Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 13 listopada 2016 roku.
Nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego ukazała się pozycja „1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera”. Autorkami książki są: Ellen Notbohm – matka dziecka z autyzmem oraz Veronica Zysk – związana od lat z organizacjami działającymi na rzecz osób autystycznych. Obie panie mają ma swoim koncie wiele publikacji na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Książka opatrzona jest przedmową Temple Grandin, która jest wysokofunkcjonującą osobą z autyzmem, profesorem zootechniki i popularyzatorką wiedzy o tym zaburzeniu. Już owa przedmowa dostarcza nam wiedzy na temat funkcjonowania osób z autyzmem oraz podsuwa szereg rozwiązań do pracy z nimi, choćby te związane z łagodzeniem problemów sensorycznych. Temple Grandin wspomina, że wiele pomysłów zebranych w omawianej książce, stosowali z powodzeniem jej rodzice i nauczyciele kilkadziesiąt lat temu.
Autorki książki budują trzy fundamenty w codziennej terapii: integracja sensoryczna, terapia językowo-komunikacyjna oraz bezwarunkowa miłość. Właśnie dysfunkcję integracji sensorycznej uważają za przyczynę wielu zaburzeń w funkcjonowaniu u osób ze spektrum autyzmu.
Dostarczają przy tym bardzo wiele pomysłów, jak te zaburzenia niwelować. Pomysły są proste do realizacji zarówno w warunkach domowych, jak i w szkole; nie wymagają specjalistycznych pomocy, czy środków. Bo przecież z łatwością podczas spaceru stworzymy bransoletkę sensoryczną, przyklejając na taśmę owiniętą wokół ręki dziecka listki, kamyczki, patyczki. Książka jest przepełniona właśnie takimi prostymi, czasem zadziwiającymi w swej prostocie rozwiązaniami.
Dowiemy się też, jak radzić sobie z trudnościami w codziennym życiu – jak przygotować dziecko do wizyty u fryzjera, pokonać problemy z jedzeniem, czy skłonić do mycia zębów. Ale także, jak zdobywać samodzielność, kształtować umiejętności społeczne, by w przyszłości funkcjonować na możliwie najlepszym poziomie.
Wiele miejsca w książce poświęcone jest problemom z językiem i komunikowaniem się. Znajdziemy tu wskazówki, jak zadawać dziecku pytania, jak rozwijać mowę dialogową i opowieściową. Dowiemy się, jak stworzyć pomoce wizualne, takie jak graficzny harmonogram, czy kalendarz, które ułatwią dzieciom porządkowanie myśli, zapamiętywanie informacji i naukę pozytywnych zachowań.
Ostatni rozdział książki jest skierowany do nauczycieli i terapeutów. Dostarcza pomysłów na rozwiązanie problemów szkolnych dzieci z autyzmem. Przeczytamy tu między innymi, jakie warunki należy stworzyć dziecku do rozwoju, jak dostosować otoczenie, by było przyjazne, bezpieczne i stymulujące do pracy, jak poszukiwać optymalnych metod pracy.
„1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspegera” to pozycja nie do zastąpienia w biblioteczce rodzica, czy terapeuty zajmującego się uczniami ze spektrum autyzmu i z zespołem Aspergera. Jestem przekonana, że będę sięgać po nią często, wykorzystując w praktyce proponowane rozwiązania i czerpiąc inspiracje do pracy.
Edyta Maroszek
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli