Program zajęć rewalidacyjnych dla ucznia klasy II szkoły podstawowej

Opublikowano: 5 października 2015 roku

Cele programu:

  • Usprawnienie najmniej zaburzonych funkcji, by dać dziecku szansę na sukces.
  • Stymulowanie i korygowanie zaburzonych funkcji: percepcji wzrokowej, spostrzegawczości, koordynacji wzrokowo – ruchowej, orientacji w schemacie ciała oraz orientacji kierunkowo – przestrzennej.
  • Wzmocnienie wiary dziecka we własne siły oraz utrzymanie dobrej motywacji do pracy.

Zadania:

  • Usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej.
  • Rozwijanie spostrzegawczości.
  • Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
  • Utrwalanie zróżnicowania prawej i lewej strony ciała.
  • Usprawnianie motoryki palców i rąk.
  • Kształtowanie orientacji przestrzennej.

Terapia metodą Knillów: Programy Aktywności – Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja

Cele główne:

  • Nabywanie podstawowych informacji o sobie (wyodrębnienie swojej osoby z otoczenia).
  • Ukierunkowanie aktywności dziecka.
  • Rozwijanie czynności poznawczych.
  • Odczuwanie radości z powodu wspólnej zabawy.

Cele szczegółowe:

  • Nawiązanie prawidłowego kontaktu z dzieckiem przez przełamywanie barier w komunikacji.
  • Rozwijanie świadomości własnego ciała.
  • Rozwijanie umiejętności współdziałania z nauczycielem.
  • Wydłużenie czasu koncentracji uwagi.
  • Rozwijanie sprawności ruchowej.
  • Kształtowanie poczucia rytmu.

Ćwiczenia rozwijające rozumienie prostych zdań, poleceń, czynności i prostych związków logicznych

Naśladowanie ruchów, prostych czynności:

  • Zabawa „rób to, co ja”.
  • Weź do ręki taki sam przedmiot.
  • Słuchanie i rozumienie prostych poleceń słownych: wyszukiwanie i podawanie przedmiotów.
  • Układanie według podanego wzoru.
  • Wkładanie w wyznaczone miejsce.
  • Rozumienie konstrukcji przyimkowych – początkowo wykonywane wraz z przemieszczaniem się dziecka w przestrzeni, potem z ruchem przedmiotów, na końcu na ilustracjach.

 Usprawnianie percepcji wzrokowej

Opracowanie podstaw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt:

  • Kształt, kolor, wielkość.
  • Różnicowanie kolorów i wielkości, swobodne operowanie nimi.
  • Różnicowanie kształtów i swobodne operowanie nimi.
  • Obwodzenie ręką, palcem kształtów figur.
  • Kreślenie figur w powietrzu.
  • Wyszukiwanie w otoczeniu odpowiedników omawianych figur.
  • Obrysowywanie figur.
  • Wypełnianie figur kolorem.
  • Łączenie kropek, punktów wyznaczających kontury figur.
  • Komponowanie szlaczków z figur geometrycznych.
  • Nakładanie figur malejących, układanie figur w ciągu rosnącym.
  • Odwzorowywanie prostych kompozycji.
  • Samodzielne komponowanie z wyobraźni.
  • Układanie domina geometrycznego.
  • Wyszukiwanie i nakładanie identycznych obrazków na planszy.
  • Wyszukiwanie ukrytych figur.

Ćwiczenia percepcji słuchowej

Różnicowanie dźwięków:

  • Wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja.
  • Różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody oraz odgłosów wydawanych przez różne przedmioty codziennego użytku i dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne.
  • Rozpoznawanie głosów wydawanych przez zwierzęta ( słuchanie nagranych głosów z magnetofonu bądź z komputera).
  • Rozpoznawanie głosów wydawanych przez pojazdy.
  • Rozpoznawanie głosów wydawanych przez przedmioty np. zegar, darcie papieru, kapanie wody z kranu itp. ( pomoc: zestaw obrazków wraz z płytą CD „Słucham i mówię”).
  • Wskazywanie źródła dźwięku.
  • Czas trwania sygnału akustycznego (długo-krótko,).
  • Tempo nadawanego sygnału (szybko-wolno).
  • Natężenie dźwięku ( głośno – cicho).
  • Ćwiczenia słuchowe „Dźwięki wokół nas” .
  • Ćwiczenia słuchowe „Słucham i mówię”.

Odtwarzanie dźwięków:

  • Odtwarzanie gry na instrumentach perkusyjnych, np.: dwa razy bębenek, jeden raz trąbka, trzy razy bębenek.
  • Odtwarzanie dźwięków podanych bezpośrednio przez symbolizujące je nazwy, np. dzyń-puknięcie pałeczką w dzwonek.
  • Odtwarzanie rytmu zgodnie z układem przestrzennym.
  • Zabawy ze śpiewem, klaskaniem.

Usprawnianie manualne i grafomotoryczne

 

  • Oburęczne malowanie dużych kształtów (koła, ósemki itp.).
  • Rysowanie kół ze zmianą prędkości.
  • Rysowanie kół na zmianę prawą i lewą ręką.
  • Rysowanie, malowanie ruchami poziomymi, pionowymi, falistymi, okrężnymi.
  •  Lepienie figur z plasteliny.
  • Ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią koła, kwadratu, trójkąta.
  • Wałkowanie wałeczków i obwodzenie nimi liści, liter, cyfr itp.
  •  Lepienie zwierząt, miski, kubka itp.
  • Wydzieranie, wycinanie (różne kolory, wielkości i kształty).
  • Uzupełnianie brakujących elementów całości.
  • Odwzorowywanie.
  • Obrysowywanie, przekalkowanie wzoru, stemplowanie.
  • Kończenie szlaczków literopodobnych.
  • Układanie szlaczków z podanych elementów.
  • Układanie figur z patyczków.
  • Przewlekanie taśmy przez otwory.
  • Nawlekanie koralików dowolnie oraz wg podanego wzoru.
  • Wycinanie konturów obrazków, figur geometrycznych itp.
  • Konstrukcje z klocków.
  • Pogrubianie konturów, kalkowanie.
  • Pisanie i rysowanie po śladzie ciągłym, liniowym i kropkowym.
  • Składanie papieru – elementy origami.
  • Sklejanie elementów papierowych.
  • Kopiowanie różnorodnych form graficznych.

Usprawnianie koordynacji   wzrokowo  –  ruchowej

  • Segregowanie figur, obrazków i przedmiotów wg kryterium koloru, wielkości, kształtu.
  • Kreślenie obszernych kół i zamykanie ich.
  • Wypełnianie konturów kolorem (kredką, farbą).
  • Obwodzenie kredką po śladzie (proste figury i kształty).
  • Pisanie swojego imienia i nazwiska.
  • Zamalowywanie lub kredkowanie dużych wzorów i figur różnymi kolorami oraz kreskowanie pionowo, poziomo i ukośnie.
  • Wypełnianie plasteliną dużych wzorów i figur.
  • Wypełnianie konturów kawałkami papieru lub innych materiałów.
  • Wydzieranie prostych kształtów palcami.
  • Cięcie nożyczkami dowolnie oraz po linii prostej, falistej i łamanej, wycinanie  różnych  kształtów.
  • Wypełnianie plasteliną lub kredką wzoru postaci wg wskazówek
  • Składanie postaci ludzkiej z pociętych części.
  • Rysowanie głowy – uzupełnianie oczu, ust, uszu, itd.
  • Układanie klocków, patyczków wg wzoru i własnego pomysłu.
  • Rysowanie szlaczków po śladzie, uzupełnianie szlaczków.
  • Wałkowanie z plasteliny cienkich wałeczków i obwodzenie nimi po figurach geometrycznych.
  • Wypełnianie kształtów kulkami lub wałeczkami z plasteliny.
  • Praca z komputerem – posługiwanie się myszą.

Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej

  • Składanie obrazka z pociętych części.
  • Układanki z kolorowych figur geometrycznych (kolorowe, różnej wielkości i koloru koła, kwadraty, trójkąty, prostokąty), „ pawie oczka”.
  • Rysowanie konturów wg podanego wzoru, pogrubianie konturów, rysowanie  konturów przez kalkę techniczną.
  • Wypełnianie konturów kredką lub farbą.
  • Kreślenie różnych kształtów za pomocą kresek łączących wyznaczone  punkty (pisanie po śladzie kropkowym).
  • Uzupełnianie niekompletnych figur.
  • Ukryte figury – wskazywanie figury występujących na rysunku.
  • Wyszukiwanie w tekście takich samych liter, sylab, wyrazów.
  • Odwzorowywanie wyrazów.

Program zajęć rewalidacyjnych opracowała Renata Janik

Czytelniczka portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz