Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 14 czerwca 2020 roku.
Temat: Matematyka i motoryka
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym, I etap edukacyjny, 60 minut.
Cele ogólne:
- usprawnianie motoryki małej i dużej
- utrwalenie znajomości poznanych liczb i przeliczania na konkrecie
Cele terapeutyczne:
- budowanie wspólnego pola uwagi
- rozwijanie myślenia logicznego
- doskonalenie koordynacji wzrokowo–ruchowej
- doskonalenie spostrzegawczości i pamięci
- doskonalenie umiejętności naśladowczych
- wydłużanie koncentracji i uwagi
- usprawnianie percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej
- doskonalenie precyzji ruchów rąk (dłoni, palców)
Forma pracy:
indywidualna
Metody i techniki:
- Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- ćwiczenia oddechowe
- praktycznego działania
- elementy metody Integracji Sensorycznej
Środki dydaktyczne:
karteczki z cyferkami, obrazki przedstawiające emotikony, gazeta, pudełko tekturowe, kubeczki tekturowe, mazak, talerzyki papierowe, klamerki do prania, karteczki z literkami, pluszowy miś, piłeczka sensoryczna
Przebieg
1. Powitanie i czynności organizacyjne: np. plan zajęć – podanie ilości zadań, określenie przy pomocy ilustracji swojego nastroju (np. emotikony przedstawiające różne emocje).
2. Przypomnienie poznanych liczb.
Dziecko porusza się po sali przy muzyce. Karteczki z graficznym zapisem poznanych liczb leżą na podłodze. Gdy muzyka się wycisza, dziecko podnosi karteczkę znajdującą się najbliżej niego i nazywa liczbę, która została tam zapisana. Po podniesieniu wszystkich karteczek dziecko porządkuje liczby od najmniejszej do największej.
3. Zabawa matematyczna – przeliczanie elementów w pojemniku i zapisywanie wyników liczenia na kartce.
4. Zabawa ruchowa – ilustracje ze zwierzętami: Zrób jak…
5. Zabawa z piłką – odbijanie i wymienianie nazw kolorów.
6. Zabawa z kubeczkami – szukanie pod którym kubeczkiem ukryła się litera „T”.
7. Rzucanie do celu (pudełka) kulami z pogniecionej gazety.
8. Zabawa manualna – prostowanie papierowych kul (z poprzedniej zabawy) na podłodze, a następnie darcie ich na drobne kawałki.
9. Zabawa matematyczna – przypinanie spinaczy do talerzyków papierowych według liczby podanej na talerzyku.
10. Zabawa „Połóż misia…” – umieszczanie misia: na, pod, za, obok, w pudełku.
11. „Kuleczka” – dziecko zwija się w kuleczkę, którą terapeuta próbuje „rozwinąć”. Zamiana ról.
12. Gdzie jest kropka? – dziecko ma zamknięte oczy. Terapeuta robi kropkę na jego rączce. Dziecko stara się rozpoznać i trafić miejsce, w które było dotknięte pisakiem lub piłeczką sensoryczną.
13. Relaksacja: „Pieczenie ciasta” – wykonanie masażu pleców z opowiadaniem kolejnych czynności wykonywanych przy pieczeniu ciasta.
14. Podziękowanie, pożegnanie.
Autor: Iwona Łuczak – Czytelniczka Portalu