Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 19 czerwca 2019 roku.
Uczeń: XXX
Klasa: II
Osoba realizująca program – XXX
Forma realizacji – zajęcia indywidualne
Wymiar godzin – dwie godziny tygodniowo
Czas realizacji – rok szkolny 2018/2019 r.
Program opracowany na podstawie:
- zaleceń i diagnozy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w … zawartych w orzeczeniu nr … o potrzebie kształcenia specjalnego;
- wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia;
- rozmów z rodzicami.
1. Diagnoza: niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym
Zaznaczył się istotny spadek w zakresie ogólnych zdolności poznawczych chłopca. Aktualna ogólna sprawność ucznia kształtuje się na poziomie niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym. Uczeń przejawia poważne trudności w zakresie rozumowania płynnego. Prezentowany poziom wiedzy ogólnej świadczy o poważnych trudnościach w tym obszarze. Chłopiec posiada bardzo wąski zakres słownictwa, ma trudności z definiowaniem pojęć, dostrzeganiem absurdów w materiale obrazowym. Występują poważne trudności w zakresie szacowania i rozwiązywania zadań. Na niskim poziomie kształtują się zdolności orientacji przestrzennej oraz rozumienia pojęć w tym obszarze. Chłopiec rozpoznaje niektóre litery alfabetu, ale nie potrafi samodzielnie ich odtworzyć. Ma trudności w dokonywaniu analizy i syntezy słuchowej, z wyodrębnieniem głosek. Nie rozumie tekstu czytanego. Sprawność grafomotoryczna jest obniżona. Pismo niekształtne, nie mieści się w liniaturze. Mowa zdaniowa zaburzona pod względem artykulacyjnym. Nie zawsze właściwie rozumie i interpretuje obowiązujące normy i zachowania społeczno-moralne. Ma problemy w kontrolowaniu potrzeb fizjologicznych.
2. Zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w zakresie rewalidacji indywidualnej
Objąć zajęciami rewalidacyjnymi z oligofrenopedagogiem w czasie których: prowadzić systematyczne ćwiczenia usprawniające funkcjonowanie najsłabiej ukształtowanych procesów poznawczych i umiejętności tj. pamięci słuchowej i wzrokowej, wyobraźni przestrzennej, funkcji wzrokowo przestrzennych, myślenia przyczynowo-skutkowego, słowno-pojęciowego, arytmetycznego.
3. Cele zajęć rewalidacyjnych:
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju umysłowego i społecznego na miarę indywidualnych możliwości ucznia;
- wyrównywanie i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji;
- wspomaganie zdobywania umiejętności czytania, pisania, liczenia na miarę możliwości dziecka.
4. Organizacja zajęć:
- zapewnienie życzliwej atmosfery i poczucia bezpieczeństwa;
- stosowanie przerw podczas zajęć;
- przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych;
- dostosowanie tempa pracy do możliwości dziecka;
- organizacja zajęć w sposób ciekawy dla dziecka przez dobór zróżnicowanych metod i technik;
- dodatkowe objaśnianie poleceń, tłumaczenie poleceń.
5. Metody wykorzystywane podczas realizacji programu:
- elementy metody Dobrego Startu wg M. Bogdanowicz;
- elementy metody G. Domana oraz metody sylabowej J. Cieszyńskiej;
- elementy Ruchu Rozwijającego W. Sherborne;
- elementy metody Rudolfa Labana z elementami pedagogiki zabawy;
- elementy aktywnego słuchania muzyki B. Strauss;
- metoda ćwiczeń grafomotorycznych H. Tymichowej
- elementy metody Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona;
- elementy biblioterapii, dramy, arteterapii;
- metody aktywizujące, metody oparte na obserwacji, słowie i praktycznym działaniu;
- techniki relaksacyjne;
- metoda wzmocnień pozytywnych;
- inne wg potrzeb.
6. Środki dydaktyczne wykorzystywane w pracy z uczniem:
- materiał obrazkowy;
- materiał abstrakcyjny (geometryczny i literowy – bez czytania);
- materiał literowy;
- materiał wyrazowy;
- edukacyjne gry planszowe;
- pacynki, kukiełki;
- liczmany;
- instrumenty muzyczne; nagrania piosenek, różnych dźwięków;
- różnorodne materiały do prac plastycznych;
- edukacyjne programy i gry komputerowe;
- odpowiednia literatura;
- „magiczny dywan”;
- inne -w zależności od potrzeb.
7. Tematyka zajęć rewalidacyjnych
Tematy związane z: porami roku, aktualnymi świętami i uroczystościami, zainteresowaniami ucznia. Osoba prowadząca dostosowuje temat zajęć do potrzeb.
Pobierz cały dokument
Autor: Aneta Maniak – Czytelniczka Portalu