Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 25 stycznia 2020 roku.
Koordynacja wzrokowo-ruchowa jest to najprościej rzecz ujmując, umiejętność łączenia tego co widzi oko, z tym co wykonuje ręka. Dobrze rozwinięta pozwala na wykonywanie wielu codziennych czynności takich jak: pisanie, rysowanie, manipulowanie, ćwiczenia gimnastyczne oraz czynności z zakresu samoobsługi. Jej zaburzenia objawiają się obniżoną precyzją ruchów oraz trudnościami w czasie wykonywania prostych zadań.
Osoby z zaburzoną koordynacją wzrokowo-ruchową mają trudności z:
- ubieraniem się,
- prawidłowym chwytaniem i rzucaniem,
- utrzymywaniem równowagi podczas stania na jednej nodze, podczas przechodzenia przez przeszkody,
- posługiwaniem się przedmiotami codziennego użytku (np. podczas jedzenia),
- wykonywaniem prac plastycznych,
- nauką pisania,
- umiejętnością manipulacji.
Aby usprawniać i doskonalić tę sferę, warto stosować różnego rodzaju proste zabawy i ćwiczenia, które będą przyjemnością dla dziecka, a jednocześnie będą pomagać uzyskać zaplanowany cel.
Przykłady:
1. Układanie:
- z klocków – budowle, pojazdy, figury,
- z patyczków – płoty, drabinki, kwiaty,
- z tasiemek lub różnokolorowej wełny – dywaniki, kilimy, frędzle,
- z elementów mozajek geometrycznych – postacie ludzi, zwierząt,
- z różnorodnych materiałów – sceneki rodzajowe, prace tematyczne, np. z liści, owoców, kory itp.
2. Dobieranie do konturów figur geometrycznych, nakładanie na wzory.
3. Malowanie:
- tworzenie i odwzorowywanie – szlaki, kształty, figury,
- kompozycji postaci ludzkiej,
- malowanie palcami,
- zamalowywanie całej powierzchni kartki,
- malowanie pędzlem linii prostych, łamanych, pionowych, poziomych,
- malowanie pęczkiem waty,
- zamalowywanie dużych rysunków konturowych.
4. Rysowanie:
- kredą po tablicy,
- na dużych arkuszach na podłodze,
- w rytm muzyki.
5. Wydzieranie i wycinanie:
- prostych kształtów – piłki, baloniki,
- kompozycji z kolorowych pasków.
6. Stemplowanie.
7. Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
- układanki obrazkowe,
- układanie obrazka z części według wzoru,
- uzupełnianie brakującej części obrazka,
- dobieranie jednakowych par.
8. Zabawy ruchowe:
- ćwiczenia w marszu – chodzenie na palcach, w parach,
- ćwiczenia w biegu – z podskokami, obrotami, w określonym kierunku,
- zabawy skoczne – jedno- lub obunóż, przez przeszkody,
- zabawy z woreczkami,
- labirynty,
- gry zręcznościowe.
Warto pamiętać przy tym, by ćwiczenia spełniały swoja rolę, były dostosowane do poziomu możliwości dziecka, były urozmaicone oraz by były wykonywane w miłej, wspierającej atmosferze.
Autor: Anita Woźnicka – Czytelniczka Portalu
Pingback: Zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej - SGM Kids