Terapia ręki w działaniach plastycznych – scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Opublikowano: 18 maja 2021 roku

Temat: Terapia ręki w działaniach plastycznych.

Uczestnicy:

uczniowie z dysfunkcją w obszarze motoryki rąk, niechętnie podejmujący czynności manualne (np. malowanie, lepienie) oraz mający problem z koordynacją obu rąk, z koordynacją wzrokowo-ruchową, mający znacznie obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej (obręczy barkowej, stawu łokciowego, w obrębie nadgarstka i stawów palców), mający problem w zakresie samoobsługi, z nadwrażliwością lub niedowrażliwością dotykową

Cel główny:

  • rozwijanie sprawności motorycznej rąk

Cele szczegółowe:

  • usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców
  • usprawnianie dużej motoryki w zakresie sprawności i napięcia mięśni całego ramienia
  • kształtowanie prawidłowej postawy siedzącej
  • dostarczanie wrażeń dotykowych, umożliwiających poznawanie różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania
  • poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej

Metody:

  • integracja sensoryczna
  • zabawa fundamentalna
  • techniki plastyczne
  • sensoplastyka

Formy pracy:

zajęcia indywidualne

Przebieg zajęć

Zajęcia wstępne:

  1. Kształtowanie orientacji przestrzennej, orientacji w schemacie własnego ciała – utrwalanie różnicowania prawej i lewej strony ciała (czynności samoobsługowe):
    • zmiana obuwia, zdejmowanie odzieży wierzchniej,
    • mycie i dezynfekcja rąk, zdejmowanie odzieży,
    • przyglądanie się w lustrze, naśladowanie ruchów.
  2. Wykształcenie znajomości pojęć określających położenia przedmiotów w przestrzeni:
    • odkładanie przedmiotów (odzieży, przyborów) z określeniem miejsca, kierunku.

Zajęcia właściwe:

  1. Ćwiczenia normalizujące napięcie mięśniowe ramienia i dłoni oraz angażujące obręcz barkową:
    • działania plastyczne na dużym arkuszu przypiętym na tablicy: malowanie flamastrami pionowych linii oraz malowanie farbą różnymi pędzlami (w tym pędzlem do golenia) linii cienkich, szerokich, poziomych – tak, by powstała krata.
  2. Ćwiczenia rozmachowe:
    •  zamalowywanie dużych płaszczyzn – kraty powstałej z kreślenia linii kredą, tworzenie kolorowych krat.
  3. Ćwiczenia wzmacniania mięśni palców i dłoni:
    • zwijanie kuleczek z bibuły.
  4. Ćwiczenia ruchów precyzyjnych (zabawy usprawniające nadgarstek oraz ruchomość wszystkich stawów palców), usprawnianie chwytu pęsetkowego:
    • zbieranie zwiniętych kulek z bibuły i tworzenie z nich (wyklejanie) liter na zamalowanych polach na dużym arkuszu.
  5. Stabilizowanie postawy siedzącej:
    • siedzenie z woreczkiem na głowie,
    • zabawa w masażyki (wyprostowana postawa siedząca), kreślenie na plecach liter i odgadywanie ich.

 Zajęcia końcowe:

  1. Ćwiczenia rozluźniające:
    • mycie rąk, strzepywanie wody z rąk, pryskanie palcami wodą, otrzepywanie ubrania.
  2. Utrwalanie orientacji przestrzennej, orientacji w schemacie własnego ciała – utrwalanie różnicowania prawej i lewej strony ciała (czynności samoobsługowe):
    • zmiana obuwia, nakładanie odzieży wierzchniej,
    • przyglądanie się w lustrze, analiza i naśladowanie ruchów.

Autor: Irena Wasyluk – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz