Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 16 czerwca 2021 roku.
Temat: Terapia ręki – rozwijanie chwytu pisarskiego przez działania plastyczne – kolaż.
Uczestnicy:
uczniowie z trudnościami w opanowaniu umiejętności graficznych oraz obniżonymi umiejętnościami manualno-manipulacyjnymi, z zaburzonym napięciem mięśniowym, rysujący niechętnie i z dużym wysiłkiem, nieprawidłowo trzymający narzędzie pisarskie, z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej, przyjmujący nieprawidłową pozycję przy zajęciach stolikowych
Cel główny:
rozwijanie prawidłowego chwytu pisarskiego
Cele szczegółowe:
- wzmocnienie mięśni dłoni i palców
- usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców
- usprawnianie dużej motoryki w zakresie sprawności i napięcia mięśni całego ramienia
- ćwiczenie mobilności nadgarstka
- rozwijanie współpracy obu rąk
- rozwijanie wrażliwości dotykowej
- poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej
- kształtowanie planowania przestrzennego
Metody:
- terapia ręki
- integracja sensoryczna
- ćwiczenia ruchowe
- zajęcia plastyczne
Formy pracy:
zajęcia indywidualne
Przebieg zajęć
Zajęcia wstępne:
- Rozgrzewka – ćwiczenia angażujące całą kończynę górną (od barku do palców) poprzez zastosowanie kilku tzw. ćwiczeń rozmachowych:
- obroty ramion w przód i w tył
- wymachy w górę i dół (ręce wyprostowane przed sobą, później po bokach jak w tzw. pajacyku)
- kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów, np. fal, ósemek (można tutaj użyć patyczków z tasiemkami)
- udawanie zamalowywania ściany z góry do dołu i na odwrót.
- Część manualna – rozgrzewka części od łokcia do nadgarstka:
- udawanie, że myjemy okna, ścieramy kurz z ławki
- toczenie małej piłki po ścianie
- dociskanie ściany (sprawdzamy, czy da się ją przesunąć)
- naciski dłońmi na ławkę, stół
- podbijanie balonika, lekkiej piłki
- przekładanie przedmiotów z ręki do ręki
- zakręcanie, odkręcanie kranu (może być na niby), butelek, przekręcanie klucza w drzwiach.
Zajęcia właściwe:
- Wykonanie kolażu:
- planowanie kompozycji – planowanie przestrzenne w obrębie tworzonego pojedynczego wzoru i całości kompozycji (wpływa na przyszłe planowanie pisma na stronie)
- wyszukiwanie obrazów – elementów w czasopismach, materiałach – ćwiczenie precyzji rąk
- wycinanie – aktywizacja przedramienia, dłoni i palców, a szczególnie nadgarstków
- wydzieranie – usprawnianie motoryki palców, uwrażliwienie opuszków, dostosowanie siły kinetycznej wrażeń w palcach do zamierzonych ruchów, doskonalenie umiejętności współpracy między palcami
- naklejanie elementów z różnych materiałów – wzbogacanie doznań dotykowych dłoni i palców
- dorysowywanie elementów – wykonywanie od dużych ruchów rozmachowych po precyzyjne ruchy palców
- prezentowanie efektu pracy – kolażu – danie możliwości odniesienia sukcesu (jeśli dziecko nie potrafi narysować, to może dokleić).
Zajęcia końcowe:
- Zajęcia porządkowe aktywizujące pracę obu rąk:
- porządkowanie przyborów – precyzyjne chwytanie i kierowanie na cel – odkładanie na miejsce
- moczenie gąbki, ściskanie jej pod wodą
- wycieranie stolików swobodnym, kolistym ruchem rąk
- mycie rąk.
- Ćwiczenia rozluźniające:
- strzepywanie wody z rąk, pryskanie palcami wodą, otrzepywanie ubrania
- swobodny ruch przy muzyce np. naśladowanie ruchów gry na pianinie.
Autor: Irena Wasyluk – Czytelniczka Portalu