Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 16 lutego 2020 roku.
Temat: Świat pełen dźwięków – zabawy słuchowe.
Rodzaj zajęć:
rewalidacja ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na niedosłuch.
Klasa 2
Cel ogólny zajęć:
- usprawnianie percepcji słuchowej.
Cele szczegółowe zajęć:
- rozwijanie wrażliwości słuchowej,
- doskonalenie koncentracji słuchowej,
- rozwijanie pamięci słuchowej,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.
Metody pracy:
oparte na słowie, wzrokowe
Formy pracy:
indywidualna
Zastosowane środki dydaktyczne:
instrumenty muzyczne: tamburyno, janczary na rączkę, kastaniety, pudełko akustyczne, dzwoneczki, trójkąt, marakasy, Gra edukacyjna „Pamięć dźwiękowa” wydawnictwa Alexander, „Moje pierwsze 5 sekund”, minutnik do jajek
Przebieg zajęć:
- Przypomnienie oraz utrwalenie umiejętności i wiadomości realizowanych podczas ostatnich zajęć rewalidacyjnych. Przedstawienie dzisiejszego planu zajęć.
- Z której strony dochodzi dźwięk? – zabawa z instrumentami. Prowadząca zapoznaje ucznia z nazwami instrumentów i ich dźwiękami. Następnie nauczyciel staje za uczniem i gra na wybranym instrumencie – zadaniem ucznia jest odgadnięcie na jakim instrumencie gra nauczyciel. Dla utrudnienia nauczyciel może stanąć z prawej bądź z lewej strony ucznia i uczeń dodatkowo wskazuje z której strony dochodzi dźwięk. Następuje zamiana ról i zadaniem nauczyciela będzie odgadnąć z której strony dochodzi dźwięk instrumentu granego przez ucznia.
- Kolejnym zadaniem ucznia jest odtwarzanie rytmu granego na instrumentach przez nauczyciela.
- Ćwiczenia w doskonaleniu techniki czytania oraz czytania ze zrozumieniem – zmodyfikowana gra „Moje pierwsze 5 sekund”. Głośne naprzemienne z prowadzącą czytanie pytań, ustawianie czasomierza odmierzającego 5 sekund i udzielanie w tym czasie odpowiedzi – zdobywanie punktów. Ustalenie na początku gry ilości rund.
- Gra edukacyjna „Pamięć dźwiękowa”. Zadaniem ucznia jest zapamiętanie dźwięków i zdobycie jak największej ilości par klocków, które wydają taki sam dźwięk.
- Zakończenie zajęć – Szukanie tykającego jajka – uczeń ma za zadanie znaleźć nastawiony tykający minutnik do jajek – czas mija w momencie kiedy minutnik zaczyna dzwonić. Relaksacja – wsłuchiwanie się w ciszę. Uczeń przyjmuje wygodną dla siebie pozycję, zamyka oczy i wsłuchuje się w otaczające go dźwięki.
Autor: Dagmara Słowik – Czytelniczka Portalu