Mandala w terapii i edukacji

Opublikowano: 7 lutego 2016 roku

Mandala w terapiiCo to jest mandala?

Mandala jest techniką plastyczną coraz częściej stosowaną w pracy z dziećmi, także ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Najprościej można powiedzieć, że mandala jest rysunkiem na planie koła. Wywodzi się ona z tradycji hinduskiej i oznacza „koło życia, święty krąg, cały świat”. W świecie zachodnim została spopularyzowana przez szwajcarskiego psychoanalityka Karola Gustawa Junga, który odkrył jej terapeutyczne działanie.

Zastosowanie mandali

mandala3Nauczyciele i terapeuci chętnie wykorzystują mandalę w swojej pracy zarówno z młodszymi dziećmi, jak i młodzieżą. Może być przydatna podczas zajęć edukacyjnych, logopedycznych, rewalidacyjnych, twórczych, świetlicowych czy psychoedukacyjnych. Odpowiednio wyeksponowane kolorowe prace mogą stać się  niezwykłą ozdobą sal szkolnych, świetlic, czy korytarzy.

Mandala:

mandala

Mandala (w wieku przedszkolnym)

– pomaga skupić uwagę

– powoduje wyciszenie i odprężenie

– łagodzi napięcia emocjonalne

– pomaga wyrazić myśli i uczucia

– rozwija koordynację wzrokowo-ruchową

– rozwija wyobraźnię, stymuluje kreatywność

– uczy wytrwałości i konsekwencji w działaniu

– usprawnia motorykę małą

– uczy komponowania symetrycznych wzorów

– pomaga w nauce liter i cyfr.

Formy pracy z mandalą:

mandala w terapii 3

Mandala w arteterapii

– kolorowanie kredkami lub pisakami

– malowanie farbkami

– wylepianie plasteliną

– wylepianie kuleczkami z bibuły

– wypełnianie materiałem sypkim (kaszą, ryżem, przyprawami)

– wyklejanie ziarnami i nasionami (słonecznika, kawy, dyni)

– wyklejanie resztkami tkanin, papierem kolorowym

– wylepianie, przyklejanie na podkładach (talerzykach papierowych, płytach CD)

– samodzielne projektowanie i tworzenie mandali

– tworzenie mandali podczas spaceru z darów natury (szyszek, patyczków, kamyków, kasztanów, muszelek).

Tak naprawdę możliwości są nieograniczone, a wyobraźnia może podpowiadać rozwiązania niezwykłe. Dajmy jej się ponieść.

Zasady pracy z mandalą

Podczas tworzenia mandali należy zadbać o stworzenie odpowiednich warunków. Praca powinna odbywać się w ciszy, odpowiedni nastrój zapewni muzyka relaksacyjna. Przed pracą można przeprowadzić ćwiczenia oddechowe i uspokajające. Nie należy pospieszać dziecka podczas tworzenia, ani narzucać doboru kolorów. Dobór barw powinien być instynktowny i spontaniczny.

Pedagogika Specjalna – Portal dla Nauczycieli
Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz