W nastroju Bożego Narodzenia – świąteczne ozdoby – konspekt zajęć rewalidacyjnych

Opublikowano: 15 marca 2021 roku

Temat zajęć: „W nastroju Bożego Narodzenia – świąteczne ozdoby”

Wiek uczestników:

7 +

Cel ogólny:

doskonalenie sprawności manualnej i percepcyjnej wychowanków

Cele operacyjne

Na poziomie wiedzy – dziecko:

  • wie, kiedy się obchodzi święta Bożego Narodzenia
  • zna tradycję wigilijnej wieczerzy

Na poziomie umiejętności – dziecko:

  • potrafi samodzielnie ozdobić szklany lampion i świąteczną kartkę

Na poziomie postaw – dziecko:

  • angażuje się w zajęcia
  • wykonuje ozdobę, którą podaruje bliskiej osobie

Na poziomie rewalidacji – dziecko:

  • swobodnie wyraża emocje i uczucia
  • wyrabia poczucie estetyki

Pomoce dydaktyczne:

kalendarz, książka pt. Boże Narodzenie – M. Strzałkowska, płyta CD z kolędami, pokaz slajdów, komputer, szklany słoik, klej Magic, gąbka, pędzel, sól, papierowe płatki śniegu, podgrzewacz typu LED, igliwie, sznurek/wstążka, styropianowe kuleczki, kartki brystolu A4, papierowe foremki na muffinki, cekiny, drewniane szpatułki

Metody:

słowna, pokaz, praktycznego działania, zespołowa

Przebieg zajęć:

  1. Rozmowa kierowana: wychowawca sytuuje dzisiejszą datę na kalendarzu, razem z dziećmi określa ilość dni do świąt Bożego Narodzenia. Nazywa dni świąteczne – zaznacza je kolorowym pisakiem.
  2. Elementy biblioterapii – czytanie świątecznego wiersza M. Strzałkowskiej.
  3. Wychowawca prezentuje slajdy na temat Bożego Narodzenia – wieniec adwentowy, pierwsza gwiazdka na niebie, świąteczny stół, choinka, łamanie się opłatkiem.
  4. Rozmowa kierowana na temat światła – jako symbolu drogi do Betlejem, usuwania ciemności – lęku, poczucia bezpieczeństwa, ciepła. Światło jako świeca – stroik świąteczny.
  5. Pokaz modelu lampionu świątecznego oraz instrukcja wykonania „krok po kroku”:
    • moczenie gąbki w farbie i odciskanie jej na górnej części słoika
    • naklejanie papierowych śnieżynek
    • nakładanie kleju za pomocą pędzla na dolą część słoika
    • obtaczanie kleju w soli gruboziarnistej – efekt szronu/śniegu
    • ozdabianie igliwiem, wstążką itp.
    • sypanie styropianu na dno słoika i instalowanie świeczki typu LED
    • pozostawienie lampionu do wyschnięcia w ciepłym miejscu.
  6. Rozmowa kierowana na temat tradycji łamania się opłatkiem, składania życzeń – pojednanie, wspólnota, przebaczenie, przyjaźń, miłość. Wyrażanie uczuć, składanie życzeń – poprzez kartkę świąteczną.
  7. Pokaz modelu kartki świątecznej oraz instrukcja wykonania „krok po kroku”:
    • zaginanie papierowej foremki na muffinki (3 sztuki) na postać stożka
    • klejenie stożka
    • instalowanie 3 stożków pionowo – jeden pod drugim – na postać choinki
    • klejenie części i przytwierdzanie do kartki
    • ozdabianie choinki za pomocą cekinów – przyklejanie
    • doklejanie pnia choinki – z patyczków drewnianych.
  8.  Rozmowa ewaluacyjna z wychowankami:
    • co najbardziej podobało się Tobie w dzisiejszych zajęciach?
    • co sprawiło Tobie największą trudność?
  9. Pozytywne wzmocnienie wychowanków, pochwała wykonanej pracy, podziękowanie za aktywny udział.
  10. Wspólne sprzątanie stanowiska pracy, zakończenie zajęć.

Autor: Joanna Dąbrowska – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Kursy online dla nauczycieli:

Dodaj komentarz