Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 16 maja 2019 roku.
Temat: Usprawnianie orientacji w schemacie własnego ciała oraz orientacji przestrzennej
Konspekt zajęć rewalidacyjnych dziecka w wieku lat 8 z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Czas trwania: 1 godzina (60 minut)
Cele ogólne:
- stymulowanie funkcji poznawczych
- utrwalenie znajomości schematu ciała i orientacji w przestrzeni
- rozwijanie możliwości motorycznych ucznia
Cele terapeutyczne:
- rozwijanie myślenia oraz pamięci słuchowo–wzrokowo–ruchowej
- doskonalenie koordynacji wzrokowo–ruchowej
- ćwiczenia spostrzegawczości
- doskonalenie precyzji ruchów rąk (dłoni, palców)
- wydłużanie koncentracji uwagi na zadaniu
Metody:
- oglądowa
- praktycznego działania
- arteterapii
Forma:
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
- „wiaderko nastroju” i piłki emotikony
- duży arkusz szarego papieru
- kredki, pisaki, ołówek
- nożyczki
- klej
- stare gazetki reklamowe lub gazety
- dwie czerwone wstążeczki
- kręgiel lub butelka wypełniona piaskiem
- kilka kolorowych klocków
Przebieg zajęć
1. Powitanie ucznia. Uczeń spośród piłek z emocjami (smutek, złość, radość, zniechęcenie, zaskoczenie, strach) wybiera tą, która określa najlepiej jego samopoczucie i wrzuca ją do „wiaderka nastroju”. Następnie pytany jest o uzasadnienie swojego wyboru.
2. Wprowadzenie ucznia w tematykę zajęć – utrwalanie schematu ciała i kierunków przestrzennych. Ustalenie z uczniem, która ręka i strona ciała jest prawa, a która lewa. W sytuacji mylenia stron, zawiązanie bransoletki z czerwonej wstążki na nadgarstku ucznia i swoim (prawym).
3. Przypomnienie nazw części ciała. Prowadzący pokazuje na sobie a uczeń odpowiada, jak się nazywają.
4. Prosimy ucznia o położenie się na przygotowanym uprzednio szarym papierze, tak abyśmy mogli go całego odrysować. Odrysowujemy kontur dziecka, pamiętając aby dobrze odwzorować kończyny, głowę itd. Wspólnie z dzieckiem oglądamy kontur i ustalamy gdzie jest prawa strona, a gdzie lewa namalowanej postaci. Następnie wydajemy dziecku polecenia: dorysuj prawe oko, lewe ucho itp. kontrolujemy, czy dziecko dobrze wykonuje zadanie. W razie konieczności przypominamy o podpowiedzi odnośnie stron (czerwona bransoletka).
5. Prosimy dziecko, aby powycinało z gazetek reklamowych preferowane przez siebie produkty (zabawki, jedzenie itp.). Omawiamy z dzieckiem wybrane obrazki, pytamy dlaczego dokonało takiego wyboru.
6. Prosimy dziecko, aby przy pomocy kleju doczepiło obrazki do plakatu z postacią według naszych instrukcji np. czekoladę, którą lubisz, chłopiec trzyma w lewej dłoni. Kontrolujemy pracę dziecka, naprowadzamy w razie potrzeby. Po skończonej pracy wieszamy plakat widocznym miejscu w sali i chwalimy dziecko za jego wykonanie zgodnie z poleceniami.
7. Prosimy, aby dziecko zdjęło pomocniczą czerwoną bransoletkę. Układamy proste sekwencje z klocków i prosimy dziecko o opisanie co widzi – np. klocek żółty jest z lewej/prawej/nad/pod strony zielonego itd. Jeśli zadanie okaże się zbyt trudne, wracamy do założenia „ podpowiadającej strony prawa/lewa bransoletki”.
8. Na podłodze stawiamy kręgiel (lub plastykową butelkę). Dziecko staje przed nim i kolejno dotyka go delikatnie czubkiem nosa, brodą, brzuchem, kolanem, dużym palcem (zależnie od możliwości dziecka). Kręgiel nie może się przewrócić.
9. Ewaluacja zajęć – dziecko zamalowuje na karcie pracy graficzną reprezentację swojego samopoczucia po zajęciach.
10. Dziecko siada na dywanie – ćwiczenie relaksacyjne „Odliczanie”. Dziecko leży na dywanie, na dany sygnał odlicza do 20, gdy skończy – podnosi rękę.
Autor: Anna Majkowska – Czytelniczka Portalu