Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 20 kwietnia 2017 roku.
Temat: Ćwiczenia rytmiczne, oddechowe dla dzieci nadpobudliwych psychoruchowo
Grupa wiekowa: 8-10 lat
Czas trwania: 45 minut do 60 min (w zależności od indywidualnych możliwości dzieci)
Cele:
- niwelowanie nadpobudliwości nerwowej, opanowanie niepokoju ruchowego, pobudzanie wyobraźni twórczej
- kształcenie poczucia rytmu
- rozwijanie umiejętności komunikacji między nauczycielem a uczniem
- rozwijanie wspólnej aktywności ruchowej, głosowej i instrumentalnej
- koncentracja uwagi, naśladownictwo
- kształcenie świadomości własnego ciała i przestrzeni
- stworzenie atmosfery zaufania i poczucia bezpieczeństwa
- stwarzanie nastroju sprzyjającego do pracy z dzieckiem
- integracja grupy
- rozwijanie funkcji poznawczych: wzrokowych, słuchowych, dotykowych
- zachęcanie do współdziałania w grupie
Metody:
- aktywne stawianie zadań do działań inspirujących
- słowne: rozmowa (piosenka), sposoby społecznego porozumiewania się
- ekspresyjne: ćwiczenia relaksacyjne
- percepcyjne: pokaz, samodzielne doświadczenia, obserwacja
Formy realizacji:
- praca w grupie, w zespołach, parami
Środki dydaktyczne:
- odpowiednio przygotowana sala
- sprzęt audio i płyty CD z odpowiednio dobranym repertuarem muzycznym
- instrumenty: marakasy, bębenki, cymbałki, talerze, tamburyna, instrumenty klawiszowe, materacyk, sakwy
- olejki zapachowe, świece
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Odreagowanie – „O”
- „Przedstawianie się” – uczestnicy zabawy stają w kole, twarzą do środka. Każdy wymawia swe imię jak najciszej potrafi, następnie powtarza je tak, jak potrafi najgłośniej.
- „Powitanie” – dzieci biegają po sali w podskokach zgodnie z melodią „Wszyscy są, Witam was”. Podczas przerwy w muzyce uczniowie witają się, podają sobie ręce (mogą wypowiedzieć miłe słowa).
Zrytmizowanie – „Z”
- Dzieci siadają w kole. Podają sobie piłkę (może to być zwykła torba którą napełnimy liśćmi ) nauczyciel puszcza nagranie „Jabłko ”. Wspólne podawanie piłki do muzyki. Następnie maszerują rytmicznie po obwodzie koła, odtwarzają rytm melodii „Jesienna poleczka” uderzając delikatnie rękoma (może być o rękę lub o nogi) podczas refrenu.
- Dzieci otrzymują różne instrumenty perkusyjne. Siadają w kole – w środku siedzi nauczycielka z tamburynem. Nauczyciel gra krótkie rytmy, które są natychmiast powtarzane przez wszystkie dzieci (na zasadzie echa).
Uwrażliwienie – „U”
- Dzieci słuchają fragmentu wiersza M. Konopnickiej pt. „Świerszczyk”.
„Wicher wieje, deszcz zacina,
Jesień, jesień już”. - Dzieci „malują” w powietrzu figury kojarzące się z wierszem: jesienne mgły, chmury, liście. Ruchy dzieci powinny być płynne, powolne, ręce podczas „malowania” jak najbardziej rozluźnione.
Relaksacja – „R”
„Masaż na dobry humor”
uczniowie stoją w kręgu.
Nauczyciel recytuje wiersz, a dzieci wykonują gesty zgodne z jego treścią:
Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz.
- Dzieci leżą na dywanie (materacu, sakwie)
Słuchając muzyki Vivaldiego „Cztery pory roku” – „Jesień” wprowadzane są w stan odprężenia psychofizycznego (podczas słuchania muzyki nauczyciel może zapalić świece z domieszką olejków zapachowych).
- Po krótkim odprężeniu dzieci zaczynają się ożywiać – zabierają się do dalszej zabawy.
Aktywizacja – „A”
- „Zabawa w zbieranie liści” – nauczycielka rozkłada w różnych miejscach sali jesienne liście – na krzesełkach, stolikach, półkach, podłodze, itp. Przy miarowym akompaniamencie dzieci spacerują po całej sali nie ruszając leżących liści. Gdy usłyszą melodię poznanej wcześniej piosenki „Już opadły liście” (Muz. Stanisław Jedynak, Sł. Krystyna Majewska), szybko je zbierają i układają w bukiety. Zwycięża dziecko, które uzbiera najwięcej liści.
Zakończenie zajęć
Nauczyciel żegna się z dziećmi (z każdym z osobna, podając mu rękę i dziękując za miłe zajęcia), następnie rozmawia z dziećmi na temat zajęć (co im się podobało najbardziej, jakie ćwiczenia sprawiły największą radość a jakie ćwiczenia pomogły w zrelaksowaniu się i odprężeniu).
Autor: Joanna Jankowska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli