Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 15 marca 2021 roku.

Temat zajęć: „W nastroju Bożego Narodzenia – świąteczne ozdoby”
Wiek uczestników:
7 +
Cel ogólny:
doskonalenie sprawności manualnej i percepcyjnej wychowanków
Cele operacyjne
Na poziomie wiedzy – dziecko:
- wie, kiedy się obchodzi święta Bożego Narodzenia
- zna tradycję wigilijnej wieczerzy
Na poziomie umiejętności – dziecko:
- potrafi samodzielnie ozdobić szklany lampion i świąteczną kartkę
Na poziomie postaw – dziecko:
- angażuje się w zajęcia
- wykonuje ozdobę, którą podaruje bliskiej osobie
Na poziomie rewalidacji – dziecko:
- swobodnie wyraża emocje i uczucia
- wyrabia poczucie estetyki
Pomoce dydaktyczne:
kalendarz, książka pt. Boże Narodzenie – M. Strzałkowska, płyta CD z kolędami, pokaz slajdów, komputer, szklany słoik, klej Magic, gąbka, pędzel, sól, papierowe płatki śniegu, podgrzewacz typu LED, igliwie, sznurek/wstążka, styropianowe kuleczki, kartki brystolu A4, papierowe foremki na muffinki, cekiny, drewniane szpatułki
Metody:
słowna, pokaz, praktycznego działania, zespołowa
Przebieg zajęć:
- Rozmowa kierowana: wychowawca sytuuje dzisiejszą datę na kalendarzu, razem z dziećmi określa ilość dni do świąt Bożego Narodzenia. Nazywa dni świąteczne – zaznacza je kolorowym pisakiem.
- Elementy biblioterapii – czytanie świątecznego wiersza M. Strzałkowskiej.
- Wychowawca prezentuje slajdy na temat Bożego Narodzenia – wieniec adwentowy, pierwsza gwiazdka na niebie, świąteczny stół, choinka, łamanie się opłatkiem.
- Rozmowa kierowana na temat światła – jako symbolu drogi do Betlejem, usuwania ciemności – lęku, poczucia bezpieczeństwa, ciepła. Światło jako świeca – stroik świąteczny.
- Pokaz modelu lampionu świątecznego oraz instrukcja wykonania „krok po kroku”:
- moczenie gąbki w farbie i odciskanie jej na górnej części słoika
- naklejanie papierowych śnieżynek
- nakładanie kleju za pomocą pędzla na dolą część słoika
- obtaczanie kleju w soli gruboziarnistej – efekt szronu/śniegu
- ozdabianie igliwiem, wstążką itp.
- sypanie styropianu na dno słoika i instalowanie świeczki typu LED
- pozostawienie lampionu do wyschnięcia w ciepłym miejscu.
- Rozmowa kierowana na temat tradycji łamania się opłatkiem, składania życzeń – pojednanie, wspólnota, przebaczenie, przyjaźń, miłość. Wyrażanie uczuć, składanie życzeń – poprzez kartkę świąteczną.
- Pokaz modelu kartki świątecznej oraz instrukcja wykonania „krok po kroku”:
- zaginanie papierowej foremki na muffinki (3 sztuki) na postać stożka
- klejenie stożka
- instalowanie 3 stożków pionowo – jeden pod drugim – na postać choinki
- klejenie części i przytwierdzanie do kartki
- ozdabianie choinki za pomocą cekinów – przyklejanie
- doklejanie pnia choinki – z patyczków drewnianych.
- Rozmowa ewaluacyjna z wychowankami:
- co najbardziej podobało się Tobie w dzisiejszych zajęciach?
- co sprawiło Tobie największą trudność?
- Pozytywne wzmocnienie wychowanków, pochwała wykonanej pracy, podziękowanie za aktywny udział.
- Wspólne sprzątanie stanowiska pracy, zakończenie zajęć.
Autor: Joanna Dąbrowska – Czytelniczka Portalu