Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 2 listopada 2014 roku.
Temat: Kształtowanie zdolności dostrzegania regularności rytmicznych – zabawy z rytmem.
Cele:
- dostrzeganie i układanie rytmów
- ćwiczenie pamięci wzrokowej, słuchowej i ruchowej
- rozwijanie koncentracji uwagi
Pomoce: kolorowe figury geometryczne z papieru, patyczki lub zapałki, sznurówka, plastikowe lub drewniane koraliki.
Przebieg
- Powitanie.
Zabawa w echo. Nauczyciel wypowiada proste słowa z odpowiednią intonacją, dziecko jest echem i powtarza.
- Układanie rytmów.
Nauczyciel układa prosty rytm, zadaniem dziecka jest jego kontynuacja:
a) kółko, patyczek, kółko, patyczek …
b) kółko, dwa patyczki, kółko, dwa patyczki …
c) kółko, trójkąt, patyczek, kółko, trójkąt, patyczek …
Następnie może nastąpić zamiana: uczeń układa rytm, nauczyciel kontynuuje.
- Ćwiczenia słuchowe.
Nauczyciel demonstruje proste rytmy, uczeń próbuje zapamiętać i powtórzyć:
- klaśnięcie w ręce, tupnięcie nogą…
- dwa razy klaśnięcie w ręce, uderzenie ręką w stół …
- klaśnięcie, uderzenie w stół, uderzenie w kolano …
- Ćwiczenia ruchowe.
Dorosły pokazuje ćwiczenie, dziecko kontynuuje:
- podskok, dwa przysiady …
- dwa pajacyki, przysiad …
- skłon w przód, wyprost, skłon w lewo, wyprost, skłon w prawo wyprost …
- Nawlekanie korali.
Uczeń dostaje sznurówkę z zaczętym wzorem oraz zestaw kolorowych koralików. Dziecko kontynuuje wzór nawlekając odpowiednie koraliki.
Opracowanie: mgr Dagmara Cisoń
W scenariuszu wykorzystano ćwiczenia proponowane przez Edytę Gruszczyk-Kolczyńską i Ewę Zielińską w pozycji „Dziecięca matematyka. Edukacja matematyczna dzieci w domu, w przedszkolu i szkole”.