Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 22 kwietnia 2015 roku.
Dysleksją rozwojową nazywa się specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane one są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego. Szacuje się, że w Polsce dzieci dyslektyczne stanowią ok. 10 % uczniów.
Odmiany dysleksji:
dysleksja (w węższym znaczeniu) – specyficzne trudności w czytaniu
dysortografia – specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni, w tym błędy ortograficzne
dysgrafia – zniekształcenie strony graficznej pisma
dyskalkulia – specyficzne trudności w rozwiązywaniu zadań matematycznych.
Wskazówki do pracy z uczniem dyslektycznym
- Oceniać osiągnięcia we właściwy sposób, udzielać pochwały po każdej poprawnej odpowiedzi.
- Oceniać wiadomości przede wszystkim na podstawie wypowiedzi ustnych.
- Oceniać wysiłek i trud włożony w wykonanie zadania, a nie efekty.
- Nie należy ponaglać podczas czytania i pisania – uczeń dyslektyczny potrzebuje więcej czasu na wykonanie zadania.
- Cierpliwie czekać, aż uczeń udzieli odpowiedzi; jeżeli odpowiada źle, należy zadać mu pytania pomocnicze.
- Ograniczyć ilość tekstu do opracowania.
- Pozwolić pisać ołówkiem, żeby łatwiej poprawić błędy.
- Upewnić się, czy uczeń zrozumiał odczytywane złożone polecenia.
- Jasno formułować komunikaty i polecenia.
- Odpytywać z ławki, nie wywoływać gwałtownie do tablicy, bo może to zwiększyć napięcie emocjonalne.
- Zwracać uwagę na problemy z koncentracją uwagi i większą męczliwość.
- Uczeń powinien siedzieć blisko nauczyciela, aby łatwiej komunikować się i kontrolować pracę.
- Wyrabiać nawyk pracy ze słownikiem ortograficznym podczas wszystkich zajęć.
- Nie dopuszczać do ośmieszania przed kolegami.
- Należy wydłużać czas na opanowanie danego materiału bądź zadawać go partiami.
- Wydłużyć czas na czytanie lektury.
- Należy stosować w pracy metody polisensoryczne.
- Zezwalać na pisanie prac kontrolnych na komputerze.
- Często przeglądać zeszyty ucznia.
- Nie odrzucać prac napisanych nieczytelnie, uczeń powinien je przeczytać nauczycielowi.
- Stosować kolorowe pisaki i kredki, samodzielnie tworzyć schematy, tabele, rysunki.
- Egzekwować i nagradzać systematyczną racę domową.
- Wymagać systematycznej pracy nad problemem i ją kontrolować.
- Omawiać trudności ucznia z rodzicami, motywować ich do kontroli wykonywanych ćwiczeń.
Bibliografia
Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnych. Materiały dla nauczycieli. Ministerstwo Edukacji Narodowej.
http://www.ptd.edu.pl/