Program zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z autyzmem

Opublikowano: 25 lutego 2020 roku

Imię i nazwisko ucznia:

Klasa: I

Osoba prowadząca:

Tygodniowa liczba godzin: 2

Czas realizacji programu: rok szkolny I etap edukacyjny

Program zajęć rewalidacyjnych powstał na podstawie zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w …………….. określonych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego nr ……………….., analizy funkcjonowania dziecka w zakresie poszczególnych sfer przeprowadzonej przez nauczyciela terapeutę oraz wywiadu z rodzicami.

1. Zalecenia wynikające z orzeczenia:

  • indywidualizacja pracy z uczniem
  • dostosowanie wymagań i metod pracy
  • ścisła współpraca z rodzicami
  • rozwijanie mocnych stron oraz umiejętności
  • pracowanie w oparciu o pozytywne wzmocnienia, pochwały, nagradzanie
  • wprowadzenie prostego i klarownego systemu motywacyjnego
  • dostosowanie otoczenia do potrzeb sensorycznych
  • zapewnienie życzliwej atmosfery
  • zadbanie o to, aby w otoczeniu było jak najmniej bodźców rozpraszających
  • w razie potrzeby wydłużanie czasu na wykonanie zadania
  • kontrolowanie tego, czy dziecko zrozumiało polecenie
  • częste powtarzanie materiału
  • budowanie stałej struktury otoczenia
  • stosowanie pomocy wizualnych
  • umożliwianie uczenia się wielozmysłowego
  • stosowanie naprzemienności działań
  • uczenie wyrażania własnych emocji w sposób akceptowany społecznie
  • rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktu wzrokowego
  • umożliwianie realizowania nasilonej potrzeby ruchu

2. Cele ogólne:

  • rozwijanie mocnych stron i kształtowanie pozytywnej samooceny ucznia
  • rozwijanie umiejętności społecznych, komunikacyjnych oraz interpersonalnych
  • doskonalenie samodzielności
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami
  • stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka

3. Metody pracy:

  • TUS – trening umiejętności społecznych
  • metody słowne
  • metody oglądowe
  • metody aktywizujące, np. burza mózgów, linia czasu, mapa pamięci
  • metody praktyczne, np. samodzielnych doświadczeń
  • metoda niedokończonych zdań
  • elementy bajkoterapii
  • elementy metody Dobrego Startu
  • elementy metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
  • elementy metody czytania globalnego G. Domana
  • elementy integracji sensorycznej
  • gry i zabawy edukacyjne
  • elementy terapii behawioralnej
  • elementy Pedagogiki Zabawy wg Klanzy

4. Zasady obowiązujące w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością:

  • zasada indywidualizacji
  • zasada powolnego stopniowania trudności
  • zasada korekcji zaburzeń
  • zasada kompensacji zaburzeń
  • zasada systematyczności
  • zasada ciągłości oddziaływania terapeutycznego
  • zasada wzmacniania pozytywnego

5. Zakres działań o charakterze rewalidacyjnym:

a) rozwijanie kompetencji komunikacyjnych:

  • dzielenie wspólnego pola uwagi
  • nawiązywanie harmonijnych, przyjaznych relacji z innymi ludźmi; uczenie zwrotów inicjujących i podtrzymujących rozmowę
  • autoprezentacja
  • inicjowanie i prowadzenie rozmowy
  • aktywne słuchanie
  • komunikacja w kontekście społecznym – zadawanie pytań, zdobywanie informacji, wyrażanie próśb i potrzeb, odmawianie
  • jasne przekazywanie informacji
  • rozpoznawanie znaczenia gestów, ekspresji mimicznej i ciała
  • wykorzystywanie komunikatów niewerbalnych

b) rozwijanie sfery społecznej i emocjonalno-motywacyjnej:

  • rozpoznawanie i nazywanie emocji u siebie i innych osób
  • rozwijanie zdolności rozumienia siebie, ludzi, sytuacji i norm społecznych
  • zdolność do rozumienia i kontrolowania własnych uczuć i zachowań
  • rozumienie uczuć innych
  • praca nad wyrażaniem emocji – wyrażanie emocji przez gesty, mimikę
  • radzenie sobie w sytuacjach trudnych emocjonalnie
  • rozwijanie umiejętności zachowywania się adekwatnie do sytuacji
  • przestrzeganie ustalonych reguł

c) rozwijanie samodzielności:

  • planowanie czynności i wykonywanie ich etapami
  • wdrożenie do samokontroli podczas wykonywania czynności dnia codziennego

6. Proponowane oddziaływania (przykładowa aktywność ucznia):

a) rozwijanie kompetencji komunikacyjnych:

  • witanie się i żegnanie z nauczycielem: mówienie dzień dobry i do widzenia
  • używanie słów: przepraszam, dziękuję, proszę w odpowiedniej sytuacji
  • kształtowanie umiejętności wyrażania własnych potrzeb i uczuć
  • odczytywanie gestów i emocji
  • rozumienie i wykonywanie poleceń nauczyciela
  • ćwiczenia wyrazistego i cichego wypowiadania się
  • zabawa w ciszę, zabawa w głuchy telefon
  • rozszerzanie zasobu słownictwa dotyczącego treści zaobserwowanych w otoczeniu, na ilustracji
  • grupowanie obrazków, przedmiotów według pojęć i kategorii (synonimy, antonimy, uogólnianie)
  • rozwijanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem
  • rozwijanie wypowiedzi i zdań
  • łączenie przedmiotów, ilustracji mających cechy przeciwstawne
  • słuchanie opowiadań, bajek
  • wyodrębnianie elementów akcji, dobieranie elementów ilustracji do słyszanej bajki, opowiadania
  • dostrzeganie zmian odwracalnych i nieodwracalnych
  • układanie prostych ciągów logiczno-rytmicznych wynikających z naturalnych przemienności
  • zabawy w kończenie zdań, „prawda/fałsz”
  • słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, dostrzeganie nonsensów

b) rozwijanie sfery społecznej i emocjonalno-motywacyjnej:

  • zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa i akceptacji
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania wybranych emocji
  • dobieranie elementów do podanych stanów emocjonalnych
  • niewerbalne odczytywanie, okazywanie swoich emocji
  • wdrażanie do współdziałania z osobą dorosłą
  • stwarzanie okazji dla dokonywania dziecięcych wyborów
  • uczenie czekania na swoją kolejkę
  • wdrażanie dziecka do przestrzegania zasad bezpieczeństwa oraz dbanie o własne zdrowie
  • dobieranki obrazkowe
  • gry i zabawy ruchowe wspomagające rozwój społeczny i emocjonalny (np. „witamy się częściami ciała, „lustrzane odbicie”)
  • pozytywne wzmacnianie zachowań społecznie akceptowanych
  • rozładowywanie napięć poprzez wyciszanie i relaksację dziecka
  • poznawanie informacji o sobie i swojej rodzinie (np. opisywanie domu, w którym dziecko mieszka)

c) rozwijanie samodzielności:

  • zabawy tematyczne
  • oglądanie i poznanie przeznaczenia wybranych urządzeń elektrycznych
  • kształtowanie nawyku mycia rąk w konkretnych sytuacjach
  • wdrażanie do samodzielnego mycia rąk, twarzy
  • samodzielne nakładanie wybranych elementów garderoby
  • naśladowanie czynności nakładania poszczególnych elementów odzieży
  • dobieranie elementów garderoby do poszczególnych części ciała np.: buty na nogi, czapka na głowę
  • wyszukiwanie właściwych obrazków, nazywanie ich, określanie przeznaczenia
  • dobieranie odzieży do panujących warunków pogodowych
  • przekładanie guzików przez dziurki, zasuwanie suwaków, zapinanie rzepów
  • zabawy z drewnianym butem, przekładanki ze sznurówkami
  • wdrażanie do kulturalnego spożywania posiłków

7. Oczekiwane rezultaty:

  • wzmocnienie aktywności chłopca w życiu społecznym
  • rozwinięcie potencjału ucznia

8. Ewaluacja programu

Oddziaływania będą monitorowane i konsultowane na bieżąco z nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami ucznia. Przedstawiony program zajęć rewalidacyjnych będzie ewaluowany co najmniej raz w semestrze (WOPFU oraz wpis w dzienniku), a następnie modyfikowany i uzupełniany w zależności od sytuacji i potrzeb z równoczesnym uwzględnieniem postępów czynionych przez ucznia.

Autor: Magdalena Mielcarek-Olejnik – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz