Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 31 maja 2023 roku.
Prowadzący: Aneta Bil
Uczeń z klasy: IV
Czas trwania: 30 minut
Forma pracy: zajęcia indywidualne
Temat: Pieczemy ciasto – zajęcia z wykorzystaniem materiału sensoplastycznego.
Metody:
- oparte na słowie, wzroku i działaniu ucznia z bezpośrednią pomocą nauczyciela
- aranżowanie sytuacji skłaniającej ucznia do świadomego korzystania przez ucznia z gestu: pomóż mi, proszę
Środki dydaktyczne:
- masa solna
- wałek
- młynki
- różne pojemniczki z zawartością
- materiał przyrodniczy
Cel główny:
- rozwijanie umiejętności współdziałania obu rąk zintegrowane z doskonaleniem koordynacji wzrokowo-ruchowej
Cele szczegółowe – uczeń:
- słuchając słów nauczyciela: ugniata, wyciska, wałkuje masę solną
- posługuje się młynkami wydobywając z nich zmieloną zawartość
- otwiera słoiczki i wyjmuje z nich różne przyprawy
- wydobywa ziarna kukurydzy i fasoli
- rozłupuje orzechy posługując się „grzybowym dziadkiem”
- ozdabia przygotowany przez siebie placek
Przebieg zajęć:
1. Powitanie z uczniem.
2. Rymowanka wprowadzająca w dobry nastrój:
Dzień Dobry
Witam Cię
Piękny mamy dziś dzień
Jestem ja, jesteś ty, raz, dwa trzy
3. Zaprezentowanie przez nauczyciela tematu zajęć z przekierowaniem uwagi na tacę, na której są przedmioty do zajęć.
4. Przygotowywanie placka – nauczyciel wolno wypowiada słowa pokazując jednocześnie sposób wykonania określonej czynności. Uczeń naśladuje dłońmi ugniatanie, wyciskanie oraz wałkuje masę solną.
5. Nauczyciel podaje tackę do uformowania placka; uczeń przenosi ciasto na tackę wykonując zadania kolejno:
- dodaje przyprawy bezpośrednio na placek posługując się młynkami
- odkręca słoiczki, wyjmuje i sypie zawartość na wierzch wklepując w ciasto
- wyjmuje ziarna z kolby kukurydzy i fasoli ze strączka, wciska ziarno w ciasto
- rozłupuje orzechy „dziadkiem” i wciska je w ciasto
- wyjmuje nawilżoną chusteczkę z saszetki i wyciera ręce po pracy.
6. Nauczyciel udziela informacji o aktywności ucznia na zajęciach, wspólnie z uczniem nazywa poszczególne czynności i podaje uczniowi pudełeczko. Uczeń otwiera pudełko, wyjmuje i przypina sobie znaczek (uśmiechnięty emoticon).
7. Nauczyciel żegna się z uczniem mówiąc „Do widzenia”.
Autor: Aneta Bil – Czytelniczka Portalu