Pobudzanie zmysłu dotyku – scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Opublikowano: 11 maja 2019 roku

Miejsce zajęć: sala do ćwiczeń gimnastycznych

Czas zajęć: 60 min

Dziecko 4 letnie

Cel główny:

  • pobudzanie zmysłu dotyku

Cele szczegółowe:

  • doskonalenie percepcji dotykowej
  • doskonalenie ruchów manipulacyjnych dłoni i palców
  • budowanie wspólnego pola uwagi
  • wydłużanie czasu koncentracji uwagi
  • czerpanie radości ze wspólnej zabawy
  • angażowanie do pracy dwóch rąk

Metody:

  • słowne: instrukcja, objaśnienia, pochwały
  • czynne: stawianych zadań, ćwiczeń aktywizujących
  • oglądowe: pokaz

Forma:

  • indywidualna

Środki dydaktyczne:

4 miski, mąka, kisiel, woda ciepła i zimna, drewniane koraliki, foremki, patyczkowy jeż, sensoryczna pizza, farby, kartka A3, muzyka relaksacyjna

Przebieg zajęć

Część pierwsza (na materacach)

1. Powitanie z chłopcem, wypowiadanie imienia dziecka z różną intonacją, dbanie o kontakt wzrokowy z dzieckiem, zachęcanie by dziecko wskazywało na siebie, reagując na pytanie o swoje imię.

2. Zabawa paluszkowa „idzie myszka do braciszka, tu zajrzała, tu wskoczyła, tu się skryła” – budowa z dzieckiem wspólnego pola uwagi.

3. Zachęcenie dziecka do współpracy, wspólne „zaśpiewanie” wyliczanki „Amse-adamse” połączone z pokazem.

4. Zabawa z pokazywaniem części ciała na sobie, pokaż gdzie masz: ręce, nogi, głowę, uszy, włosy, policzki, brzuch, uda, buzię, włosy.

Część druga (przy stolikach)

5. Patyczkowy jeż, zachęcenie dziecka do wyciągnięcia patyczków z rolki po ręczniku papierowym.

6. Przygotowanie dwóch misek, jednej wypełnionej mąką, drugiej pustej. W misce z mąką ukryte są drewniane koraliki, zachęcenie chłopca, aby odnalazł koraliki i włożył je do pustej miski. Kiedy dziecko odnajdzie koraliki, poproszenie dziecka by schowało je do miski z mąką.

7. Przygotowanie pojemnika z kisielem, włożenie do niego foremek, poproszenie dziecka aby wyjęło wszystkie foremki, zachęcanie chłopca aby posługiwał się obiema rękoma.

8. Przygotowanie dwóch misek, pierwszej z ciepłą wodą, drugiej z zimną wodą, zachęcenie dziecka aby umyło swoje ręce raz w zimnej, a raz w ciepłej wodzie, po zabawie dziecko samodzielnie wyciera ręce w ręcznik.

9. Sensoryczna pizza, dotykanie rękoma różnych faktur zamieszczonych na kole np. filcu, szorstkiej gąbki, filcu, gumy, pluszu.

10. Przygotowanie dwóch tac z farbami w różnych kolorach, zachęcenie dziecka, aby malowało obiema rękami po kartce w formacie A3.

Część trzecia (na materacach)

11. Relaksacja przy muzyce, dziecko leży na plecach, nauczyciel masuje dłonie chłopca:

  • rysowanie palcem nauczyciela w wewnętrznej stronie dłoni chłopca kół
  • grzbietowa strona – głaskanie, rozcieranie, ponowne głaskanie
  • wewnętrzna część – głaskanie, rozcieranie, ugniatanie, oklepywanie

 

Autor: Katarzyna Tyc-Brożyna

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz