Jak doskonalić koordynację wzrokowo-ruchową? Propozycje ćwiczeń

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 25 stycznia 2020 roku.

Dziewczynka malująca farbami na dużym papierze

Koordynacja wzrokowo-ruchowa jest to najprościej rzecz ujmując, umiejętność łączenia tego co widzi oko, z tym co wykonuje ręka. Dobrze rozwinięta pozwala na wykonywanie wielu codziennych czynności takich jak: pisanie, rysowanie, manipulowanie, ćwiczenia gimnastyczne oraz czynności z zakresu samoobsługi. Jej zaburzenia objawiają się obniżoną precyzją ruchów oraz trudnościami w czasie wykonywania prostych zadań.

Osoby z zaburzoną koordynacją wzrokowo-ruchową mają trudności z:
  • ubieraniem się,
  • prawidłowym chwytaniem i rzucaniem,
  • utrzymywaniem równowagi podczas stania na jednej nodze, podczas przechodzenia przez przeszkody,
  • posługiwaniem się przedmiotami codziennego użytku (np. podczas jedzenia),
  • wykonywaniem prac plastycznych,
  • nauką pisania,
  • umiejętnością manipulacji.

Aby usprawniać i doskonalić tę sferę, warto stosować różnego rodzaju proste zabawy i ćwiczenia, które będą przyjemnością dla dziecka, a jednocześnie będą pomagać uzyskać zaplanowany cel.

Przykłady:

1. Układanie:
  • z klocków – budowle, pojazdy, figury,
  • z patyczków – płoty, drabinki, kwiaty,
  • z tasiemek lub różnokolorowej wełny – dywaniki, kilimy, frędzle,
  • z elementów mozajek geometrycznych – postacie ludzi, zwierząt,
  • z różnorodnych materiałów – sceneki rodzajowe, prace tematyczne, np. z liści, owoców, kory itp.
2. Dobieranie do konturów figur geometrycznych, nakładanie na wzory.
3. Malowanie:
  • tworzenie i odwzorowywanie – szlaki, kształty, figury,
  • kompozycji postaci ludzkiej,
  • malowanie palcami,
  • zamalowywanie całej powierzchni kartki,
  • malowanie pędzlem linii prostych, łamanych, pionowych, poziomych,
  • malowanie pęczkiem waty,
  • zamalowywanie dużych rysunków konturowych.
4.  Rysowanie:
  • kredą po tablicy,
  • na dużych arkuszach na podłodze,
  • w rytm muzyki.
5. Wydzieranie i wycinanie:
  • prostych kształtów – piłki, baloniki,
  • kompozycji z kolorowych pasków.
6. Stemplowanie.
7. Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
  • układanki obrazkowe,
  • układanie obrazka z części według wzoru,
  • uzupełnianie brakującej części obrazka,
  • dobieranie jednakowych par.
8. Zabawy ruchowe:
  • ćwiczenia w marszu – chodzenie na palcach, w parach,
  • ćwiczenia w biegu – z podskokami, obrotami, w określonym kierunku,
  • zabawy skoczne – jedno- lub obunóż, przez przeszkody,
  • zabawy z woreczkami,
  • labirynty,
  • gry zręcznościowe.

Warto pamiętać przy tym, by ćwiczenia spełniały swoja rolę, były dostosowane do poziomu możliwości dziecka, były urozmaicone oraz by były wykonywane w miłej, wspierającej atmosferze.

Autor: Anita Woźnicka – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

One Comment

  1. Pingback: Zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej - SGM Kids

Dodaj komentarz