Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 29 listopada 2024 roku.
Temat: Zabawy i ćwiczenia z Mikołajem usprawniające procesy poznawcze
Cele:
- rozwijanie uwagi słuchowej i percepcji dotykowej, integracji sensorycznej,
- rozwijanie myślenia słownego i logicznego,
- rozwijanie orientacji w przestrzeni i działania zgodnie z instrukcją.
Metody:
- aktywizujące – samodzielnej działalności dziecka
- czynnościowe – zadań stawianych dziecku do wykonania, ćwiczeń ruchowych, słuchowych i poznawczych
- słowne – zagadki, instrukcja
Formy pracy:
indywidualna
Środki dydaktyczne:
obręcze, wizytówki z imionami, worek z umieszczonymi w środku zabawkami, przedmioty codziennego użytku dostępne w sali, dzwonek, przepaska na oczy, szablon worka (załącznik), kredki, pieczątki, figury geometryczne lub nożyczki, klej, gazetki z supermarketów
Proponowany przebieg zajęć:
1. Zabawa na początek – Rozgrzewka z Mikołajem
Prowadzący zaprasza dziecko do wykonania ćwiczeń sensomotorycznych nawiązujących do tematyki mikołajkowej:
- stawiamy ciężkie kroki w butach Mikołaja,
- zarzucamy ciężki worek na plecy,
- przeciskamy się przez komin,
- skradamy się i układamy paczki.
2. Ćwiczenie na skupienie uwagi
Prowadzący zasłania dziecku oczy przepaską i porusza się po sali, potrząsając dzwoneczkiem. Zadaniem dziecka jest odszukanie prowadzącego za pomocą zmysłu słuchu.
3. Ćwiczenie percepcji dotykowej
Prowadzący wręcza dziecku worek z umieszczonymi w środku zabawkami, np. samochód, piłka, miś, klocki. Zadaniem dziecka jest rozpoznać przedmioty za pomocą dotyku.
4. Śladami Mikołaja
Prowadzący rozkłada na podłodze szesnaście obręczy (cztery sztuki w czterech rzędach). Pod czterema obręczami układa odwrócone etykietki z imionami dzieci, napisanymi kolorami odpowiadającymi kolorom zabawek użytych w poprzednim ćwiczeniu. Następnie udziela dziecku instrukcji, w jaki sposób dotrzeć do wizytówki, np. dwa do przodu, jeden w lewo, jeden do tyłu. Dziecko odsłania kolejne wizytówki i dopasowuje je do zabawek.
5. Pomocnicy Mikołaja
Prowadzący zaprasza dziecko do zostania pomocnikiem Świętego Mikołaja i spakowania jego worka. W tym celu na zmianę z dzieckiem układa definicję przedmiotu, tworząc zagadkę, np.:
- włóż do worka czerwoną, okrągłą, do zabawy,
- niebieskie, szybkie, do jeżdżenia,
- plastikowy, do picia,
- prostokątna, do czytania.
6. Mój wymarzony prezent
Prowadzący wręcza dziecku szablon worka z propozycją, aby umieściło w środku swój wymarzony prezent. W tym celu można wykorzystać jedną z technik, np.:
- rysowanie,
- wyklejanie, np. wycinkami z gazetki reklamowej,
- układanie z figur geometrycznych,
- stemplowanie pieczątkami.
7. Zabawa na zakończenie – relaks z Mikołajem
Prowadzący zaprasza dziecko do relaksującej gimnastyki z Mikołajem:
- wyciąganie ramion w górę ze stawaniem na palcach,
- powolny skłon,
- odpoczynek na dywanie.
Bibliografia:
A. Franczyk, K. Krajewska, Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2019
W. Żaba-Żabińska, Owocna edukacja. Wspomaganie rozwoju dzieci, Wydawnictwo MAC, Kielce 2022
Własne pomysły i doświadczenia
Pobierz szablon worka
Zabawy i ćwiczenia z Mikołajem – scenariusz opracowała: Urszula Wesół – pedagog specjalny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli