Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 czerwca 2020 roku.
Czas trwania zajęć:
60 min.
Rozpoznanie (diagnoza):
uczniowie słabosłyszący
Cele:
1. Cel ogólny:
Rozwijanie zdolności słuchowych, językowych oraz artykulacyjnych.
2. Cele szczegółowe:
- usprawnianie aparatu oddechowego – wydłużanie fazy wydechowej, zsynchronizowanie pauz oddechowych z treścią wypowiedzi;
- ćwiczenia umiejętności fonacji samogłosek w różnym tempie i rytmie;
- umiejętność odtwarzania zaprezentowanej modulacji głosowej w zależności od intonacji, tempa i natężenia;
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego, likwidowanie napięcia mięśniowego aparatu mowy;
- usprawnianie funkcji słuchowych (rozwijanie uwagi i pamięci słuchowej, rozwijanie słuchu fonematycznego);
- usprawnianie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej;
- usprawnianie funkcji wzrokowych jako zdolności kompensacyjnych dla niepełnosprawnego narządu słuchu;
- ćwiczenia umiejętności językowych (rozwijanie mowy dialogowej, wzbogacanie słownika czynnego i biernego);
- ćwiczenia ogólnorozwojowe (w tym usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych i pamięciowych zaangażowanych w procesie uczenia się).
Metody pracy:
- słuchowa;
- werbalna;
- wzrokowo-wizualna;
- współdziałania (naprzemienność ról);
- aktywizująca.
Zastosowane pomoce dydaktyczne:
- gra dydaktyczna „Nos w nos” (Wydawnictwo GRANNA);
- kolorowe wiatraczki, świeca zapachowa + zapałki, woda + kubek plastikowy + plastikowa rurka, kolorowe piórka, kawałki bibułki, bańki mydlane, kolorowe balony;
- ćwiczenia oddechowe (załącznik nr 1);
- I. Mańkowska, M. Rożyńska, ALFABET SENSORYCZNY. Wielozmysłowe uczenie liter (Wydawnictwo OPERON);
- prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska, Gesty wizualizacyjne – techniki ułatwiające artykulację głosek;
- Iwona Michalak-Widera, „ZACZYNAM MÓWIĆ” (książka);
- bajka logopedyczna „OSIOŁEK” (załącznik nr 3);
- książeczka dźwiękowa „Odgłosy zwierząt. MIESZKAŃCY LASU”;
- instrumenty perkusyjne, kolorowe nakrętki, karta pracy (wystukiwanie rytmów);
- karty pracy – B. Kołodziej, B. Pagacz, Ćwiczenia i zabawy słuchu fonematycznego na materiale literowym;
- A. Bala, gra dydaktyczna z serii „Symultaniczne i sekwencyjne strategie uczenia się”, „CZARNE CZY BIAŁE” (Agnieszka Bala, Wydawnictwo Arson).
Przebieg zajęć:
1. Powitanie uczniów.
2. Ćwiczenia oddechowe:
- gra dydaktyczna „Nos w nos” (Wydawnictwo GRANNA) – rozpoznawanie zapachów;
- „gimnastyka + oddech” = wdech (ręce do góry) – wydech (ręce na dół);
- dmuchanie na wiatraczek;
- „tańczący płomyczek” – dmuchanie na płomień świecy w odległości niepozwalającej zdmuchnąć płomyka, lecz wyginać go pod wpływem dmuchania;
- „gotowanie wody” – dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza;
- zdmuchiwanie lekkiego przedmiotu z ręki, np. kolorowe piórka (załącznik nr 1 – ćwiczenia oddechowe);
- dmuchanie na przyklejoną do czubka języka bibułkę (załącznik nr 1 – ćwiczenia oddechowe);
- wydmuchiwanie baniek mydlanych (najpierw jedna ogromna bańka, a następnie dużo małych baniek wydmuchanych na jednym wydechu);
- nadmuchiwanie balonów.
