Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 5 października 2015 roku.
Cele programu:
- Usprawnienie najmniej zaburzonych funkcji, by dać dziecku szansę na sukces.
- Stymulowanie i korygowanie zaburzonych funkcji: percepcji wzrokowej, spostrzegawczości, koordynacji wzrokowo – ruchowej, orientacji w schemacie ciała oraz orientacji kierunkowo – przestrzennej.
- Wzmocnienie wiary dziecka we własne siły oraz utrzymanie dobrej motywacji do pracy.
Zadania:
- Usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej.
- Rozwijanie spostrzegawczości.
- Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Utrwalanie zróżnicowania prawej i lewej strony ciała.
- Usprawnianie motoryki palców i rąk.
- Kształtowanie orientacji przestrzennej.
Terapia metodą Knillów: Programy Aktywności – Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja
Cele główne:
- Nabywanie podstawowych informacji o sobie (wyodrębnienie swojej osoby z otoczenia).
- Ukierunkowanie aktywności dziecka.
- Rozwijanie czynności poznawczych.
- Odczuwanie radości z powodu wspólnej zabawy.
Cele szczegółowe:
- Nawiązanie prawidłowego kontaktu z dzieckiem przez przełamywanie barier w komunikacji.
- Rozwijanie świadomości własnego ciała.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania z nauczycielem.
- Wydłużenie czasu koncentracji uwagi.
- Rozwijanie sprawności ruchowej.
- Kształtowanie poczucia rytmu.
Ćwiczenia rozwijające rozumienie prostych zdań, poleceń, czynności i prostych związków logicznych
Naśladowanie ruchów, prostych czynności:
- Zabawa „rób to, co ja”.
- Weź do ręki taki sam przedmiot.
- Słuchanie i rozumienie prostych poleceń słownych: wyszukiwanie i podawanie przedmiotów.
- Układanie według podanego wzoru.
- Wkładanie w wyznaczone miejsce.
- Rozumienie konstrukcji przyimkowych – początkowo wykonywane wraz z przemieszczaniem się dziecka w przestrzeni, potem z ruchem przedmiotów, na końcu na ilustracjach.
Usprawnianie percepcji wzrokowej
Opracowanie podstaw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt:
- Kształt, kolor, wielkość.
- Różnicowanie kolorów i wielkości, swobodne operowanie nimi.
- Różnicowanie kształtów i swobodne operowanie nimi.
- Obwodzenie ręką, palcem kształtów figur.
- Kreślenie figur w powietrzu.
- Wyszukiwanie w otoczeniu odpowiedników omawianych figur.
- Obrysowywanie figur.
- Wypełnianie figur kolorem.
- Łączenie kropek, punktów wyznaczających kontury figur.
- Komponowanie szlaczków z figur geometrycznych.
- Nakładanie figur malejących, układanie figur w ciągu rosnącym.
- Odwzorowywanie prostych kompozycji.
- Samodzielne komponowanie z wyobraźni.
- Układanie domina geometrycznego.
- Wyszukiwanie i nakładanie identycznych obrazków na planszy.
- Wyszukiwanie ukrytych figur.
Ćwiczenia percepcji słuchowej
Różnicowanie dźwięków:
- Wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja.
- Różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody oraz odgłosów wydawanych przez różne przedmioty codziennego użytku i dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne.
- Rozpoznawanie głosów wydawanych przez zwierzęta ( słuchanie nagranych głosów z magnetofonu bądź z komputera).
- Rozpoznawanie głosów wydawanych przez pojazdy.
- Rozpoznawanie głosów wydawanych przez przedmioty np. zegar, darcie papieru, kapanie wody z kranu itp. ( pomoc: zestaw obrazków wraz z płytą CD „Słucham i mówię”).
- Wskazywanie źródła dźwięku.
- Czas trwania sygnału akustycznego (długo-krótko,).
- Tempo nadawanego sygnału (szybko-wolno).
- Natężenie dźwięku ( głośno – cicho).
- Ćwiczenia słuchowe „Dźwięki wokół nas” .
- Ćwiczenia słuchowe „Słucham i mówię”.
Odtwarzanie dźwięków:
- Odtwarzanie gry na instrumentach perkusyjnych, np.: dwa razy bębenek, jeden raz trąbka, trzy razy bębenek.
- Odtwarzanie dźwięków podanych bezpośrednio przez symbolizujące je nazwy, np. dzyń-puknięcie pałeczką w dzwonek.
- Odtwarzanie rytmu zgodnie z układem przestrzennym.
- Zabawy ze śpiewem, klaskaniem.
Usprawnianie manualne i grafomotoryczne
- Oburęczne malowanie dużych kształtów (koła, ósemki itp.).
- Rysowanie kół ze zmianą prędkości.
- Rysowanie kół na zmianę prawą i lewą ręką.
- Rysowanie, malowanie ruchami poziomymi, pionowymi, falistymi, okrężnymi.
- Lepienie figur z plasteliny.
- Ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią koła, kwadratu, trójkąta.
- Wałkowanie wałeczków i obwodzenie nimi liści, liter, cyfr itp.
- Lepienie zwierząt, miski, kubka itp.
- Wydzieranie, wycinanie (różne kolory, wielkości i kształty).
- Uzupełnianie brakujących elementów całości.
- Odwzorowywanie.
- Obrysowywanie, przekalkowanie wzoru, stemplowanie.
- Kończenie szlaczków literopodobnych.
- Układanie szlaczków z podanych elementów.
- Układanie figur z patyczków.
- Przewlekanie taśmy przez otwory.
- Nawlekanie koralików dowolnie oraz wg podanego wzoru.
- Wycinanie konturów obrazków, figur geometrycznych itp.
- Konstrukcje z klocków.
- Pogrubianie konturów, kalkowanie.
- Pisanie i rysowanie po śladzie ciągłym, liniowym i kropkowym.
- Składanie papieru – elementy origami.
- Sklejanie elementów papierowych.
- Kopiowanie różnorodnych form graficznych.
Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- Segregowanie figur, obrazków i przedmiotów wg kryterium koloru, wielkości, kształtu.
- Kreślenie obszernych kół i zamykanie ich.
- Wypełnianie konturów kolorem (kredką, farbą).
- Obwodzenie kredką po śladzie (proste figury i kształty).
- Pisanie swojego imienia i nazwiska.
- Zamalowywanie lub kredkowanie dużych wzorów i figur różnymi kolorami oraz kreskowanie pionowo, poziomo i ukośnie.
- Wypełnianie plasteliną dużych wzorów i figur.
- Wypełnianie konturów kawałkami papieru lub innych materiałów.
- Wydzieranie prostych kształtów palcami.
- Cięcie nożyczkami dowolnie oraz po linii prostej, falistej i łamanej, wycinanie różnych kształtów.
- Wypełnianie plasteliną lub kredką wzoru postaci wg wskazówek
- Składanie postaci ludzkiej z pociętych części.
- Rysowanie głowy – uzupełnianie oczu, ust, uszu, itd.
- Układanie klocków, patyczków wg wzoru i własnego pomysłu.
- Rysowanie szlaczków po śladzie, uzupełnianie szlaczków.
- Wałkowanie z plasteliny cienkich wałeczków i obwodzenie nimi po figurach geometrycznych.
- Wypełnianie kształtów kulkami lub wałeczkami z plasteliny.
- Praca z komputerem – posługiwanie się myszą.
Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej
- Składanie obrazka z pociętych części.
- Układanki z kolorowych figur geometrycznych (kolorowe, różnej wielkości i koloru koła, kwadraty, trójkąty, prostokąty), „ pawie oczka”.
- Rysowanie konturów wg podanego wzoru, pogrubianie konturów, rysowanie konturów przez kalkę techniczną.
- Wypełnianie konturów kredką lub farbą.
- Kreślenie różnych kształtów za pomocą kresek łączących wyznaczone punkty (pisanie po śladzie kropkowym).
- Uzupełnianie niekompletnych figur.
- Ukryte figury – wskazywanie figury występujących na rysunku.
- Wyszukiwanie w tekście takich samych liter, sylab, wyrazów.
- Odwzorowywanie wyrazów.
Program zajęć rewalidacyjnych opracowała Renata Janik
Czytelniczka portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli