Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 12 grudnia 2021 roku.
Temat: Widzę, słyszę, czuję – zabawy rozwijające umiejętności w zakresie rozwoju mowy, czytania i pisania.
Cele rewalidacyjne:
- Stymulowanie rozwoju intelektualnego, funkcji poznawczych i pamięciowych
- Kształtowanie podstawowych umiejętności szkolnych
- Wzbogacanie wiedzy ogólnej oraz wiedzy o charakterze praktyczno-użytkowym
- Rozwijanie wrażliwości wzrokowej, smakowej, słuchowej, węchowej, dotykowej
- Wspomaganie pracy ręki
- Doskonalenie pamięci i spostrzegania
- Kojarzenie wzorców słuchowych, rozwijanie pamięci i wrażliwości słuchowej
- Wdrażanie do dłuższego koncentrowania uwagi, wytrwałości w pracy zadaniowej
- Rozwijanie kompetencji językowych
- Rozwijanie kreatywności
Cele operacyjne – uczeń:
- w toku działań badawczych potrafi:
- wykorzystać zmysły do rozpoznawania produktu i utrwalania jego nazwy
- rozpoznawać produkty spożywcze po zapachu i smaku
- wykorzystać produkty spożywcze do kreatywnej zabawy
- sortować guziki za pomocą pęsety
- różnicować dźwięki z odtworzenia
- rozwija precyzję prostych ruchów dłoni i palców
- dokonuje analizy i syntezy głoskowej i sylabowej
- potrafi dokonywać odpowiednich wyborów
- potrafi uzupełnić obrazki odpowiednim podpisem
- aktywnie włącza się do podejmowania współpracy z nauczycielem oraz prowadzenia dialogu
- pokonuje nieśmiałość i realizuje zamierzone cele
Forma zajęć:
- indywidualna
Metody:
- czynne: kierowanie działalnością dziecka, zadań stawianych do wykonania
- oglądowe: obserwacji i pokazu
- praktyczna: lepienie z masy solnej
Środki dydaktyczne:
- pomoce dydaktyczne: kolorowe ilustracje z opisami produktów spożywczych, szachownica z sylabami, rozsypanki literowe i obrazkowe
- pudełka z etykietami
- pojemniki zwierające: kawę, cukier, czosnek, kakao, mąkę, oliwę, torebki herbaty miętowej, fasolę
- guziki, pęseta, domek – skarbonka
- odtwarzacz z płytą CD
- kolorowe tasiemki
- masa solna
Przebieg zajęć:
1. Sylabowa szachownica – analiza sylabowa, orientacja przestrzenna, pamięć słuchowa
Nauczyciel słownie podaje współrzędne, na których umieszczone są sylaby. Zadaniem ucznia jest odczytanie wyrazu z sylab zapisanych na polach szachownicy.
2. Zakupowy zawrót głowy – sortowanie produktów, analiza głoskowa i sylabowa, wielozmysłowe poznanie przez praktyczne działanie
Zadanie polega na sortowaniu etykiet produktów spożywczych do odpowiednich koszyków w zależności od wyróżnionej głoski. Uczeń dzieli wyraz na sylaby i dodatkowo podnosi tasiemkę z ilością supełków odpowiadających liczbie sylab. Każdy produkt może dodatkowo poznać przez odpowiednie zmysły (smak, zapach, dotyk, wzrok). Dla ułatwienia, do etykiet obrazków dołączone są podpisy z nazwami produktów.
3. Zabawa słuchowa – zagadki dla Agatki, kojarzenie wzorców słuchowych
(Wyobraź sobie, że stoisz przy drzwiach i słyszysz różne dźwięki dobiegające z domu …)
Prowadzący odtwarza z nagrania odgłosy, które można usłyszeć w domu. Dziecko nazywa usłyszany dźwięk oraz z jaką czynnością się kojarzy.
4. Znaki zapytania?… Znam rozwiązania
Zadaniem dziecka jest nazwanie obrazków w każdym rzędzie i utworzenie nowego słowa z pierwszych głosek. Dla ułatwienia należy wyszukać pierwszą literę wyrazu, a potem odnaleźć odpowiedni obrazek i wstawić go w miejsce znaku zapytania.
5. Na zakończenie kreatywne myślenie – z masy solnej lepienie
Przewidywany czas trwania zajęć rewalidacyjnych – 60 minut.
Zakres ćwiczeń terapeutyczno-edukacyjnych dostosowany będzie do możliwości i tempa pracy ucznia.
Bibliografia:
- Dyslektyczne ucho – zbiór ćwiczeń stymulujących rozwój percepcji słuchowej Elżbieta Szymankiewicz, wyd. Harmonia
- ZABAWY SŁUCHOWE – Ćwiczenia dla uczniów klas 0 i I–III Anna Tońska-Mrowiec, Iwona Pojmaj, wyd. Harmonia
Autor: Sylwia Prusiecka – Czytelniczka Portalu