Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 7 lutego 2016 roku.
Co to jest mandala?
Mandala jest techniką plastyczną coraz częściej stosowaną w pracy z dziećmi, także ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Najprościej można powiedzieć, że mandala jest rysunkiem na planie koła. Wywodzi się ona z tradycji hinduskiej i oznacza „koło życia, święty krąg, cały świat”. W świecie zachodnim została spopularyzowana przez szwajcarskiego psychoanalityka Karola Gustawa Junga, który odkrył jej terapeutyczne działanie.
Zastosowanie mandali
Nauczyciele i terapeuci chętnie wykorzystują mandalę w swojej pracy zarówno z młodszymi dziećmi, jak i młodzieżą. Może być przydatna podczas zajęć edukacyjnych, logopedycznych, rewalidacyjnych, twórczych, świetlicowych czy psychoedukacyjnych. Odpowiednio wyeksponowane kolorowe prace mogą stać się niezwykłą ozdobą sal szkolnych, świetlic, czy korytarzy.
Mandala:
– pomaga skupić uwagę
– powoduje wyciszenie i odprężenie
– łagodzi napięcia emocjonalne
– pomaga wyrazić myśli i uczucia
– rozwija koordynację wzrokowo-ruchową
– rozwija wyobraźnię, stymuluje kreatywność
– uczy wytrwałości i konsekwencji w działaniu
– usprawnia motorykę małą
– uczy komponowania symetrycznych wzorów
– pomaga w nauce liter i cyfr.
Formy pracy z mandalą:
– kolorowanie kredkami lub pisakami
– malowanie farbkami
– wylepianie plasteliną
– wylepianie kuleczkami z bibuły
– wypełnianie materiałem sypkim (kaszą, ryżem, przyprawami)
– wyklejanie ziarnami i nasionami (słonecznika, kawy, dyni)
– wyklejanie resztkami tkanin, papierem kolorowym
– wylepianie, przyklejanie na podkładach (talerzykach papierowych, płytach CD)
– samodzielne projektowanie i tworzenie mandali
– tworzenie mandali podczas spaceru z darów natury (szyszek, patyczków, kamyków, kasztanów, muszelek).
Tak naprawdę możliwości są nieograniczone, a wyobraźnia może podpowiadać rozwiązania niezwykłe. Dajmy jej się ponieść.
Zasady pracy z mandalą
Podczas tworzenia mandali należy zadbać o stworzenie odpowiednich warunków. Praca powinna odbywać się w ciszy, odpowiedni nastrój zapewni muzyka relaksacyjna. Przed pracą można przeprowadzić ćwiczenia oddechowe i uspokajające. Nie należy pospieszać dziecka podczas tworzenia, ani narzucać doboru kolorów. Dobór barw powinien być instynktowny i spontaniczny.