Matematyka i motoryka – scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Opublikowano: 14 czerwca 2020 roku

Temat: Matematyka i motoryka

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym, I etap edukacyjny, 60 minut.

Cele ogólne:

  • usprawnianie motoryki małej i dużej
  • utrwalenie znajomości poznanych liczb i przeliczania na konkrecie

Cele terapeutyczne:

  • budowanie wspólnego pola uwagi
  • rozwijanie myślenia logicznego
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo–ruchowej
  • doskonalenie spostrzegawczości i pamięci
  • doskonalenie umiejętności naśladowczych
  • wydłużanie koncentracji i uwagi
  • usprawnianie percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej
  • doskonalenie precyzji ruchów rąk (dłoni, palców)

Forma pracy:

indywidualna

Metody i techniki:

  • Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
  • ćwiczenia oddechowe
  • praktycznego działania
  • elementy metody Integracji Sensorycznej

Środki dydaktyczne:

karteczki z cyferkami, obrazki przedstawiające emotikony, gazeta, pudełko tekturowe, kubeczki tekturowe, mazak, talerzyki papierowe, klamerki do prania, karteczki z literkami, pluszowy miś, piłeczka sensoryczna

Przebieg

1. Powitanie i czynności organizacyjne: np. plan zajęć – podanie ilości zadań, określenie przy pomocy ilustracji swojego nastroju (np. emotikony przedstawiające różne emocje).

2. Przypomnienie poznanych liczb.

Dziecko porusza się po sali przy muzyce. Karteczki z graficznym zapisem poznanych liczb leżą na podłodze. Gdy muzyka się wycisza, dziecko podnosi karteczkę znajdującą się najbliżej niego i nazywa liczbę, która została tam zapisana. Po podniesieniu wszystkich karteczek dziecko porządkuje liczby od najmniejszej do największej.

3. Zabawa matematyczna – przeliczanie elementów w pojemniku i zapisywanie wyników liczenia na kartce.

4. Zabawa ruchowa – ilustracje ze zwierzętami: Zrób jak…

5. Zabawa z piłką – odbijanie i wymienianie nazw kolorów.

6. Zabawa z kubeczkami – szukanie pod którym kubeczkiem ukryła się litera „T”.

7. Rzucanie do celu (pudełka) kulami z pogniecionej gazety.

8. Zabawa manualna – prostowanie papierowych kul (z poprzedniej zabawy) na podłodze, a następnie darcie ich na drobne kawałki.

9. Zabawa matematyczna – przypinanie spinaczy do talerzyków papierowych według liczby podanej na talerzyku.

10. Zabawa „Połóż misia…” – umieszczanie misia: na, pod, za, obok, w pudełku.

11. „Kuleczka” – dziecko zwija się w kuleczkę, którą terapeuta próbuje „rozwinąć”. Zamiana ról.

12. Gdzie jest kropka? – dziecko ma zamknięte oczy. Terapeuta robi kropkę na jego rączce. Dziecko stara się rozpoznać i trafić miejsce, w które było dotknięte pisakiem lub piłeczką sensoryczną.

13. Relaksacja: „Pieczenie ciasta” – wykonanie masażu pleców z opowiadaniem kolejnych czynności wykonywanych przy pieczeniu ciasta.

14. Podziękowanie, pożegnanie.

Autor: Iwona Łuczak – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz