Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 15 stycznia 2022 roku.
Temat lekcji: Usprawnienie kompetencji społecznych.
Cel główny:
- poprawa poziomu kompetencji społecznych, radzenia sobie w życiu codziennym.
Cele szczegółowe – uczeń:
- rozwija umiejętności radzenia sobie w sytuacjach dnia codziennego,
- zna alternatywne sposoby odreagowania negatywnych emocji,
- rozumie i postępuje według załączonej instrukcji,
- potrafi wykonać proste prace manipulacyjne.
Metody pracy:
- rozmowa kierowana,
- działania praktycznego,
- instruktaż słowny,
- trening prawidłowych zachowań w sytuacji społecznej,
- udzielanie wzmocnień i ich stopniowanie.
Formy pracy:
- praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- zestaw ćwiczeń naprzemiennych,
- teksty przedstawiające sytuacje dnia codziennego,
- karta pracy,
- instrukcja skręcania mebli.
Przebieg zajęć:
I Część wstępna (5 min.)
Przywitanie ucznia, stworzenie miłej i przyjaznej atmosfery poprzez rozmowę z uczniem o aktualnych wydarzeniach i jego samopoczuciu. Zapoznanie z tematem lekcji oraz przedstawienie planu zajęć w postaci oddzielnych kartoników (załącznik nr 1).
II Część zasadnicza (35 min.)
1. “Rozwój społeczny”- karta pracy (załącznik nr 2).
Prezentacja różnych sytuacji z życia codziennego. Omawianie treści, analiza i wnioski.
2. Ćwiczenia ruchów naprzemiennych koordynujących półkule mózgowe:
- dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana i lewą ręką prawego kolana,
- dotykanie na zmianę prawym łokciem lewego kolana i lewym łokciem prawego kolana,
- dotykanie na zmianę lewą dłonią prawej pięty i prawą dłonią lewej pięty,
- dotykanie na zmianę prawą ręką lewego pośladka i lewą ręką prawego pośladka.
- wyciąganie na przemian na boki prawej ręki z lewą nogą i lewej ręki z prawą nogą.
3. Odreagowanie nieprzyjemnych sytuacji.
Uczeń zgniata papierowe kulki, które następnie depcze, skacze po nich tak, aby je spłaszczyć.
4. Skręcamy nowe meble – czytanie ze zrozumieniem i wykonywanie zadania zgodnie z instrukcją (załącznik nr 3).
Uczeń wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji. Zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia
słuchowej wypowiedzi.
III Część podsumowująca (5 min.)
Podsumowanie zajęć. Ustalenie samopoczucia poprzez wskazanie kciukiem.
Załączniki:
- Załącznik nr 1 Plan zajęć w dniu …
- Zapoznanie z tematem zajęć oraz przedstawienie planu zajęć.
- Karta pracy dotycząca sytuacji, które mogą zdarzyć się w życiu codziennym.
- Ćwiczenia ruchów naprzemiennych.
- Odreagowujemy tak, by nikomu nie robić krzywdy.
- Ćwiczenia manualne, usprawniające.
- Podsumowanie zajęć.
- Załącznik nr 2 Karta pracy – Rozwój społeczny
- Z kim się witam przez:
podanie ręki …………………………………………..
przytulanie ……………………………………………..
przybicie żółwika ……………………………………
pomachanie ręką …………………………………..
(sąsiadką, kolegą, babcią, tatą)
- W którym miejscu mogę lub powinienem:
ubrać się jak chcę …………………………………….
trzymać się blisko dorosłego …………………
biegać ……………………………………………………
mówić szeptem ……………………………………..
ubrać się elegancko ………………………………
(kino, park, sklep, zoo, szkoła, egzamin)
- Załącznik nr 3 Instrukcja składania mebli
Do przygotowanych na desce śrób dopasuj nakrętki.
Do nakrętek dopasuj odpowiednie klucze.
Z użyciem kluczy dokręć nakrętki aż dotkną deskę.
Gotowe.
Autor: Przemysław Woźniak – Czytelnik Portalu