Terapia ręki – rozwijanie chwytu pisarskiego przez działania plastyczne – scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Opublikowano: 16 czerwca 2021 roku

rożnokolorowe dłonie

Temat: Terapia ręki – rozwijanie chwytu pisarskiego przez działania plastyczne – kolaż.

Uczestnicy:

uczniowie z trudnościami w opanowaniu umiejętności graficznych oraz obniżonymi umiejętnościami manualno-manipulacyjnymi, z zaburzonym napięciem mięśniowym, rysujący niechętnie i z dużym wysiłkiem, nieprawidłowo trzymający narzędzie pisarskie, z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej, przyjmujący nieprawidłową pozycję przy zajęciach stolikowych

Cel główny:

rozwijanie prawidłowego chwytu pisarskiego

Cele szczegółowe:

  • wzmocnienie mięśni dłoni i palców
  • usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców
  • usprawnianie dużej motoryki w zakresie sprawności i napięcia mięśni całego ramienia
  • ćwiczenie mobilności nadgarstka
  • rozwijanie współpracy obu rąk
  • rozwijanie wrażliwości dotykowej
  • poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • kształtowanie planowania przestrzennego

Metody:

  • terapia ręki
  • integracja sensoryczna
  • ćwiczenia ruchowe
  • zajęcia plastyczne

Formy pracy:

zajęcia indywidualne

Przebieg zajęć

Zajęcia wstępne:
  1. Rozgrzewka – ćwiczenia angażujące całą kończynę górną (od barku do palców) poprzez zastosowanie kilku tzw. ćwiczeń rozmachowych:
    • obroty ramion w przód i w tył
    • wymachy w górę i dół (ręce wyprostowane przed sobą, później po bokach jak w tzw. pajacyku)
    • kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów, np. fal, ósemek (można tutaj użyć patyczków z tasiemkami)
    • udawanie zamalowywania ściany z góry do dołu i na odwrót.
  2. Część manualna – rozgrzewka części od łokcia do nadgarstka:
    • udawanie, że myjemy okna, ścieramy kurz z ławki
    • toczenie małej piłki po ścianie
    • dociskanie ściany (sprawdzamy, czy da się ją przesunąć)
    • naciski dłońmi na ławkę, stół
    • podbijanie balonika, lekkiej piłki
    • przekładanie przedmiotów z ręki do ręki
    • zakręcanie, odkręcanie kranu (może być na niby), butelek, przekręcanie klucza w drzwiach.
Zajęcia właściwe:
  1. Wykonanie kolażu:
    • planowanie kompozycji – planowanie przestrzenne w obrębie tworzonego pojedynczego wzoru i całości kompozycji (wpływa na przyszłe planowanie pisma na stronie)
    • wyszukiwanie obrazów – elementów w czasopismach, materiałach – ćwiczenie precyzji rąk
    • wycinanie – aktywizacja przedramienia, dłoni i palców, a szczególnie nadgarstków
    • wydzieranie – usprawnianie motoryki palców, uwrażliwienie opuszków, dostosowanie siły kinetycznej wrażeń w palcach do zamierzonych ruchów, doskonalenie umiejętności współpracy między palcami
    • naklejanie elementów z różnych materiałów – wzbogacanie doznań dotykowych dłoni i palców
    • dorysowywanie elementów – wykonywanie od dużych ruchów rozmachowych po precyzyjne ruchy palców
    • prezentowanie efektu pracy – kolażu – danie możliwości odniesienia sukcesu (jeśli dziecko nie potrafi narysować, to może dokleić).
 Zajęcia końcowe:
  1. Zajęcia porządkowe aktywizujące pracę obu rąk:
    • porządkowanie przyborów – precyzyjne chwytanie i kierowanie na cel – odkładanie na miejsce
    • moczenie gąbki, ściskanie jej pod wodą
    • wycieranie stolików swobodnym, kolistym ruchem rąk
    • mycie rąk.
  2. Ćwiczenia rozluźniające:
    • strzepywanie wody z rąk, pryskanie palcami wodą, otrzepywanie ubrania
    • swobodny ruch przy muzyce np. naśladowanie ruchów gry na pianinie.

Autor: Irena Wasyluk – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Kursy online dla nauczycieli:

Dodaj komentarz