Roczny plan pracy opiekuńczo-wychowawczej w SOSW dla Niesłyszących

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 5 marca 2021 roku.

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niesłyszących

rok szkolny 2020/21

Wychowawcy grupy:

W bieżącym roku szkolnym zaplanowane są następujące zadania:

I. Prowadzenie dokumentacji

  1. Dziennik zajęć wychowawczych.
  2. Zeszyt obserwacji grupy.
  3. Dzienniczek kontaktu z rodzicami/opiekunami prawnymi oraz samodzielnych wyjść z internatu.
  4. Korespondencja oraz dokumentacja obowiązująca w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym.

II. Organizacja zespołu klasowego i adaptacja w nowym roku szkolnym

  1. Przyjmowanie młodzieży do internatu – przydział pokoi i ich zagospodarowanie.
  2. Przypomnienie wychowankom regulaminu internatu, rozkładu dnia, przepisów bhp i p. poż.
  3. Wybory samorządu grupy.
  4. Kształtowanie właściwego współżycia w grupie – pomoc w rozwiązywaniu problemów.
  5. Zdobywanie zaufania wychowanków w celu wzmocnienia wizerunku wychowawcy.
  6. Mobilizowanie rodziców/opiekunów prawnych do częstych kontaktów z wychowawcą oraz współpracy ze szkołą.
  7. Informowanie rodziców/opiekunów prawnych o zachowaniu i bieżących problemach wychowanka.

III. Poznanie młodzieży, ich potrzeb oraz możliwości rozwoju

  1. Kształtowanie umiejętności współżycia w środowisku społecznym.
  2. Prowadzenie zajęć integrujących grupę (organizacja imienin, urodzin, spotkań świątecznych).
  3. Poznanie środowiska lokalnego wychowanków.
  4. Aktualizacja obowiązującej dokumentacji w oparciu o wywiad, ankiety, rozmowy z rodzicami/opiekunami.
  5. Obserwacja uczniów podczas różnych zajęć świetlicowych:
    • aktywności uczniów
    • jakości wykonywanej pracy
    • przejawów zachowania w stosunku do nauczycieli, kolegów, innych pracowników szkoły.
  6. Rozmowy indywidualne z uczniami, rodzicami/opiekunami prawnymi i wychowawcami internatu w celu ujednolicenia metod pracy opiekuńczo-wychowawczej.
  7. Pomaganie słabszym kolegom, zapobieganie zjawisku segregacji społecznej wśród młodzieży.
  8. Wpajanie poczucia bezpieczeństwa w grupie wychowawczej i internacie.

IV. Współżycie w zespole oraz rozwijanie samodzielności młodzieży oraz współodpowiedzialności za wygląd i dobre imię szkoły

  1. Zapoznanie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania (z naciskiem na ocenę z zachowania).
  2. Wyrabianie poczucia przynależności młodzieży do grupy oraz samopomocy koleżeńskiej.
  3. Aktywizowanie uczniów do działań na rzecz szkoły (samorząd szkolny, kółka zainteresowań, kluby sportowe), udział w organizowanych imprezach szkolnych.
  4. Wyrabianie szacunku u uczniów wobec siebie i innych ludzi oraz umiejętności oceny i samooceny własnego zachowania i osiągnięć w nauce.
  5. Kształtowanie samodzielności, optymizmu i samoakceptacji.
  6. Wdrażanie wychowanków do poszanowania własności wspólnej i osobistej.

V. Wyrabianie nawyków kulturalnych i estetycznych

  1. Kształtowanie umiejętności funkcjonowania w dorosłym życiu – praca nad wpajaniem zasad:
    • kultury osobistej, higieny, kultury ubioru, gestu, słowa, punktualności, utrzymania porządku, poszanowania mienia, obowiązkowości, systematyczności, asertywności, prawa do własnego zdania.
  2. Dbałość o dobre imię internatu – praca na rzecz internatu i grupy, utrzymanie ładu i porządku w pokojach, dostosowanie do regulaminu internatu.
  3. Nawiązywanie kontaktów z organizacjami społecznymi zajmującymi się osobami niepełnosprawnymi (m.in. PZG).
  4. Kultywowanie zwyczajów i obrzędów polskiej tradycji (Wigilia, choinka, akcentowanie więzi rodzinnych).
  5. Wyrabianie u młodzieży poczucia patriotyzmu:
    • poznanie kalendarium świąt dni narodowych
    • informowanie o wydarzeniach patriotyczno-kulturalnych.
  6. Wdrażanie właściwych zasad i reguł w relacjach międzyludzkich np. stosowanie poprawnych zwrotów grzecznościowych.
  7. Wdrażanie do poprawnego zachowania się w środkach komunikacji miejskiej i miejscach publicznych (np. kino, muzeum).
  8. Kulturalne zachowanie się podczas spożywania posiłków w stołówce.

VI. Nauka

  1. Zapewnianie korzystnych warunków do nauki – przestrzeganie godzin nauki własnej.
  2. Organizowanie pomocy w nauce (doskonalenie umiejętności posługiwania się encyklopedią, słownikami oraz umiejętnego wykorzystania zasobów Internetu).
  3. Mobilizowanie do systematycznego poszerzania wiedzy i doskonalenia metod pracy własnej.
  4. Przygotowanie do pracy samokształceniowej.
  5. Rozwijanie i rozbudzanie zainteresowań czytelniczych, propagowanie książki i czasopisma jako źródeł wiedzy i rozrywki.
  6. Współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym w rozpoznawaniu i rozwiązywaniu trudności wychowawczych grupy.
  7. Mobilizowanie młodzieży do uzyskiwania jak najlepszych efektów w nauce oraz utrzymania wysokiej frekwencji.
  8. Zachęcanie do uczestnictwa w zajęciach rewalidacyjnych organizowanych w szkole.
  9. Motywowanie uczniów do uzyskiwania wyższego poziomu wykształcenia.

VII. Zdrowie

  1. Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych (dozór nad zajęciami higieniczno-porządkowymi).
  2. Zwracanie uwagi na higienę pracy umysłowej – odpowiednia ilość snu.
  3. Motywowanie do racjonalnego odżywiania.
  4. Propagowanie ekologicznego stylu życia współczesnego człowieka.
  5. Profilaktyka uzależnień z uświadamianiem na temat współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
  6. Informowanie oraz utrwalanie wiedzy z zakresu właściwego i bezpiecznego zachowania w czasie podróży, przestrzegania przepisów drogowych, postępowania zgodnego z zasadami kodeksu drogowego oraz cywilnego.

VIII. Poznawanie i rozwijanie zainteresowań wychowanków

  1. Przygotowanie gier i zabaw świetlicowych.
  2. Prowadzenie różnych form zajęć plastycznych.
  3. Moje hobby – rozwijanie i kształtowanie indywidualnych zainteresowań.
  4. Wspólne oglądanie interesujących filmów.
  5. Mobilizowanie młodzieży do czynnego udziału w zajęciach i imprezach organizowanych na terenie internatu (imprezy Andrzejkowe, karnawałowe, Walentynki, Dzień Głuchego, Wigilia, Śniadanie Wielkanocne).

IX. Organizowanie wycieczek – wyjścia integracyjne

  1. Organizowanie wyjść integracyjnych na terenie Krakowa (np. kino, kawiarnia, teatr).
  2. Wyjazdy na praktyki w ramach uczestnictwa w projektach unijnych Erasmus+.
  3. Organizowanie wyjść związanych z poszerzaniem i utrwalaniem wiedzy nabytej w szkole (muzea, wystawy, miejsca pamięci).

Roczny plan pracy opiekuńczo-wychowawczej nadesłała: Anna Chorabik-Wcisło – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz