Wiosna to czas, który wielu z nas nastraja niezwykle optymistycznie – dlaczego więc nie wprowadzić wiosennego nastroju do zajęć rewalidacyjnych? Rozwijanie procesów poznawczych, w tym logicznego myślenia, z tak miłym akcentem pójdzie jak z płatka!
Do przeprowadzenia tego ćwiczenia potrzebne będą obrazki przedstawiające obiekty należące do różnych kategorii, z których większość, ale nie wszystkie, kojarzą się z wiosną, np.:
Zadaniem dziecka jest utworzenie kategorii poprzez podzielenie ich na grupy – możemy polecić dziecku samodzielne utworzenie kategorii („Zobacz, obrazki się ze sobą pomieszały – na jakie grupy możemy je podzielić?”) lub zastosować podpowiedź – rozpoczynamy tworzenie kategorii poprzez wybór jednego obrazka z każdej kategorii, dziecko dobiera pozostałe obrazki. Następnie z każdej grupy eliminujemy element, który nie pasuje do wiosny.
Te same obrazki możemy kategoryzować w różny sposób, np. dzieląc je na obiekty ożywione i nieożywione, te, które spotkamy w powietrzu lub na ziemi – w ten sposób uczymy dziecko, że ten sam element może należeć równocześnie do kilku kategorii.
To ćwiczenie jest kontynuacją ćwiczeń kategoryzowania – tym razem zadaniem dziecka jest wykluczenie niepasującego elementu ze zbioru. Zabawę możemy przeprowadzić na materiale słownym lub zastosować obrazki.
Wypowiadamy ciąg słów (lub układamy obrazki), z których jedno nie pasuje do pozostałych – dziecko je identyfikuje, np.:
Do przeprowadzenia tego ćwiczenia potrzebujemy wyciętych z papieru kół – kilku w żółtym kolorze i sześciu zestawów innych dowolnych kolorów. Na żółtych kołach wpisujemy nazwę kategorii, np. ptaki, owady, kwiaty, sprzęty, ubrania. Dziecko (lub grupa dzieci) zapisuje przykłady pasujące do podanych kategorii na kołach kolorowych (obiekty wchodzące w skład jednej kategorii zapisywane są na kołach w tym samym kolorze) i układa je wokół żółtych kół, tworząc kwiaty.
W tym ćwiczeniu wykorzystujemy szablony kwiatów i motyli. Na każdym szablonie zapisujemy nazwę (lub umieszczamy ilustrację, schematycznie rysujemy) obiektu pochodzącego z logicznej pary. Zadaniem dziecka jest umieszczenie na kwiatku motylka, z którym utworzy parę – np. z kwiatkiem z napisem/ilustracją łyżki łączymy motylka z widelcem.
Przykłady logicznych par:
Do zabawy rozwijającej logiczne myślenie możemy wykorzystać plastikowe, skaczące żabki:
Zadaniem dziecka jest odczytanie nazw kwiatów ukrytych w kodzie z kolorowych kresek – każdy kolor odpowiada innej literze, np.:
Kod: czerwony – niebieski – zielony – czerwony – żółty – fioletowy utworzy nazwę: KROKUS.
Kod: żółty – niebieski – zielony – pomarańczowy – czerwony – fioletowy utworzy nazwę: ŻONKIL.
Kod: żółty – czarny – czerwony –pomarańczowy –niebieski – różowy – zielony utworzy nazwę: ZAWILEC.
Kod: zielony – czerwony – pomarańczowy – żółty – brązowy – fioletowy – niebieski – czarny – fioletowy – żółty – różowy utworzy nazwę: PRZEBIŚNIEG.
Bibliografia:
Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…
Wydanie trzecie, zaktualizowane Diagnoza autyzmu sprawia niekiedy, że rodzice tracą grunt pod nogami. Zaczynają się…