Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 9 kwietnia 2022 roku.
Cele:
- rozwijanie procesów poznawczych: spostrzegania, uwagi, myślenia,
- poszerzanie zasobu wiadomości na temat środowiska społeczno-przyrodniczego,
- dostarczanie pozytywnych wrażeń płynących z aktywności poznawczej.
Metody pracy:
- słowne – rozmowa kierowana, instrukcja,
- czynnościowe – zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń słuchowych,
- stymulacja polisensoryczna,
- gry i zabawy ruchowe.
Formy pracy:
- indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- kostka do gry,
- świąteczne ozdoby: czekoladowe lub porcelanowe figurki, pisanki, kwiaty, bazie,
- wycięty z papieru wielkanocny koszyk i jego zawartość (załącznik),
- plansza z tabelami (załącznik),
- miniaturowe jajka – papierowe lub styropianowe,
- olejki zapachowe do pieczenia ciast.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa na rozgrzewkę: Wiosenne porządki
Prowadzący zaprasza dziecko do zabawy w wiosenne porządki – dziecko i prowadzący na zmianę rzucają kostką, wylosowana liczba oczek odpowiada czynności, którą należy naśladować:
1 – mycie okien
2 – zamiatanie
3 – wycieranie naczyń
4 – trzepanie dywanów
5 – wieszanie prania
6 – prasowanie.
2. Świąteczne dekoracje
Prowadzący umieszcza w sali sześć przedmiotów kojarzących się ze Świętami Wielkanocnymi, np. czekoladowe lub porcelanowe figurki zajączka, baranka, dekoracyjne pisanki, bazie. Zadaniem dziecka jest je odszukać (w zadaniu można przećwiczyć rozumienie określeń przestrzennych) i zgromadzić na podłodze, a następnie ułożyć w następującym porządku:
• od najmniejszego do największego,
• od największego do najmniejszego,
• od takiego, który dziecku podoba się najbardziej do tego, który spodobał się mu najmniej.
3. Świąteczna układanka
Dziecko otrzymuje planszę z dwiema tabelami składającymi się z 9 pól oraz miniaturowe jajka. Jego zadaniem jest odtworzenie w dolnej tabeli układu zaprezentowanego u góry – w zależności od możliwości dziecka i ćwiczonych umiejętności możemy zaproponować:
- ułożenie takich samych jajek w dolnej tabeli, jak te zaprezentowane u góry,
- ułożenie tylu jajek w każdym polu, ile wskazuje cyfra wpisana w górnej tabeli,
- ułożenie tylu jajek w każdym polu i w odpowiednim kolorze, ile wskazuje cyfra wpisana w górnej tabeli,
- rozwiązanie działań arytmetycznych wpisanych w górnej tabeli i ułożenie na dole odpowiadającej wynikom ilości jajek.
4. Przygotowujemy świąteczny koszyk
Dziecko otrzymuje wycięty z papieru koszyk i ilustracje przedstawiające jego zawartość (możemy również wyciąć część elementów wspólnie z dzieckiem lub zastąpić ilustrację rzeczywistymi przedmiotami). Prowadzący prosi dziecko, aby zapamiętało podane przez niego produkty i włożyło je do koszyka, np.:
- Włóż do koszyka jajko, chleb i szynkę.
- Włóż do koszyka sól, masło i kurczaczka.
- Włóż do koszyka baranka, jajko, bazie i zajączka.
5. Świąteczne zapachy
Prowadzący prezentuje dziecku olejki zapachowe wykorzystywane w pieczeniu wielkanocnych ciast. Następnie ukrywa odkręconą buteleczkę w sali, dziecko po zapachu próbuje ją odszukać.
6. Podziękowanie za udział w zajęciach i pożegnanie
Pobierz scenariusz z załącznikami
Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli