Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 29 listopada 2020 roku.
Wstęp
Niepełnosprawność dziecka – pod tym hasłem kryje się mnóstwo chorób, wad rozwojowych, problemów natury fizycznej i psychicznej. Jedną z nich jest wada słuchu.
Niepełnosprawność jest wyzwaniem – wyzwaniem zarówno dla osoby, której dotyka, jak i osób, które biorą odpowiedzialność za jej rozwój – rodziców, nauczycieli, wszystkich, którym zależy na prawidłowym, harmonijnym rozwoju dziecka i jego godnym wejściu w dorosłość.
Wada słuchu jest niepełnosprawnością, która uniemożliwia dziecku w pełni czerpanie radości ze świata dźwięku. Niemniej, nie wyklucza go z tego świata, lecz stawia wysoko poprzeczkę, którą można pokonać.
Jak stawić czoła temu, co spotyka dziecko i jego otoczenie w zderzeniu z wadą słuchu? Jak w pełni korzystać z możliwości edukacyjnych? Odpowiedzi na te pytanie należy szukać na kilku płaszczyznach.
1. Pierwsze miesiące życia dziecka z wadą słuchu – rozwijanie więzi emocjonalnej
Okres niemowlęcy jest czasem, w którym dziecko eksploruje otoczenie. Jego rozwój poznawczy uzależniony jest od prawidłowego funkcjonowania wszystkich zmysłów. Dziecko uczy się świata i poszerza swoją wiedzę dzięki różnorodności bodźców, które do niego docierają.
Mając na uwadze niepełnosprawność słuchową dziecka, należy przede wszystkim zadbać o jego aktywność słuchową.
Już od pierwszych dni życia dziecko nabiera umiejętności komunikowania się z najbliższym otoczeniem. Rozwijają się wszystkie zmysły – dziecko intensywnie odbiera bodźce otaczającego je świata.
Dziecko chociaż nie słyszy, to czuje i obserwuje – rozpoznaje nasze emocje, a to z kolei wywołuje próby komunikowania się.
Ten pierwszy etap rozwoju dziecka jest krokiem milowym w terapii słuchowej i zdobywaniu umiejętności słuchowych. I chociaż istnieje bariera do pełnego odbierania dźwięków, to kluczowym jest aktywność dźwiękowa najbliższego otoczenia. Mówienie do dziecka, śpiewanie mu, tulenie oraz stwarzanie warunków do obserwacji mimiki twarzy, ust i odbierania drgań, wynikających z emisji głosu, dają możliwości uwrażliwiania dziecka i rozwijania relacji emocjonalnej, która jest podstawą do podejmowania kolejnych kroków terapeutycznych.
2. Zdobywanie umiejętności słuchowych – od niemowlaka do przedszkolaka
Elementem niezbędnym do osiągnięcia sukcesu – sprawności słuchowej dziecka – jest odpowiednie zaopatrzenie go w protezy słuchu.
Rozwój nauki i medycyny pozwala zaopatrzyć dziecko, już w pierwszych miesiącach jego życia, w odpowiednie urządzenia wspomagające słyszenie:
- w aparaty słuchowe, prawidłowo dobrane do stopnia ubytku słuchu, bądź
- w bardziej zaawansowane urządzenia dedykowane głębokiemu niedosłuchowi, czyli implanty słuchu (implanty ślimakowe, implanty na przewodzenie kostne i inne) w zależności od zdiagnozowanej przyczyny niedosłuchu.
Dziecko korzystające z odpowiednich urządzeń, pozwalających na odbiór dźwięków, od pierwszych miesięcy życia ma szansę na pełny rozwój słuchowy.
Dziecko obciążone wadą słuchu poznaje świat obserwując go i eksplorując ruchowo oraz dotykowo. Prawidłowe uzmysławianie dziecku istnienia dźwięków związane jest z ich pokazywaniem. Ale czy dźwięki można pokazać?
We wczesnym etapie rozwoju dziecka starania terapeutyczne powinny być ukierunkowane na stopniowe wprowadzanie dziecka w świat dźwięków w oparciu o konkretne przedmioty bądź czynności.
Terapia rozwijająca umiejętności skupiania uwagi na dźwięku polega na tworzeniu pamięci słuchowej dziecka, a co za tym idzie, wielokrotnym wskazywaniu tych samych czynności, przedmiotów, zjawisk, popartych odpowiednimi bodźcami dźwiękowymi. W ten sposób umożliwia się dziecku tworzenie swoistej bazy dźwięków i sytuacji im odpowiadających [1].
Powielanie tych samych czynności popartych impulsami dźwiękowymi, uzmysławia dziecku, że oprócz obrazu, istnieje coś więcej – dziecko spontanicznie wchodzi w świat kojarzenia osób, przedmiotów i sytuacji z konkretnymi bodźcami dźwiękowymi. Proces oswojenia z dźwiękami umożliwia przejście do następnego etapu, czyli emisji głosu i naśladowania dźwięków.
Dźwięki mowy odgrywają kluczową rolę w rozwoju słuchowym dziecka w wieku przedszkolnym. Ich identyfikacja, różnicowanie i zdolności naśladowania, czyli emisji, są podstawą do prawidłowego rozwoju języka mówionego.
Na rysunku 1 przedstawiono poszczególne etapy rozwoju kompetencji słuchowych dziecka.
Etap 1
Dostrzeganie dźwięków mowy
↓
Etap 2
Różnicowanie i identyfikowanie dźwięków
↓
Etap 3
Zapamiętywanie i przechowywanie w zasobach pamięci słuchowej
↓
Etap 4
Słuch mowny, fonemowy, fonetyczny
Przejście czterech etapów rozwoju słuchowego dziecka w dużej mierze uwarunkowane jest jego indywidualnymi predyspozycjami intelektualnymi, spostrzegawczością, pamięcią oraz wrażliwością słuchową [1, 2, 3]. Niemniej osiągnięcie kompetencji słuchowych, pozwalających na posługiwanie się językiem mówionym, jest ogromnym sukcesem dziecka z wrodzoną wadą słuchu. Jest osiągnięciem otwierającym mu możliwości dalszego rozwoju poznawczego, emocjonalnego, pełnego funkcjonowania w środowisku rówieśniczym z wyłączeniem bariery komunikacyjnej.
3. Szkoła – problemy i sposoby ich rozwiązywania
Dziecko z wadą słuchu nie jest pozbawione umiejętności w zakresie słuchu mownego oraz analizy i syntezy głoskowej i sylabowej. Niemniej koniecznym jest intensywny trening słuchowy, aby w pełni umożliwić rozwój funkcjonowania dziecka w tym obszarze.
W tabeli 1 przedstawiono główne wyzwania przed jakimi staje uczeń z wadą słuchu w pierwszym etapie edukacji szkolnej oraz sposoby ich rozwiązywania [1, 2, 6].
PROBLEM | ROZWIĄZANIE |
analiza i synteza sylabowa | – różnicowanie długości wyrazów, – wprowadzanie ćwiczeń w oparciu o znane słowa, – uświadamianie kolejności sylab w wyrazie w oparciu o grafikę, – wprowadzanie czynności manualnych, odpowiadających analizie sylabowej (cięcie papieru, wyklaskiwanie, tupanie) |
analiza głoskowa | – graficzne przedstawianie głosek, – stosowanie fonogestów (zsynchronizowanych z mową ruchów ręki, wspomagających zwracanie uwagi na głoski słabo słyszalne), – analizowanie wyrazów o spójnej pisowni i wymowie |
nauka pisania | – stosowanie przekazu graficznego, – podpisywanie obrazów, – przedstawianie nowych pojęć w kolejności obraz-> pisownia-> wymowa, mając na uwadze, że umiejętność pisania i czytania (w tym prawidłowego wymawiania) często rozwijają się równolegle |
nauka czytania | – połączenie aspektów: technicznego (jak dziecko czyta?), semantycznego (co dziecko czyta?), krytyczno-twórczego (dlaczego dziecko czyta?), – czytanie globalne, – metoda fonetyczna |
nauka języka obcego | – wsłuchiwanie się w melodię języka, – prowadzenie zabaw słuchowych, tworzenie śpiewnych sekwencji występujących po sobie słów, – korzystanie z jednoczesnego przekazu graficznego (pisanego) i mówionego |
Dziecko w środowisku szkolnym nieustannie zmaga się z trudnościami rozumienia słowa mówionego. Przejście etapu edukacji wczesnoszkolnej, przywyknięcie do obcowania w grupie rówieśniczej oraz konieczność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, uświadamia uczniowi jego ograniczenia, ale i możliwości. Dziecko uczy się i wypracowuje sposoby zapobiegania dyskomfortowi słuchowemu.
4. Nauczanie zdalne ucznia z wadą słuchu
Nauczanie zdalne w obecnych czasach stało się koniecznością. Charakter prowadzenia tego typu zajęć jest wyzwaniem zarówno dla nauczycieli, którzy w jak najefektywniejszy sposób są zobligowani do przekazania wiedzy dzieciom, jak i dla uczniów, którzy pozbawieni bezpośredniego kontaktu z nauczycielem, mają czerpać z tego procesu jak najwięcej wiadomości.
E-nauczanie (ang. e-learning) jest nową formą prowadzenia procesu dydaktyczno-wychowawczego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Samo w sobie jest wyzwaniem wymagającym od ucznia samodyscypliny, koncentracji, opanowania i chęci współpracy. Jako nowa forma nauki, generuje duże pokłady stresu i zniechęcenia. Dla dziecka z wadą słuchu jest dodatkową barierę, z którą trzeba się zmierzyć.
Nauczanie zdalne w dużej mierze bazuje na werbalnym przekazie informacji. Uczniowie słabosłyszący bardzo często borykają się z trudnościami związanymi z wielowymiarowym skupieniem uwagi. Problem ten wynika z ograniczonych możliwości słyszenia. Dzieci korzystające z protez słuchu (zarówno aparatowane, jak i implantowane) mają możliwość odbierania dźwięków mowy, a co najważniejsze rozumieją ją i aktywnie biorą udział w procesach mówienia (prowadzenia dialogu). Niemniej w warunkach szkolnych często borykają się z problemami wynikającymi ze słabosłyszenia [4, 5]:
- nierozumienia omawianych treści,
- częściowego przyswajania treści przekazywanych werbalnie,
- zniekształceniem słyszanych fraz,
- nieśmiałości i obawy przed niezrozumieniem w grupie rówieśniczej,
- strachem przed brakiem akceptacji i wyśmiewaniem z powodu niesłyszenia.
Te wszystkie argumenty przemawiają za koniecznością wnikliwej analizy możliwości słuchowych ucznia z wadą słuchu oraz dokładnego przemyślenia sposobów prowadzenia procesu dydaktycznego, mając na uwadze szeroko pojętą integrację środowiska szkolnego.
Świadome podejście nauczyciela do problemu dziecka niesłyszącego oraz profesjonalne i rzetelne przygotowanie do zajęć są kluczem do sukcesu edukacyjnego, zarówno ze strony ucznia, jak i nauczyciela. Jak przygotować się do nauki zdalnej w środowisku dzieci z wadą słuchu?
Nauczyciel pracujący zdalnie z dziećmi o różnych możliwościach słuchowych, powinien zadbać o umożliwienie odbioru przez uczniów jak największej porcji przekazywanych wiadomości poprzez [1-6]:
- graficzne prezentowanie omawianych treści – przygotowywanie schematów, diagramów, krótkich opisów i rysunków, które stanowią bazę do omawianych treści;
- wielokrotne powtarzanie tych samych treści – kilkukrotne powtarzanie tych samych informacji, zmienianie intonacji głosu, punktowanie tego, co jest ważne, włączanie uczniów w dokańczanie słów, zdań;
- budowanie prostych zdań – posługiwanie się krótkimi sformułowaniami, jasny przekaz poparty przykładami;
- stosowanie gestów podczas wideo lekcji – możliwość korzystania z wideo przekazu pozwala uczniom na skupienie uwagi wokół osoby prezentującej (fonogesty) lub jej twarzy, możliwe jest ukierunkowanie kamery na usta nauczyciela, tak aby wspomagać proces rozumienia mowy i integrować go z techniką odczytywania mowy z ruchu warg;
- formułowanie krótkich notatek (czat) w trakcie omawiania danego zagadnienia – możliwe jest jednoczesne przekazywanie informacji słownie, jak i pisemnie (czaty na platformach edukacyjnych), uczniowie korzystają wówczas jednocześnie z informacji przekazywanych drogą werbalną oraz mają możliwość odczytywania informacji (czat jest formą tablicy szkolnej, na której nauczyciel zapisuje krótkie informacji-notatki);
- omawianie zagadnień w oparciu o prezentacje – posługiwanie się prezentacjami multimedialnymi, w których zawarte są zarówno obrazy graficzne, jak i definicje i najważniejsze zagadnienia omawianych treści.
Uczeń w procesie nauczania często stawiany jest w roli odbiorcy, w nauce zdalnej sytuacja ta jest często spotęgowana. Możliwości rozumienia treści przekazywanych przez nauczyciela są indywidualną cechą każdego dziecka. Należy jednak zmaksymalizować możliwość rozumienia przekazywanych treści. W związku z tym, nauczyciel jako osoba w pełni zaangażowana i częściowo odpowiedzialna za proces nauczania, powinna ukierunkować rodziców (opiekunów) dziecka, jak i samego ucznia na działania zapewniające odpowiednie warunki do pracy zdalnej poprzez:
- stworzenie przestrzeni, w której dziecko nie będzie rozpraszane przez hałas z otoczenia,
- wyposażenie dziecka w słuchawki bądź głośniki zewnętrzne (w zależności od sposobu protezowania dziecka i możliwości słuchowych),
- umożliwienie dziecku korzystania z przygotowywanych pomocy graficznych,
- zachęcania dziecka do zadawania pytań w kwestiach niezrozumiałych.
5. Zalety i wady nauki zdalnej w kontekście ucznia z wadą słuchu
Szkolny hałas jest nieodzownym elementem funkcjonowania środowiska szkolnego. Wśród uczniów i nauczycieli, podczas przerw oraz lekcji – jest wszechobecną częścią „życia” szkoły.
Mając na uwadze ucznia z wadą słuchu, jest to bezdyskusyjnie jeden z dominujących elementów dyskomfortu, który stoi na drodze do właściwego odbierania dźwięków.
Problemy związane z nieodpowiednim słyszeniem w szkole wynikają z:
- przepełnionych sal lekcyjnych,
- złej akustyki pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia,
- dużej ilości materiału przekazywanego w sposób ustny,
- nieprawidłowego ustawienia nauczyciela w stosunku do odbiorców,
- hałasu generowanego przez uczniów przebywających na lekcji,
- stresowej postawy dziecka niedosłyszącego, wynikającej z obawy przed brakiem zrozumienia wśród rówieśników.
Nauczanie zdalne umożliwia dziecku niedosłyszącemu uczestniczenie w lekcjach zdalnych, w warunkach zapewniających mu większy komfort słyszenia. Przede wszystkim dziecko ma możliwość:
- bezpośredniego odbioru dźwięku (korzystanie z urządzeń wzmacniających dźwięk – słuchawki, głośniki),
- regulowania natężenia dźwięku,
- obserwowania nauczyciela, jego mimiki, ruchu warg,
- korzystania z przekazu graficznego (w nauce zdalnej słowo mówione w dużej mierze opiera się na przekazie graficznym),
- zadawania pytań, również w formie pisemnej (czaty, e-wiadomości) i otrzymywania pisemnych odpowiedzi.
Wobec powyższych argumentów można stwierdzić, że nauczanie zdalne, w kontekście ucznia obciążonego wadą słuchu, jest formą nauczania, z której może on czerpać wiele korzyści.
Nauczanie zdalne jest formą edukacji, która pozbawia dziecko uczestniczenia w życiu szkoły, poznawania rówieśników, obcowania z różnorodnymi środowiskami, zaburza możliwość rozwijania kompetencji interpersonalnych, często przytłacza aktywność uczniów w obszarach innych niż nauka.
Niemniej, w kontekście tymczasowego rozwiązania, jest to forma nauki, która pozwala dziecku z wadą słuchu na pełne uczestnictwo w procesie edukacyjnym. Zapewnienie uczniowi właściwego miejsca do nauki, umożliwienie mu odpowiedniego odbierania dźwięków oraz wspieranie i mobilizowanie w nowej sytuacji, jest drogą do czerpania radości z możliwości uczenia się i jest krokiem milowym do osiągania przez nie sukcesów teraz i w przyszłości.
Literatura:
- B. Bednarska, H.Liwo, K. Wasila, Pasowanie na ucznia, Galan, Gdańsk, 2014.
- M. Kurkiewicz, Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej- informacje i wskazówki dla nauczycieli, Pedagogika Specjalna- portal dla nauczycieli, 2016.
- N. Ambroziak, Jak efektywnie uczyć dzieci z wadą słuchu?, http://slysze.inz.waw.pl/, 2017.
- J. Kasperuk, K. Kowalewska, Rola logopedy w programie implantów ślimakowych, Z praktyki logopedy, 2016.
- E. Domagała-Zyśk, Uczeń z dysfunkcją słuchu – współpraca logopedy z nauczycielem języka obcego, Forum Logopedy, 2018.
- Z.M. Kurkowski, Rozwój funkcji słuchowych u małego dziecka, Audiofonologia, 2002.
Autor: Marta Słomińska – Czytelniczka Portalu