Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 18 maja 2021 roku.
Temat: Terapia ręki w działaniach plastycznych.
Uczestnicy:
uczniowie z dysfunkcją w obszarze motoryki rąk, niechętnie podejmujący czynności manualne (np. malowanie, lepienie) oraz mający problem z koordynacją obu rąk, z koordynacją wzrokowo-ruchową, mający znacznie obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej (obręczy barkowej, stawu łokciowego, w obrębie nadgarstka i stawów palców), mający problem w zakresie samoobsługi, z nadwrażliwością lub niedowrażliwością dotykową
Cel główny:
- rozwijanie sprawności motorycznej rąk
Cele szczegółowe:
- usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców
- usprawnianie dużej motoryki w zakresie sprawności i napięcia mięśni całego ramienia
- kształtowanie prawidłowej postawy siedzącej
- dostarczanie wrażeń dotykowych, umożliwiających poznawanie różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania
- poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej
Metody:
- integracja sensoryczna
- zabawa fundamentalna
- techniki plastyczne
- sensoplastyka
Formy pracy:
zajęcia indywidualne
Przebieg zajęć
Zajęcia wstępne:
- Kształtowanie orientacji przestrzennej, orientacji w schemacie własnego ciała – utrwalanie różnicowania prawej i lewej strony ciała (czynności samoobsługowe):
- zmiana obuwia, zdejmowanie odzieży wierzchniej,
- mycie i dezynfekcja rąk, zdejmowanie odzieży,
- przyglądanie się w lustrze, naśladowanie ruchów.
- Wykształcenie znajomości pojęć określających położenia przedmiotów w przestrzeni:
- odkładanie przedmiotów (odzieży, przyborów) z określeniem miejsca, kierunku.
Zajęcia właściwe:
- Ćwiczenia normalizujące napięcie mięśniowe ramienia i dłoni oraz angażujące obręcz barkową:
- działania plastyczne na dużym arkuszu przypiętym na tablicy: malowanie flamastrami pionowych linii oraz malowanie farbą różnymi pędzlami (w tym pędzlem do golenia) linii cienkich, szerokich, poziomych – tak, by powstała krata.
- Ćwiczenia rozmachowe:
- zamalowywanie dużych płaszczyzn – kraty powstałej z kreślenia linii kredą, tworzenie kolorowych krat.
- Ćwiczenia wzmacniania mięśni palców i dłoni:
- zwijanie kuleczek z bibuły.
- Ćwiczenia ruchów precyzyjnych (zabawy usprawniające nadgarstek oraz ruchomość wszystkich stawów palców), usprawnianie chwytu pęsetkowego:
- zbieranie zwiniętych kulek z bibuły i tworzenie z nich (wyklejanie) liter na zamalowanych polach na dużym arkuszu.
- Stabilizowanie postawy siedzącej:
- siedzenie z woreczkiem na głowie,
- zabawa w masażyki (wyprostowana postawa siedząca), kreślenie na plecach liter i odgadywanie ich.
Zajęcia końcowe:
- Ćwiczenia rozluźniające:
- mycie rąk, strzepywanie wody z rąk, pryskanie palcami wodą, otrzepywanie ubrania.
- Utrwalanie orientacji przestrzennej, orientacji w schemacie własnego ciała – utrwalanie różnicowania prawej i lewej strony ciała (czynności samoobsługowe):
- zmiana obuwia, nakładanie odzieży wierzchniej,
- przyglądanie się w lustrze, analiza i naśladowanie ruchów.
Autor: Irena Wasyluk – Czytelniczka Portalu