nazywanie uczuć – nabywanie umiejętności wyrażania swoich potrzeb, myśli i uczuć w sposób zrozumiały dla otoczenia – spontaniczne i swobodne wypowiadanie się na określone tematy – inicjowanie rozmowy – układanie dłuższych wypowiedzi na temat dowolny lub określony – opowiadanie historyjek obrazkowych – opisywanie przedmiotu, zwierzęcia, kolegi itp. – proszenie o pomoc w różnorodnych sytuacjach – używanie form grzecznościowych – nawiązywanie i podtrzymywanie relacji z rówieśnikami – scenki dramowe, dialogowe – zabawy tematyczne (np. w sklep, lekarz itp.) – nauka zachowania się w różnych sytuacjach (witanie się, pożegnanie itp.) |
stymulowanie funkcji wzrokowo-przestrzennych | – zwracanie uwagi na różne szczegóły w otoczeniu – wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów, zgodnie z poleceniem – rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych w serii obrazków – dobieranie obrazków w szeregu według kolejności, w jakiej były eksponowane – wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami – składanie obrazka w całość według wzoru lub bez wzoru – kolorowanie ukrytego obrazka – segregowanie figur geometrycznych według określonych cech – dobieranie par jednakowych figur – układanie kompozycji z figur geometrycznych |
4. Formy pracy stosowane podczas realizacji programu:
- indywidualna praca z uczniem
Przedstawiony program będzie na bieżąco modyfikowany i uzupełniany zgodnie z potrzebami dziecka i czynionymi przez nie postępami.
5. Metody wykorzystywane podczas realizacji programu:
- metody aktywizujące, a w szczególności: drama, burza mózgów, wchodzenie w role, stymulacje, relaksacja
- elementy zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne
- metoda praktycznego działania, pytania pomocnicze i naprowadzające
- muzykoterapia, arteterapia, pedagogika zabawy
Indywidualny program rewalidacji w przedszkolu opracowała: Emilia Salik – Czytelniczka Portalu
Wzory dokumentów przygotowane przez ekspertów portalu
Na portalu można zakupić przykładowe programy zajęć rewalidacyjnych przygotowane przez naszych ekspertów: PROGRAMY ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH – SKLEP