Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 23 lutego 2022 roku.
Temat: W sklepie
Cele zajęć:
- Przypomnienie i wzbogacanie wiadomości na temat rodzajów sklepów i produktów w nich dostępnych
- Rozwijanie mowy i kształtowanie umiejętności wypowiadania się
- Stwarzanie okazji do używania zwrotów grzecznościowych i prowadzenia rozmowy w formie dialogu podczas inicjowanej przez nauczyciela zabawy w sklep
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania produktów, które można kupić w różnych sklepach
- Kształtowanie umiejętności planowania zakupów
- Rozwijanie myślenia matematycznego poprzez ćwiczenia w zakresie obliczeń pieniężnych
Formy pracy:
indywidualna
Metody pracy:
rozmowa, zabawa dydaktyczna, zabawa tematyczna
Środki dydaktyczne:
ilustracja przedstawiająca ludzi wracających z zakupów, obrazki przedstawiające budynek sklepu + napisy (szyldy), kartoniki z nazwami produktów, plansza tematyczna „W sklepie”, obrazki produktów do zabawy w sklep, etykiety do cen, banknoty i monety imitujące polskie pieniądze, karteczki z kodami QR, tablet lub smartfon z czytnikiem kodów QR
Przebieg zajęć
Wprowadzenie do tematu zajęć:
- Zagadka obrazkowa
Nauczyciel pokazuje uczniowi ilustrację przedstawiającą ludzi (rodziców) wracających z zakupów.
– Co przedstawia ilustracja?
– Skąd wracają przedstawione osoby? Dlaczego tak myślisz? Uzasadnij odpowiedź.
- Zabawa dydaktyczna „Sprawdź swoją spostrzegawczość”
Zadaniem ucznia jest przyjrzeć się dokładnie ilustracji z poprzedniego zadania. Następnie nauczyciel zakrywa obrazek i pyta o szczegóły, które były na nim przedstawione, np.
– Ile siatek niesie tata?
– Czy tata ma na głowie czapkę?
– Czy na niebie jest słońce?
– Czy na niebie są chmurki?
– Ile ptaków je ziarenka?
– Jakie inne zwierzęta są na ilustracji?
– Czy kwiaty, które kupiła mama, są koloru czerwonego? itp.
Część główna zajęć:
- Klasyfikowanie produktów
Uczeń otrzymuje obrazki przedstawiające budynek sklepu (zał. 1) oraz napisy: apteka, sklep spożywczy, sklep ogrodniczy, księgarnia, sklep obuwniczy, piekarnia, sklep zabawkowy, sklep rybny (zał. 2). Uczeń wycina napisy i nakleja je we właściwym miejscu, podpisując każdy z 8 sklepów. Ozdabia sklepy i szyldy według własnego pomysłu. Następnie przyporządkowuje każdy z produktów (zał. 3) do sklepu, w którym można go kupić. Na koniec dopisuje do każdego rodzaju sklepu zaproponowane przez siebie produkty.
- „W sklepie” – rozmowa na temat planszy tematycznej lub ilustracji przedstawiającej sklep
– Jaki sklep przedstawia ilustracja?
– Jakie produkty można kupić w tym sklepie?
– Jak w sklepie rozmieszczone są towary? Czy wszystkie są na półkach? Które produkty znajdują się w lodówkach. Dlaczego?
– Jak nazywa się sklep, w którym towaru nie podaje sprzedawca tylko klienci sami biorą produkty z półek?
– Co trzeba zrobić, kiedy mamy już w koszyku wszystkie potrzebne produkty? Gdzie musimy się udać?
- Zabawa „Robię zakupy”
Do zabawy wykorzystać można zdjęcia produktów znajdujące się w gazetkach reklamowych. Należy je wyciąć i nakleić na sztywny papier (czynności te może wykonać uczeń). Następnie przy każdym produkcie trzeba wpisać ustaloną dla niego cenę (można nakleić etykiety do cen). Wykorzystując te pomoce oraz banknoty i monety imitujące polskie pieniądze, nauczyciel rozpoczyna zabawę w sklep, używając zwrotów grzecznościowych oraz prowadząc dialogi, które mogłyby odbyć się w prawdziwym sklepie.
Przy okazji zabawy uczeń ćwiczy umiejętności matematyczne w zakresie obliczeń pieniężnych poprzez:
– dodawanie cen poszczególnych towarów (np. nauczyciel „kupuje” mleko (2 zł), chleb (5 zł) – uczeń – „sprzedawca” oblicza, ile kupujący musi zapłacić
– szacowanie, co może kupić, żeby zmieścić się w posiadanej kwocie pieniędzy (np. uczeń przychodzi do sklepu z kwotą 20 zł i wybiera taką ilość produktów i w takiej cenie, żeby nie zabrakło mu pieniędzy)
– wyliczenia, ile reszty otrzyma lub ile powinien wydać będąc sprzedawcą.
Uwaga:
W zależności od tego, jak uczeń radzi sobie z obliczeniami, na kolejnych zajęciach można kontynuować temat zakupów poprzez rozwiązywanie zadań tekstowych dostosowanych do możliwości i umiejętności ucznia.
Zakończenie zajęć:
- O jakim miejscu rozmawialiśmy dzisiaj?
- W jakim sklepie kupisz produkt, którego nazwa została zaszyfrowana w postaci kodu QR (zał. 4) – lalka, trampki, sok.
Pobierz załączniki
Autor: Joanna Polaszczyk – Czytelniczka Portalu