Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 2 maja 2019 roku.
Czas trwania:
60 minut
Grupa:
uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym oraz uczennica z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną
Korelacja z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi:
- „przyswajanie prostego języka matematyki, dostrzeganie oraz formułowanie różnic pomiędzy zjawiskami, czynnościami i liczbami, rozwijanie wyobraźni przestrzennej;
- „poznawanie różnorodności świata przyrody, poznawanie i rozumienie” podstawowych procesów życiowych organizmów, kształtowanie zachowań ukierunkowanych na ochronę środowiska”
Typ lekcji:
zajęcia prowadzone metodą Marii Montessori
Cele ogólne:
- rozwijanie percepcji wzrokowo-ruchowej i wzrokowo-słuchowo-ruchowej
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie orientacji przestrzennej
- stymulowanie lewopółkulowe
- poznawanie środowiska przyrodniczego
Cele szczegółowe – uczeń:
- wie, że wiosną ptaki wracają z ciepłych krajów i budują gniazda
- potrafi przyporządkować konkret do odpowiedniej cyfry i obrazka
- potrafi ułożyć proste puzzle
- potrafi ułożyć proste sekwencje
- różnicuje na konkretach pojęcia „większe”, „mniejsze”
- próbuje rozróżnić za pomocą konkretów liczby parzyste i nieparzyste
Metody i techniki:
metoda Marii Montessori
Środki dydaktyczne:
karty DIY, pióra, jaja, gniazda, ptak, puzzle
Formy pracy:
indywidualna
Przebieg
Przywitanie.
Odsłuchanie śpiewu ptaków.
Lekcja trójstopniowa:
I stopień – prezentacja konkretów: ptak, gniazdo, jajko, pióro; percepcja wzrokowo – słuchowa;
II stopień – identyfikacja polegająca na poleceniach typu „połóż ptaka obok gniazda”, połóż jajko za gniazdem” itp.
III stopień – przywołania z pamięci – pokazuję karty DIY i konkrety i pytam co to jest?
Prezentacja ponumerowanych gniazd cyframi od 1 do 5. Zadaniem jest przyporządkowanie odpowiedniej ilości jaj do odpowiedniego gniazda.
Uczeń otrzymuje jajka różnej wielkości i określa, które jest większe, a które mniejsze.
Uczennica układa ponumerowane gniazda od najmniejszej liczby do największej.
Układam cyfry od 1 – 5. Wspólnie przyporządkujemy ziarna do każdej cyfry w ten sposób, by dzieci określiły jej parzystość lub nieparzystość.
Uczeń układa puzzle magnetyczne.
Uczennica ma obrazki z cyframi i ptakami. Jej zadaniem jest przyporządkowanie odpowiedniej liczby ptaków przedstawionych na obrazku do cyfry.
Pokazuję wzór sekwencji. Zadanie dla ucznia.
Zadanie dla uczennicy.
Gra stolikowa. Wygrywa gracz, który uzbiera największą liczbę jaj. Uczniowie otrzymują nagrodę: złote, czekoladowe jajo.
Dziękuję za zajęcia.
Zajęcia prowadzone metodą Marii Montessori opracowała: Aneta Armata
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli