Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 15 lutego 2020 roku.
Temat: Karuzela uczuć – ćwiczenia kształtujące umiejętność nazywania, wyrażania swoich emocji oraz szanowania emocji innych.
Rodzaj zajęć:
rewalidacja ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na zespół Aspergera.
Cel ogólny zajęć:
- ugruntowanie wiedzy na temat emocji.
Cele szczegółowe zajęć:
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć,
- rozwijanie werbalnego i pozawerbalnego wyrażania uczuć,
- rozwój samoświadomości – uświadomienie sobie przeżywanych emocji,
- rozwijanie empatii, pozytywnych myśli i uczuć.
Metody pracy:
oparte na słowie, wzrokowe, relaksacja
Formy pracy:
indywidualna
Środki dydaktyczne:
karty z ilustracjami – zdjęciami obrazującymi różne emocje, opis zróżnicowanych sytuacji („Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Karty pracy”), niedokończone zdania („Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się”), „Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć” pod redakcją naukową Ewy Grudziewskiej
Przebieg zajęć
- Przygotowanie do zajęć. Termometr nastroju – uczeń zaznacza swój dzisiejszy nastrój na papierowym termometrze, jeśli ma ochotę może powiedzieć, dlaczego znajduje się w takim nastroju. Przypomnienie dnia tygodnia, daty, godziny, zapoznanie ucznia z przebiegiem zajęć.
- Rozdanie kart z ilustracjami – zdjęciami. Prowadząca na przemian z uczniem czyta sytuacje z kart pracy. Uczeń przysłuchuje się wydarzeniu i zastanawia się, co bohater mógł czuć w tej sytuacji. Wskazuje ilustrację, która jego zdaniem obrazuje tę emocję. Określa, z jakim kolorem kojarzy mu się dana emocja – uczeń próbuje wytłumaczyć, dlaczego wybrał taki, a nie inny kolor. Przykładowa sytuacja: Antek gra z kolegami w piłkę na boisku szkolnym. W pewnym momencie strzela gola, który decyduje o wygranej jego drużyny. Jak się teraz czuje Antek?
- Prowadząca rozdaje kartkę z niedokończonymi zdaniami. Zadaniem ucznia jest dokończenie zdań zgodnie z odczuciami np. Czuję złość, gdy…, Czuję radość, zadowolenie, gdy….
- Ćwiczenie „Agresja na obrazku”. Uczeń wyszukuje w gazetach, a następnie wycina zdjęcia, obrazki, które według niego wyrażają agresję. Próba odpowiedzi na temat, dlaczego ludzie zachowują się agresywnie.
- Kolaż pozytywnych uczuć – uczeń z gazet wycina obrazki, słowa, które wywołują w nim pozytywne emocje.
- Zabawa „Co się zmieniło” – odpoznawanie uprzednio eksponowanych obrazków, porównywanie uprzedniego układu przedmiotów z nowym.
- Rysowanie nosem – relaksacja, ćwiczenie wyobraźni, koncentracji uwagi. Uczeń ma za zadanie wykorzystać swój nos jako narzędzie do malowania. Próbuje według instrukcji prowadzącej narysować koło, kwadrat, serce, domek, kwiatek.
- Nauczyciel prosi, aby uczeń dokończył zdanie: „Na dzisiejszych zajęciach podobało mi się….”. Ponowne zaznaczenie nastroju na termometrze. Podsumowanie czy coś się zmieniło? Dlaczego? Przypomnienie rozkładu reszty dnia i zasad bezpieczeństwa obowiązujących w szkole. Pożegnanie.
Autor: Dagmara Słowik – Czytelniczka Portalu