Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 5 marca 2021 roku.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niesłyszących
rok szkolny 2020/21
Wychowawcy grupy:
W bieżącym roku szkolnym zaplanowane są następujące zadania:
I. Prowadzenie dokumentacji
- Dziennik zajęć wychowawczych.
- Zeszyt obserwacji grupy.
- Dzienniczek kontaktu z rodzicami/opiekunami prawnymi oraz samodzielnych wyjść z internatu.
- Korespondencja oraz dokumentacja obowiązująca w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym.
II. Organizacja zespołu klasowego i adaptacja w nowym roku szkolnym
- Przyjmowanie młodzieży do internatu – przydział pokoi i ich zagospodarowanie.
- Przypomnienie wychowankom regulaminu internatu, rozkładu dnia, przepisów bhp i p. poż.
- Wybory samorządu grupy.
- Kształtowanie właściwego współżycia w grupie – pomoc w rozwiązywaniu problemów.
- Zdobywanie zaufania wychowanków w celu wzmocnienia wizerunku wychowawcy.
- Mobilizowanie rodziców/opiekunów prawnych do częstych kontaktów z wychowawcą oraz współpracy ze szkołą.
- Informowanie rodziców/opiekunów prawnych o zachowaniu i bieżących problemach wychowanka.
III. Poznanie młodzieży, ich potrzeb oraz możliwości rozwoju
- Kształtowanie umiejętności współżycia w środowisku społecznym.
- Prowadzenie zajęć integrujących grupę (organizacja imienin, urodzin, spotkań świątecznych).
- Poznanie środowiska lokalnego wychowanków.
- Aktualizacja obowiązującej dokumentacji w oparciu o wywiad, ankiety, rozmowy z rodzicami/opiekunami.
- Obserwacja uczniów podczas różnych zajęć świetlicowych:
- aktywności uczniów
- jakości wykonywanej pracy
- przejawów zachowania w stosunku do nauczycieli, kolegów, innych pracowników szkoły.
- Rozmowy indywidualne z uczniami, rodzicami/opiekunami prawnymi i wychowawcami internatu w celu ujednolicenia metod pracy opiekuńczo-wychowawczej.
- Pomaganie słabszym kolegom, zapobieganie zjawisku segregacji społecznej wśród młodzieży.
- Wpajanie poczucia bezpieczeństwa w grupie wychowawczej i internacie.
IV. Współżycie w zespole oraz rozwijanie samodzielności młodzieży oraz współodpowiedzialności za wygląd i dobre imię szkoły
- Zapoznanie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania (z naciskiem na ocenę z zachowania).
- Wyrabianie poczucia przynależności młodzieży do grupy oraz samopomocy koleżeńskiej.
- Aktywizowanie uczniów do działań na rzecz szkoły (samorząd szkolny, kółka zainteresowań, kluby sportowe), udział w organizowanych imprezach szkolnych.
- Wyrabianie szacunku u uczniów wobec siebie i innych ludzi oraz umiejętności oceny i samooceny własnego zachowania i osiągnięć w nauce.
- Kształtowanie samodzielności, optymizmu i samoakceptacji.
- Wdrażanie wychowanków do poszanowania własności wspólnej i osobistej.
V. Wyrabianie nawyków kulturalnych i estetycznych
- Kształtowanie umiejętności funkcjonowania w dorosłym życiu – praca nad wpajaniem zasad:
- kultury osobistej, higieny, kultury ubioru, gestu, słowa, punktualności, utrzymania porządku, poszanowania mienia, obowiązkowości, systematyczności, asertywności, prawa do własnego zdania.
- Dbałość o dobre imię internatu – praca na rzecz internatu i grupy, utrzymanie ładu i porządku w pokojach, dostosowanie do regulaminu internatu.
- Nawiązywanie kontaktów z organizacjami społecznymi zajmującymi się osobami niepełnosprawnymi (m.in. PZG).
- Kultywowanie zwyczajów i obrzędów polskiej tradycji (Wigilia, choinka, akcentowanie więzi rodzinnych).
- Wyrabianie u młodzieży poczucia patriotyzmu:
- poznanie kalendarium świąt dni narodowych
- informowanie o wydarzeniach patriotyczno-kulturalnych.
- Wdrażanie właściwych zasad i reguł w relacjach międzyludzkich np. stosowanie poprawnych zwrotów grzecznościowych.
- Wdrażanie do poprawnego zachowania się w środkach komunikacji miejskiej i miejscach publicznych (np. kino, muzeum).
- Kulturalne zachowanie się podczas spożywania posiłków w stołówce.
VI. Nauka
- Zapewnianie korzystnych warunków do nauki – przestrzeganie godzin nauki własnej.
- Organizowanie pomocy w nauce (doskonalenie umiejętności posługiwania się encyklopedią, słownikami oraz umiejętnego wykorzystania zasobów Internetu).
- Mobilizowanie do systematycznego poszerzania wiedzy i doskonalenia metod pracy własnej.
- Przygotowanie do pracy samokształceniowej.
- Rozwijanie i rozbudzanie zainteresowań czytelniczych, propagowanie książki i czasopisma jako źródeł wiedzy i rozrywki.
- Współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym w rozpoznawaniu i rozwiązywaniu trudności wychowawczych grupy.
- Mobilizowanie młodzieży do uzyskiwania jak najlepszych efektów w nauce oraz utrzymania wysokiej frekwencji.
- Zachęcanie do uczestnictwa w zajęciach rewalidacyjnych organizowanych w szkole.
- Motywowanie uczniów do uzyskiwania wyższego poziomu wykształcenia.
VII. Zdrowie
- Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych (dozór nad zajęciami higieniczno-porządkowymi).
- Zwracanie uwagi na higienę pracy umysłowej – odpowiednia ilość snu.
- Motywowanie do racjonalnego odżywiania.
- Propagowanie ekologicznego stylu życia współczesnego człowieka.
- Profilaktyka uzależnień z uświadamianiem na temat współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
- Informowanie oraz utrwalanie wiedzy z zakresu właściwego i bezpiecznego zachowania w czasie podróży, przestrzegania przepisów drogowych, postępowania zgodnego z zasadami kodeksu drogowego oraz cywilnego.
VIII. Poznawanie i rozwijanie zainteresowań wychowanków
- Przygotowanie gier i zabaw świetlicowych.
- Prowadzenie różnych form zajęć plastycznych.
- Moje hobby – rozwijanie i kształtowanie indywidualnych zainteresowań.
- Wspólne oglądanie interesujących filmów.
- Mobilizowanie młodzieży do czynnego udziału w zajęciach i imprezach organizowanych na terenie internatu (imprezy Andrzejkowe, karnawałowe, Walentynki, Dzień Głuchego, Wigilia, Śniadanie Wielkanocne).
IX. Organizowanie wycieczek – wyjścia integracyjne
- Organizowanie wyjść integracyjnych na terenie Krakowa (np. kino, kawiarnia, teatr).
- Wyjazdy na praktyki w ramach uczestnictwa w projektach unijnych Erasmus+.
- Organizowanie wyjść związanych z poszerzaniem i utrwalaniem wiedzy nabytej w szkole (muzea, wystawy, miejsca pamięci).
Roczny plan pracy opiekuńczo-wychowawczej nadesłała: Anna Chorabik-Wcisło – Czytelniczka Portalu