Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 24 maja 2019 roku.
Temat: Spotkanie z Brzydkim Kaczątkiem – doskonalenie rozpoznawania stanów emocjonalnych.
Cele zajęć
Ogólne:
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania stanów emocjonalnych
- różnicowanie stanów emocjonalnych w zależności od kontekstu sytuacyjnego
- doskonalenie umiejętności naśladowania
Operacyjne – uczeń potrafi:
- rozpoznać i nazwać swój nastrój w danym fragmencie baśni
- rozpoznać i nazwać uczucia bohatera literackiego w zależności od kontekstu sytuacyjnego
- podać tytuł baśni, z której pochodzi postać przedstawiona na ilustracji
- naśladować ruchy postaci z baśni
- ułożyć zdanie z rozsypanki wyrazowej
Metody pracy:
- podająca: pogadanka wstępna
- ćwiczebna: rozwiązywanie zadań, ćwiczenia ruchowe
- problemowa: samodzielne wykonywanie zadań
Forma pracy:
indywidualna
Środki dydaktyczne:
graficzne symbole przedstawiające uczucia, baśń pt. ,,Brzydkie Kaczątko” (w: ,,Baśnie,” J. C. Andersen, Kraków 2000), obrazek do pokolorowania, napisy z rozsypanki wyrazowej, nożyczki
Szczegółowy przebieg zajęć
I Zajęcia wstępne
1. Przywitanie z uczniem
2. Przedstawienie planu pracy na lekcji
II Zajęcia zasadnicze
1. Rozpoznawanie nastroju
Przebieg: Na stoliku leżą symbole graficzne uczuć (zadowolenie, smutek, złość, strach). Dziecko wybiera ten symbol, który ilustruje obecny stan jego nastroju.
2. Kolorowanie obrazka
Przebieg: Dziecko koloruje obrazek przedstawiający tytułową postać z baśni „Brzydkie Kaczątko”. Nazywa postać i podaje tytuł baśni.
3. Zabawa ruchowa
Przebieg: Dziecko przy pomocy prowadzącego przypomina sobie inne postaci z baśni, np. mama – kaczka, kaczątka, dzikie gęsi, łabędzie. Dziecko naśladuje ich ruchy.
4. Rozsypanka wyrazowa
Przebieg: Dziecko wycina napisy i z rozsypanki wyrazowej układa zdanie – „Brzydkie Kaczątko cieszy się, że jest pięknym łabędziem”.
5. Odgadywanie uczuć
Przebieg: Prowadząca czyta wybrane fragmenty baśni pt. ,,Brzydkie Kaczątko”. Dziecko odgaduje uczucia bohatera znajdującego się w różnych sytuacjach, podnosząc do góry odpowiedni symbol graficzny.
III Zajęcia końcowe
1. Podsumowanie lekcji
2. Uporządkowanie miejsca pracy
3. Pożegnanie
Rozpoznawanie stanów emocjonalnych – scenariusz zajęć z rewaliadcji opracowała: Renata Banach – Czytelniczka Portalu