3. Ćwiczenia fonacyjne:
- powtarzanie samogłosek połączone z „pisaniem” liter – pomoc dydaktyczna: „ALFABET SENSORYCZNY. Wielozmysłowe uczenie liter”;
- powtarzanie samogłosek + gesty wizualizacyjne (wg prof. Jagody Cieszyńskiej, załącznik nr 2);
- fonacja samogłosek w różnym tempie i rytmie + odtwarzanie zaprezentowanej modulacji głosowej w zależności od intonacji, tempa i natężenia – Iwona Michalak-Widera, „ZACZYNAM MÓWIĆ”.
4. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny – bajka logopedyczna „OSIOŁEK”.
Siadamy przed lustrem i zapraszamy dziecko do wysłuchania bajki o „Osiołku”. W trakcie bajki wykonujemy z dzieckiem ćwiczenia warg, języka, żuchwy, policzków, podniebienia miękkiego przed lustrem.
„Osiołek”
Na polanie bardzo smacznie spał sobie osiołek (chrapanie). Gdy nastał ranek, osiołek zbudził się i bardzo szeroko otworzył swoją buzię, głośno ziewał (ziewamy).
– Nagle poczuł się głodny, nabrał więc dużo trawki do pyska (otwieranie i zamykanie ust) i dokładnie zaczął ją jeść (żujemy). W pysku miał dużo trawy (nadymamy policzki).
– Po swoim śniadaniu osiołek oblizuje ząbki, żeby były czyste – każdy ząbek po kolei (przesuwamy językiem po zębach).
– Trawka przykleiła się osiołkowi do podniebienia, trzeba ja oderwać (przesuwamy językiem po podniebieniu).
– Osiołek po jedzeniu biega po polance (kląskanie), język osiołka dotyka noska (język unosimy do góry), język osiołka dotyka do brody (język wyciągamy na brodę, buzia szeroko otwarta).
– Zmęczony osiołek pije wodę ze strumyka (język zwijamy w rurkę), a potem oblizuje pysk (oblizujemy usta dookoła) i parska (parskanie).
– Przed nocnym spaniem osiołek dokładnie myje każdy ząbek (język dotyka do każdego ząbka na górze i na dole) i policzki (językiem przesuwamy po wewnętrznej stronie policzków).
5. Ćwiczenia funkcji słuchowych (w tym ćwiczenia pamięci słuchowej):
- rozpoznawanie odgłosów prawdziwych zwierząt leśnych – książeczka dźwiękowa „Odgłosy zwierząt. MIESZKAŃCY LASU”;
- zabawa „Co grało?” – rozpoznawanie z zamkniętymi oczami odgłosów różnych instrumentów perkusyjnych, a następnie podawanie nazw tych instrumentów w określonej kolejności (ćw. pamięci słuchowej);
- odtwarzanie/wystukiwanie na pałeczkach rytmu ułożonego z kolorowych nakrętek + karta pracy (ZADANIE DOMOWE);
- karty pracy – Ćwiczenia i zabawy słuchu fonematycznego na materiale literowym.
6. Ćwiczenia ogólnorozwojowe (ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń usprawniających percepcję wzrokową):
- gra dydaktyczna „CZARNE CZY BIAŁE” (Agnieszka Bala, Wydawnictwo Arson).
7. Podziękowanie za współpracę (komentarz słowny + nagroda – guma rozpuszczalna). Pożegnanie wszystkich uczestników zajęć.
Pobierz konspekt z załącznikami
Bibliografia:
- I. Mańkowska, M. Rożyńska, ALFABET SENSORYCZNY. Wielozmysłowe uczenie liter (Wydawnictwo OPERON);
- prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska, Gesty wizualizacyjne – techniki ułatwiające artykulację głosek;
- Iwona Michalak-Widera, „ZACZYNAM MÓWIĆ” (książka);
- książeczka dźwiękowa „Odgłosy zwierząt. MIESZKAŃCY LASU”;
- karty pracy – B. Kołodziej, B. Pagacz, Ćwiczenia i zabawy słuchu fonematycznego na materiale literowym;
- A. Bala, gra dydaktyczna z serii „Symultaniczne i sekwencyjne strategie uczenia się”, „CZARNE CZY BIAŁE” (Agnieszka Bala, Wydawnictwo Arson).
Konspekt zajęć rewalidacyjnych z surdopedagogiem opracowała: Barbara Wiktorska – Czytelniczka Portalu