Kształtowanie umiejętności określania powodów złości oraz właściwego sposobu rozładowywania napięcia – scenariusz

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 2 listopada 2021 roku.

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na zdiagnozowany zespół Aspergera, II etap edukacyjny, 60 minut

Temat: Złość piękności szkodzi, czyli o złości słów kilka – kształtowanie umiejętności określania powodów złości oraz właściwego sposobu rozładowywania napięcia

Cele ogólne:

  • kształtowanie umiejętności identyfikowania złości i jej powodów oraz umiejętności właściwego sposobu rozładowywania tej emocji

Cele szczegółowe – uczeń:

  • potrafi określić, co wywołuje u niego złość
  • umie określić, co wtedy czuje i jak się zachowuje
  • kształtuje umiejętność rozładowywania złości we właściwy sposób
  • zna ćwiczenia relaksacyjno-wyciszające

Forma pracy:

  • indywidualna

Metody pracy:

  • oparte na słowie
  • oparte na działaniu praktycznym

Środki dydaktyczne:

  • karteczki samoprzylepne
  • flamaster
  • karty emocji
  • folia bąbelkowa

Przebieg zajęć:

Powitanie, rozmowa wstępna, wprowadzenie do tematu, określenie celu zajęć w języku ucznia.

„Wiem, co robić, gdy jestem zły”

1. Karteczki złości zadaniem ucznia jest zastanowienie się, opowiedzenie nauczycielowi i wypisanie na karteczkach samoprzylepnych osób, sytuacji i rzeczy, które ostatnio spowodowały u niego złość. Po wypełnieniu karteczek uczeń przykleja je na ławce w kolejności od sytuacji, która zezłościła go najmniej do tej, która zezłościła go najbardziej.

2. Co czułem, gdy … – uczeń otrzymuje od nauczyciela Karty emocji, na których znajdują się wizerunki zezłoszczonych osób. Zadaniem ucznia jest dopasowanie karty do opisanych przez niego wcześniej sytuacji, które go zezłościły. Następnie uczeń omawia, jak konkretnie przejawiała się jego złość w danej sytuacji – co czuł i jak się zachował.

3. Szkło powiększające – nauczyciel wybiera 3 spośród wymienionych przez ucznia sytuacji i razem z uczniem bierze je „pod lupę” – konkretnie je omawiając i prezentując uczniowi prawidłowe sposoby reagowania w danej sytuacji. Zadaniem ucznia jest zainscenizowanie prawidłowego zachowania w danej sytuacji.

4.  Moja relaksacja – pogadanka i ćwiczenia – nauczyciel podsumowuje zajęcia i podaje uczniowi różne sposoby, jakie mogą go wyciszyć i zrelaksować w stresowej sytuacji (zarówno w szkole, jak i w domu) oraz przeprowadza z uczniem wybrane ćwiczenia relaksacyjne.

Przykładowe ćwiczenia:

  • Progresywne rozluźnianie mięśni wg Jacobsona.
  • Wzięcie 10 głębokich, powolnych i spokojnych oddechów.
  • Wizualizacja Kula – uczeń siada z zamkniętymi oczami i wyobraża sobie to, co mówi nauczyciel: Wyobraź sobie, że znajdujesz się w kuli jasnego i ciepłego światła. Kula ta jest cichym i spokojnym miejscem, które chroni Cię przed hałasem i wszystkim tym, co w danej chwili jest dla Ciebie stresujące. W kuli możesz czuć się miło i bezpiecznie, ponieważ nikt z zewnątrz nie ma do niej dostępu. Zawsze w sytuacji kiedy czujesz, że robisz się zły lub zestresowany, możesz zamknąć oczy i w swojej wyobraźni wrócić do swojej kuli po to, aby poczuć się spokojny i zrelaksowany. Pamiętaj, że Twoja kula jest zawsze z Tobą i jest zawsze dla Ciebie.
  • Zgniatanie folii bąbelkowej.

Pytania do ucznia: Czego nowego dowiedziałem się o sobie na zajęciach?

Autor: Marta Gągol – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz