Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 6 czerwca 2022 roku.

Temat zajęć: Zrelaksowane paluszki i nóżki.
Imię i nazwisko nauczyciela:
Anita Orzechowska
Przedmiot:
zajęcia rewalidacyjne
Klasa:
uczennica klasy 1
Data:
03.06.2022 r.
Cel ogólny:
usprawnianie motoryki małej i dużej, poprzez poszerzanie zasobu doświadczeń sensorycznych i poznawczych
Założone cele szczegółowe:
Uczennica:
- rozwija precyzję płynności ruchów: nadgarstka, ramienia i przedramienia
- usprawnia pracę ręki, dłoni, stóp
- doskonali koordynację wzrokowo-ruchową
- potrafi skupić uwagę nad daną czynnością
- rozpoznaje zapachy
- koncentruje uwagę na zadaniu
- wzmacnia wiarę we własne siły
Zaplanowane metody:
- oparta na słowie
- oparta na praktycznym działaniu
- elementy terapii ręki
- elementy SI
- elementy arteterapii
Tok zajęć:
1. Nauczyciel wita się z uczennicą, przedstawia temat i cel zajęć.
2. Ćwiczenia wstępne:
- piosenka paluszkowa;
- zabawy paluszkowe.
3. Ćwiczenia główne:
Uczennica losuje zadania do wykonania za pomocą koła fortuny (na kole znajduje się 30 cyfr, do każdej cyfry przypisane jest zadanie oraz dwa jokery – niespodzianki).
4. Podsumowania zajęć.
5. Muzyka relaksacyjna.
6. Podziękowanie uczennicy za udział w zajęciach.
Zadania na kole fortuny:
- Łowienie rybek filcowych na magnes.
- Układanie pasków filcowych zatrzaskowych wg określonego wzoru.
- Owocowe pompony – przenoszenie kolorowych pomponów za pomocą szczypiec na plansze przedstawiające owoce.
- Odwzorowywanie kształtów w domowej ciastolinie.
- Zapisanie guzików.
- Joker (nagroda).
- Woreczki sensoryczne (odgadnięcie, co się w nich znajduje).
- Rzut piłeczką do tarczy.
- Rzut woreczkiem do tarczy.
- Ściskanie gniotka.
- Ściskanie piłki tenisowej (na środku piłka ma otwór).
- Puszczanie baniek mydlanych.
- Zakładanie klamerek na pudełko.
- Naciąganie gumek na rulon po ręcznikach (jedną ręką).
- Rozpinanie zamków odzieżowych.
- Łowienie na słomkę makaronu.
- Zgniatanie kartki obiema rękami.
- Wybijanie rymu na kastaniecie.
- Wybijanie rymu na tamburynie.
- Zawiązywanie sznurówek.
- Podbijanie piłeczki pingpongowej.
- Joker (nagroda).
- Rysowanie na piasku.
- Ścieżka sensoryczna (chodzenie gołymi stopami).
- Fakturowy masaż dłoni.
- Podążaj za nosem (zapachy w jutowych woreczkach).
- Zaśpiewanie piosenki paluszkowej (wybór piosenki wg uznania nauczyciela).
- Butelka sensoryczna (np. woda, olej, żel do włosów, koraliki, brokat, gumki recepturki, ryż itp.)
- Sokole oko (przebijanie baniek mydlanych za pomocą wyznaczonego palca).
- Skarby w piasku (dziecko zakopuje różnorodne przedmioty, np. gumowe zabawki, pompony, po czym wybiera je stopami).
Autor: Anita Orzechowska – Czytelniczka Portalu