Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 stycznia 2022 roku.
Temat: Poznaję siebie i swój potencjał szkolno-zawodowy – część 2
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na zdiagnozowany zespół Aspergera, II etap edukacyjny, 60 minut.
Cele ogólne:
- rozpoznanie własnego potencjału, swoich mocnych i słabych stron oraz swoich cech temperamentu i osobowości
- wzmocnienie samooceny ucznia
Cele szczegółowe – uczeń:
- wie, czym jest temperament
- potrafi określić cechy swojego temperamentu
- wie, jaki ma typ temperamentu
- umie określić swoje mocne i słabe strony, zainteresowania i umiejętności
- potrafi napisać swoje pierwsze CV
Forma pracy:
- indywidualna
Metody pracy:
- oparte na słowie
- oparte na działaniu praktycznym
Środki dydaktyczne:
- tablica
- kreda
- kwestionariusz temperamentu
- komputer
- internet
- brystol
Przebieg zajęć:
Powitanie, rozmowa wstępna, krótkie przypomnienie ostatnich zajęć i ich celu w języku ucznia: „Odkrywam swój potencjał szkolno-zawodowy”
1. Temperament – burza mózgów
Uczeń zastanawia się, co oznacza słowo temperament oraz jakie są jego skojarzenia z tym słowem i notuje je na tablicy. Następnie wspólnie z nauczycielem określa definicję słowa temperament oraz w nawiązaniu do poprzednich zajęć mówi, jaka jest różnica między potencjałem, a temperamentem.
2. Kwestionariusz temperamentu – pogadanka i ćwiczenie
Nauczyciel krótko objaśnia uczniowi, jak należy wypełnić test. Następnie zadaniem ucznia jest wypełnienie kwestionariusza temperamentu wg Florence Littauer http://traugutt.net/lo/temperament/kwestionariusz.php.
Po ukończonym zadaniu uczeń czyta na głos wynik swojego testu i odnosi się do niego oraz wraz z nauczycielem podsumowuje wyniki. Po ukończeniu zadania przez ucznia, zapisuje on typ swojego temperamentu oraz jego najważniejsze składowe na kartonie formatu a3.
3. To jestem JA – podsumowanie zajęć
Uczeń wraz z nauczycielem omawia powstały plakat, wymienia swoje mocne i słabe strony, omawia gwiazdę sukcesu i wyniki kwestionariusza temperamentu oraz swoje CV. Nauczyciel mówi uczniowi, że kontynuacją tych zajęć będzie określenie na podstawie zdobytych informacji – ścieżki kariery zawodowej, wyboru szkoły itd.
4. Pytania do ucznia: Czego nowego dowiedziałeś się o sobie na zajęciach?
Autor: Marta Gągol – Czytelniczka Portalu