Rozwijanie wrażliwości słuchowej – scenariusz zajęć dla dziecka z zaburzoną percepcją słuchową

Opublikowano: 10 stycznia 2015 roku

Rozwijanie wrażliwości słuchowej – zaburzona percepcja słuchowa
Scenariusz zajęć

Pomoce: instrumenty muzyczne, kartoniki z układem rytmicznym, muzyka do ćwiczenia ruchowego, relaksacyjna

1. Powitanie.
Nauczyciel wita się dzieckiem i wyjaśnia mu, że dzisiaj będziemy się bawić z muzyką.

2. Rozpoznawanie dźwięków nadchodzących z otoczenia
Prosimy, aby dziecko zamknęło oczy, było cicho i starało się wysłuchać dźwięków, które dochodzą z otoczenia (np. odgłosy zza okna, dźwięk windy, rozmowy na korytarzu, spadający zeszyt). Dziecko próbuje nazwać te dźwięki.

3. Jaki to instrument?
Układamy przed dzieckiem instrumenty muzyczne, np. grzechotkę, bębenek, trójkąt, kołatki.
Demonstrujemy dźwięki wydawane przez instrumenty. Dziecko ogląda każdy instrument, samo próbuje na nim zagrać. Następnie prosimy, aby dziecko zamknęło oczy i gramy kilka dźwięków na instrumencie. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, jaki to instrument. Jeśli dziecko nie potrafi nazwać instrumentu, może go pokazać.

4. Powtarzanie rytmu
Układamy przed dzieckiem kartonik z zapisanym rytmem. Dziecko ma uderzyć w bębenek tyle razy, ile jest kropek na kartoniku. Prowadzący demonstruje rytm, a dziecko powtarza. Możemy wykorzystać do tego ćwiczenia inne instrumenty, np. trójkąt, grzechotkę, albo klaskać w ręce, czy tupać nogą.

5. Zabawa muzyczno-ruchowa
Dziecko swobodnie porusza się w rytm muzyki. Jeśli usłyszy przerwę w muzyce, ma zrobić trzy pajacyki.

6. Relaksacja
Słuchanie muzyki z odgłosami natury. Można przeczytać dziecku opowiadanie relaksacyjne.
Dziecko leży wygodnie na materacu lub karimacie, zamyka oczy i słucha muzyki.

Autor:

Krystyna Bogacz – Miłko

Ściągnij

Załącznik

Kartoniki z układami rytmicznymi

percepcja słuchowa

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz