Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 18 stycznia 2015 roku.
Program zajęć rewalidacyjnych dla ucznia klasy pierwszej xxx
Program został opracowany dla ucznia z niepełnosprawnością ruchową na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nr xxx wydanego przez Specjalistyczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną xxx w dn. Xxx.
Cele ogólne programu
- Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia na miarę jego indywidualnych możliwości.
- Wyrównywanie i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji.
- Wzmacnianie wiary we własne siły i rozwijanie motywacji do pracy.
Cele szczegółowe
- Wyrównywanie napięcia mięśniowego.
- Usprawnianie motoryki małej i koordynacji ruchów.
- Usprawnianie grafomotoryki i ruchów precyzyjnych.
- Doskonalenie umiejętności określania relacji przestrzennych.
- Doskonalenie umiejętności logicznego myślenia.
- Rozwijanie spostrzegawczości.
- Doskonalenie koncentracji uwagi.
- Kształcenie zdolności analizy i syntezy wzrokowej.
- Rozwijanie funkcji słuchowo – językowych.
- Kształtowanie umiejętności matematycznych.
Rodzaje ćwiczeń stosowanych w ramach zajęć rewalidacyjnych
Ćwiczenia sprawności ruchowej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej
– Rozluźnianie napięcia mięśniowego poprzez:
- kreślenie w powietrzu i na płaszczyźnie dużych, płynnych ruchów,
- zamalowywanie pędzlem dużych płaszczyzn z uwzględnieniem różnych kierunków,
- obrysowywanie gotowych szablonów o prostych kształtach np. koło, kwadrat, trójkąt,
- rysowanie po konturach,
- malowanie dużych form kulistych i szlaczków pędzlem i palcami,
- ćwiczenia i zabawy relaksacyjne.
– Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej:
- wycinanki różnego typu,
- labirynty,
- kopiowanie obrazków przez kalkę techniczną,
- gry zręcznościowe, np. z piłką, woreczkiem, balonem,
- zabawy konstrukcyjne z użyciem klocków, koralików, patyczków.
Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne
– Modelowanie w plastelinie.
– Nawlekanie koralików, przeciąganie sznurówek przez otworki.
– Rozcinanie papieru po liniach prostych, łamanych, ukośnych i falistych.
– Wykonanie wycinanek z elementami papieroplastyki ( wykorzystanie „origami”).
– Wydzieranie z papieru zaplanowanych form.
– Zamalowywanie małych przestrzeni kredkami np. obrazków.
– Łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą.
– Pogrubianie konturu, czyli wodzenie po wzorze.
– Prowadzenie linii między dwiema liniami, np. „wędrówka w labiryncie”.
– Zamalowywanie małych pól według oznakowania.
– Rysowanie znaków graficznych po zakropkowanych wzorach.
– Obrysowywanie szablonów od wewnątrz i zewnętrznie.
– Rysowanie szlaczków i kształtów literopodobnych oraz liter.
– Dokończenie zaczętego wzoru.
Ćwiczenia rozwijające umiejętność logicznego myślenia
– Klasyfikowanie obrazków, przedmiotów wg określonych cech.
– Układanie historyjek obrazkowych z uwzględnieniem związków przyczynowo – skutkowych.
– Gry rozwijające logiczne myślenie.
– Rozwiązywanie łamigłówek i zagadek.
– Rozwiązywanie rebusów.
Ćwiczenia doskonalące spostrzegawczość i koncentrację uwagi
– Układanki, puzzle, tangramy itp.
– Memory, domina.
– Odnajdywanie różnic pomiędzy obrazkami różniącymi się drobnymi szczegółami.
– Zapamiętywanie przedmiotów.
– Łączenie punktów, obrysowywanie szablonów, rysowanie po śladzie.
– Dyktanda graficzne wg instrukcji nauczyciela.
– Zabawy konstrukcyjne.
Ćwiczenia percepcji słuchowej oraz rozwijanie funkcji językowych
– Ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy słuchowej:
- różnicowanie słów podobnie brzmiących,
- podawanie liczby głosek w wyrazie,
- podawanie głoski ze względu na jej lokalizację,
- podawanie liczby sylab w wyrazie,
- podawanie sylaby ze względu na jej lokalizację,
- kończenie zaczętego wyrazu,
- podział lub synteza wyrazu; sylabowa, głoskowa.
– Ćwiczenia rozwijające mowę, myślenie i wzbogacające słownik:
- uściślanie rozumienia znaczenia pojedynczych wyrazów,
- słuchanie treści opowiadań podawanych ustnie,
- nazywanie przedmiotów, cech, czynności, kolorów, części ciała,
- opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych,
- zabawy i ćwiczenia gramatyczne,
- zabawy słowne wdrążające do stosowania prawidłowych konstrukcji składniowych.
– Ćwiczenie pamięci słuchowej:
- nauka krótkich wierszyków,
- ćwiczenie pamięci sekwencyjnej ( powtarzanie sekwencji sylab ),
- układanie i powtarzanie zdań,
- nauka i układanie wyliczanek,
- powtarzanie rymowanek.
Ćwiczenia usprawniające pamięć i percepcję wzrokową
– Ćwiczenia spostrzegania na materiale konkretnym i abstrakcyjnym:
- obserwacja najbliższego otoczenia – określanie cech zauważonych przedmiotów,
- dobieranie jednakowych par przedmiotów, obrazków,
- dobieranie elementów wg wskazanych kryteriów,
- układanie, budowanie, zabawy konstrukcyjne wg podanego wzoru z klocków, figur geometrycznych,
- rozpoznawanie figur płaskich, uzupełnianie niepełnych konturów figur,
- tworzenie zbioru figur wg jednej cechy,
- układanie obrazków pociętych na mniejsze kawałki,
- układanie puzzli,
- wyodrębnianie różnic między obrazkami pozornie identycznymi,
- zabawy doskonalące pamięć wzrokową: „co tu się zmieniło?”, „czego brakuje?”
- uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach,
- odwzorowywanie i odtwarzanie figur, przedmiotów, symboli i znaków.
– Ćwiczenia na materiale literowym:
- dobieranie par jednakowych liter,
- rozpoznawanie i nazywanie liter,
- dobieranie liter wielkich do małych, drukowanych do pisanych,
- utrwalenie kształtu liter, np. lepienie z plasteliny,
- układanie sylab z podanych liter,
- segregowanie sylab i wyrazów wg określonego kryterium,
- podkreślanie liter wyrazach,
- tworzenie wyrazów z sylab,
- uzupełnianie brakujących liter, sylab w wyrazach,
- czytanie sylab, wyrazów,
- podział zdań na wyrazy.
Ćwiczenia utrwalające podstawowe pojęcia matematyczne, w tym orientację przestrzenną
– Wyodrębnianie i tworzenie zbiorów przedmiotów wg określonego warunku.
– Porównywanie liczebności dwóch zbiorów.
– Porządkowanie zbiorów wg ich liczebności.
– Opracowanie liczb w zakresie dostępnym uczniowi:
- czytanie i pisanie nowej liczby
- dodawanie i odejmowanie w zakresie poznanej liczby.
– Określanie miejsca i kierunku położenia przedmiotów w przestrzeni,
– Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała ( prawa, lewa strona).
– Określanie wielkości przedmiotów względem siebie.
– Rozwiązywanie prostych zadań z treścią.
– Nazywanie dni tygodnia i miesięcy w roku.
Opracowanie: mgr Edyta Maroszek
Bibliografia
Chmielewska E.: Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców, Kielecka Oficyna Wydawnicza, Kielce, 1995.
Klaczak M. i Majewicz P. (red.): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2006.
Miązek D.: Scenariusze zajęć do pracy z dziećmi ze specyficznymi problemami w uczeniu się, Wydawnictwo Edukacyjne, Łódź.
Naprawa R., Maternicka K., Tanajewska A.: Indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2008.