Wielkanoc tuż, tuż – scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 9 kwietnia 2022 roku.

Cele:

  • rozwijanie procesów poznawczych: spostrzegania, uwagi, myślenia,
  • poszerzanie zasobu wiadomości na temat środowiska społeczno-przyrodniczego,
  • dostarczanie pozytywnych wrażeń płynących z aktywności poznawczej.

Metody pracy:

  • słowne – rozmowa kierowana, instrukcja,
  • czynnościowe – zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń słuchowych,
  • stymulacja polisensoryczna,
  • gry i zabawy ruchowe.

Formy pracy:

  • indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • kostka do gry,
  • świąteczne ozdoby: czekoladowe lub porcelanowe figurki, pisanki, kwiaty, bazie,
  • wycięty z papieru wielkanocny koszyk i jego zawartość (załącznik),
  • plansza z tabelami (załącznik),
  • miniaturowe jajka – papierowe lub styropianowe,
  • olejki zapachowe do pieczenia ciast.

Przebieg zajęć:

1. Zabawa na rozgrzewkę: Wiosenne porządki

Prowadzący zaprasza dziecko do zabawy w wiosenne porządki – dziecko i prowadzący na zmianę rzucają kostką, wylosowana liczba oczek odpowiada czynności, którą należy naśladować:

1 – mycie okien

2 – zamiatanie

3  – wycieranie naczyń

4 – trzepanie dywanów

5 – wieszanie prania

6 – prasowanie.

2. Świąteczne dekoracje

Prowadzący umieszcza w sali sześć przedmiotów kojarzących się ze Świętami Wielkanocnymi, np. czekoladowe lub porcelanowe figurki zajączka, baranka, dekoracyjne pisanki, bazie. Zadaniem dziecka jest je odszukać (w zadaniu można przećwiczyć rozumienie określeń przestrzennych) i zgromadzić na podłodze, a następnie ułożyć w następującym porządku:

•           od  najmniejszego do największego,

•           od największego do najmniejszego,

•           od takiego, który dziecku podoba się najbardziej do tego, który spodobał się mu najmniej.

3. Świąteczna układanka

Dziecko otrzymuje planszę z dwiema tabelami składającymi się z 9 pól oraz miniaturowe jajka. Jego zadaniem jest odtworzenie w dolnej tabeli układu zaprezentowanego u góry – w zależności od możliwości dziecka i ćwiczonych umiejętności możemy zaproponować:

  • ułożenie takich samych jajek w dolnej tabeli, jak te zaprezentowane u góry,
  • ułożenie tylu jajek w każdym polu, ile wskazuje cyfra wpisana w górnej tabeli,
  • ułożenie tylu jajek w każdym polu i w odpowiednim kolorze, ile wskazuje cyfra wpisana w górnej tabeli,
  • rozwiązanie działań arytmetycznych wpisanych w górnej tabeli i ułożenie na dole odpowiadającej wynikom ilości jajek.

4. Przygotowujemy świąteczny koszyk

Dziecko otrzymuje wycięty z papieru koszyk i ilustracje przedstawiające jego zawartość (możemy również wyciąć część elementów wspólnie z dzieckiem lub zastąpić ilustrację rzeczywistymi przedmiotami). Prowadzący prosi dziecko, aby zapamiętało podane przez niego produkty i włożyło je do koszyka, np.:

  • Włóż do koszyka jajko, chleb i szynkę.
  • Włóż do koszyka sól, masło i kurczaczka.
  • Włóż do koszyka baranka, jajko, bazie i zajączka.

5. Świąteczne zapachy

Prowadzący prezentuje dziecku olejki zapachowe wykorzystywane w pieczeniu wielkanocnych ciast. Następnie ukrywa odkręconą buteleczkę w sali, dziecko po zapachu próbuje ją odszukać.

6. Podziękowanie za udział w zajęciach i pożegnanie

Pobierz scenariusz z załącznikami

Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny

Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz