Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 11 maja 2019 roku.
Miejsce zajęć: sala do ćwiczeń gimnastycznych
Czas zajęć: 60 min
Dziecko 4 letnie
Cel główny:
- pobudzanie zmysłu dotyku
Cele szczegółowe:
- doskonalenie percepcji dotykowej
- doskonalenie ruchów manipulacyjnych dłoni i palców
- budowanie wspólnego pola uwagi
- wydłużanie czasu koncentracji uwagi
- czerpanie radości ze wspólnej zabawy
- angażowanie do pracy dwóch rąk
Metody:
- słowne: instrukcja, objaśnienia, pochwały
- czynne: stawianych zadań, ćwiczeń aktywizujących
- oglądowe: pokaz
Forma:
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
4 miski, mąka, kisiel, woda ciepła i zimna, drewniane koraliki, foremki, patyczkowy jeż, sensoryczna pizza, farby, kartka A3, muzyka relaksacyjna
Przebieg zajęć
Część pierwsza (na materacach)
1. Powitanie z chłopcem, wypowiadanie imienia dziecka z różną intonacją, dbanie o kontakt wzrokowy z dzieckiem, zachęcanie by dziecko wskazywało na siebie, reagując na pytanie o swoje imię.
2. Zabawa paluszkowa „idzie myszka do braciszka, tu zajrzała, tu wskoczyła, tu się skryła” – budowa z dzieckiem wspólnego pola uwagi.
3. Zachęcenie dziecka do współpracy, wspólne „zaśpiewanie” wyliczanki „Amse-adamse” połączone z pokazem.
4. Zabawa z pokazywaniem części ciała na sobie, pokaż gdzie masz: ręce, nogi, głowę, uszy, włosy, policzki, brzuch, uda, buzię, włosy.
Część druga (przy stolikach)
5. Patyczkowy jeż, zachęcenie dziecka do wyciągnięcia patyczków z rolki po ręczniku papierowym.
6. Przygotowanie dwóch misek, jednej wypełnionej mąką, drugiej pustej. W misce z mąką ukryte są drewniane koraliki, zachęcenie chłopca, aby odnalazł koraliki i włożył je do pustej miski. Kiedy dziecko odnajdzie koraliki, poproszenie dziecka by schowało je do miski z mąką.
7. Przygotowanie pojemnika z kisielem, włożenie do niego foremek, poproszenie dziecka aby wyjęło wszystkie foremki, zachęcanie chłopca aby posługiwał się obiema rękoma.
8. Przygotowanie dwóch misek, pierwszej z ciepłą wodą, drugiej z zimną wodą, zachęcenie dziecka aby umyło swoje ręce raz w zimnej, a raz w ciepłej wodzie, po zabawie dziecko samodzielnie wyciera ręce w ręcznik.
9. Sensoryczna pizza, dotykanie rękoma różnych faktur zamieszczonych na kole np. filcu, szorstkiej gąbki, filcu, gumy, pluszu.
10. Przygotowanie dwóch tac z farbami w różnych kolorach, zachęcenie dziecka, aby malowało obiema rękami po kartce w formacie A3.
Część trzecia (na materacach)
11. Relaksacja przy muzyce, dziecko leży na plecach, nauczyciel masuje dłonie chłopca:
- rysowanie palcem nauczyciela w wewnętrznej stronie dłoni chłopca kół
- grzbietowa strona – głaskanie, rozcieranie, ponowne głaskanie
- wewnętrzna część – głaskanie, rozcieranie, ugniatanie, oklepywanie
Autor: Katarzyna Tyc-Brożyna
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli