Aplikacja do nauki czytania Pszczółka – wywiad z pedagogiem

Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 28 czerwca 2019 roku.

Aplikacja Pszczółka  (www.pszczolka.online) to nowoczesne narzędzie edukacyjne wspomagające naukę czytania przeznaczone dla uczniów, rodziców, nauczycieli i specjalistów. Aplikacja bazuje na sprawdzonych ćwiczeniach, które powstały we współpracy ze specjalistami z zaburzeń w uczeniu się i używane są w praktycznym leczeniu zaburzeń w zakresie czytania (w tym dysleksji).

Każdy użytkownik otrzymuje indywidualny zestaw zadań dostosowany do jego aktualnych umiejętności. Następnie Pszczółka dostosowuje poziom zadań do postępu ucznia. Aplikacja ułatwia specjalistom pracę, a dzieci – ucząc, bawi! Pszczółka to indywidualny trener, który towarzyszy uczniowi przez całą edukacyjną podróż. W poprzednim artykule opublikowanym na portalu Pedagogika Specjalna można znaleźć więcej podstawowych informacji na temat tego jak działa aplikacja: https://pedagogika-specjalna.edu.pl/terapia-pedagogiczna/aplikacja-do-nauki-czytania-pszczolka/

Poniżej przedstawiamy wywiad z pedagogiem, korzystającym z Pszczółki już półtora roku. Mgr Katarzyna Lampa jest pedagogiem, psychologiem, tyflopedagogiem i terapeutą Instrumental Enrichment (IE).

Jak wykorzystuje Pani Pszczółkę?

Stosuję Pszczółkę głównie jako element urozmaicenia, uzupełnienie zajęć, na przykład jako nagrodę za pracę nad innym, trudnym zadaniem. Wykorzystuję ją wyłącznie na zajęciach indywidualnych z uczniami powyżej szóstego roku życia i maksymalnie do 5 klasy. Dla młodszych dzieci stosuję aplikację wybiórczo ze względu na to, że podczas terapii z dziećmi młodszymi zalecana jest jak najmniejsza stymulacja technologiami multimedialnymi. Z tego względu aplikację głównie wykorzystuję ze starszymi uczniami.

 W jaki sposób Pszczółka ułatwia Pani pracę?

Pszczółka uatrakcyjnia moją pracę. Ćwiczenia w aplikacji łączą standardowe materiały, które wykorzystuję podczas zajęć dodając formę multimedialną. W ten sposób zwykłe zadania stają się ciekawsze. Przydatne są zmiany ustawień podczas wykonywanego ćwiczenia. Często zmieniam czcionkę na bezszeryfową, która zalecana jest dla dzieci z trudnościami w czytaniu.

(Podczas wykonywania każdego ćwiczenia można dopasować ustawienia m.in. rodzaj czcionki. Najczęściej wybieraną jest czcionka Szkolne Pismo, która odwzorowuje poprawny, szkolny zapis. Dla uczniów z dysleksją zalecamy wybranie czcionki Dyslexie Font zaprojektowanej tak, aby wspomóc uczniów ze szczególnymi trudnościami w czytaniu).

Jak dzieci reagują na Pszczółkę?

Według mnie bardzo atrakcyjny jest motywacyjny system nagród. Dzięki niemu dzieci wyczekują z niecierpliwością na rozpoczęcie ćwiczeń z Pszczółką. Po wykonaniu każdego ćwiczenia czytelnik zyskuje określoną ilość plastrów miodu, które później wymienia na naklejki w Pszczółkowym sklepie lub płaci za możliwość grania w gry edukacyjne. Uczy to ekonomii życiowej, ponieważ dzieci nie przeliczają plastrów na punkty, tylko pieniądze. Często na przykład nie kupują naklejki, tylko zbierają na coś więcej. Już u sześciolatków można zaobserwować rozwijanie umiejętności oszczędzania i analizowania wydatków.

(Po wykonaniu każdego ćwiczenia, uczniowie otrzymują określoną ilość plastrów miodu. Mogą je następnie wymienić w ‘sklepie’ za naklejki, którymi uzupełniają wybrane plansze).

Czy trudno było nauczyć się korzystać z Pszczółki?

Pszczółka jest bardzo intuicyjna. Nie miałam potrzeby korzystania z filmików  instruktażowych podanych na stronie Pszczółki. Szczerze myślałam, żę będę miała większe problemy.

Z których ćwiczeń korzysta Pani najczęściej?

Najczęściej korzystam z ćwiczeń z kategorii “Fonologia” gdzie dzieci ćwiczą wysłuchiwanie głosek w wyrazach, analizę i syntezę głoskową. Trochę rzadziej używam ćwiczeń z kategorii “Technika czytania”. W zależności od tego co chcę poćwiczyć, pozwalam dzieciom wybrać zadania z wybranej kategorii. Najchętniej wybierają ćwiczenie 510 “Gdzie to jest?” lub “Znajdź” na obrazku” i ćwiczenie 515 “Czytanie ze zrozumieniem z ćwiczeniem pamięci”.

Czy dzieci zrobiły postępy w nauce odkąd zaczęły ćwiczyć z Pszczółką?

Sądzę, że tak. Widzę poprawę umiejętności w wykonaniu poszczególnych ćwiczeń w Pszczółce. Przykładowo jeden z moich uczniów, który miał problem z syntezą głosek, po połowie roku zaczął wykonywać to samo ćwiczenie z łatwością.

Czy poleciłaby Pani Pszczółkę innym specjalistom?

Tak, po krótkim okresie korzystania z aplikacji, powiedziałam koleżankom z pracy o aplikacji
i zaczęły również wykorzystywać Pszczółkę na swoich zajęciach.

Czy w przyszłości zamierza Pani kontynuować pracę z Pszczółką?

Na pewno tak. Cieszę się z możliwości korzystania z aplikacji za darmo.

* Informacje praktyczne dla poradni *

Korzystanie z aplikacji w ramach zajęć w poradni jest całkowicie bezpłatne. Zapraszamy wszystkie zainteresowane poradnie do korzystania z Pszczółki, wystarczy zgłosić się na e-mail pomoc@pszczolka.online lub zadzwonić pod numer telefonu +48 22 211 88 33.

* Informacje praktyczne dla szkół *

Zapraszamy wszystkie szkoły do korzystania z aplikacji Pszczółka. Aplikację można wyświetlić na projektorze, tablicy interaktywnej lub komputerze. Należy zgłosić się do nas na adres e-mail: pomoc@pszczolka.online lub zadzwonić pod numer telefonu +48 22 211 88 33 i podać hasło: Pedagogika Specjalna by zyskać darmową licencję próbną do ćwiczenia czytania, języka angielskiego i hiszpańskiego aż do 20 października w zamian za opinię na temat aplikacji.

Oprogramowanie zostało stworzone z pomocą finansową TACR.

 

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz