Scenariusz rewalidacji – Poznaję siebie i swój potencjał szkolno-zawodowy cz. II

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 stycznia 2022 roku.

Temat: Poznaję siebie i swój potencjał szkolno-zawodowy – część 2

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na zdiagnozowany zespół Aspergera, II etap edukacyjny, 60 minut.

Cele ogólne:

  • rozpoznanie własnego potencjału, swoich mocnych i słabych stron oraz swoich cech temperamentu i osobowości
  • wzmocnienie samooceny ucznia

Cele szczegółowe – uczeń:

  • wie, czym jest temperament
  • potrafi określić cechy swojego temperamentu
  • wie, jaki ma typ temperamentu
  • umie określić swoje mocne i słabe strony, zainteresowania i umiejętności
  • potrafi napisać swoje pierwsze CV

Forma pracy:

  • indywidualna

Metody pracy:

  • oparte na słowie
  • oparte na działaniu praktycznym

Środki dydaktyczne:

  • tablica
  • kreda
  • kwestionariusz temperamentu
  • komputer
  • internet
  • brystol

Przebieg zajęć:

Powitanie, rozmowa wstępna, krótkie przypomnienie ostatnich zajęć i ich celu w języku ucznia: „Odkrywam swój potencjał szkolno-zawodowy”

1. Temperament – burza mózgów

Uczeń zastanawia się, co oznacza słowo temperament oraz jakie są jego skojarzenia z tym słowem i notuje je na tablicy. Następnie wspólnie z nauczycielem określa definicję słowa temperament oraz w nawiązaniu do poprzednich zajęć mówi, jaka jest różnica między potencjałem, a temperamentem.

2. Kwestionariusz temperamentu – pogadanka i ćwiczenie

Nauczyciel krótko objaśnia uczniowi, jak należy wypełnić test. Następnie zadaniem ucznia jest wypełnienie kwestionariusza temperamentu wg Florence Littauer http://traugutt.net/lo/temperament/kwestionariusz.php.

Po ukończonym zadaniu uczeń czyta na głos wynik swojego testu i odnosi się do niego oraz wraz z nauczycielem podsumowuje wyniki. Po ukończeniu zadania przez ucznia, zapisuje on typ swojego temperamentu oraz jego najważniejsze składowe na kartonie formatu a3.

3. To jestem JA – podsumowanie zajęć

Uczeń wraz z nauczycielem omawia powstały plakat, wymienia swoje mocne i słabe strony, omawia gwiazdę sukcesu i wyniki kwestionariusza temperamentu oraz swoje CV. Nauczyciel mówi uczniowi, że kontynuacją tych zajęć będzie określenie na podstawie zdobytych informacji – ścieżki kariery zawodowej, wyboru szkoły itd.

4. Pytania do ucznia: Czego nowego dowiedziałeś się o sobie na zajęciach?

Autor: Marta Gągol – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz