Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 22 maja 2025 roku.

Grupa wiekowa: 6 lat
Czas trwania: ok. 40 minut
Forma: zajęcia indywidualne
Cel ogólny:
Rozwijanie myślenia matematycznego, percepcji słuchowej, wzrokowej, sprawności motorycznej oraz koncentracji, rozumienie pojęć językowych.
Cele szczegółowe (dziecko):
- rysuje rysunek zgodnie z instrukcjami nauczyciela,
- doskonali chwyt pęsetowy,
- postępuje zgodnie z instrukcjami nauczyciela,
- wykonuje proste obliczenia matematyczne i odpowiada na pytania,
- łapie i rzuca piłkę do nauczyciela,
- skupia uwagę na wykonywanym zadaniu,
- podejmuje wyzwania i wykonuje je do końca.
Metody pracy:
słowna, praktycznego działania, podająca
Pomoce dydaktyczce:
kartka A4, kredki, miska, pęseta, plastikowe owoce, klocki lub karty z liczbami, piłka, muzyka relaksacyjna, koc
Przebieg zajęć:
1. „Majowa łąka” – Nauczyciel czyta krótką rymowankę, zadaniem dziecka jest namalowanie obrazka, zawierającego podane szczegóły.
Na łące w maju, na zielonej trawie,
rośnie dziesięć kwiatów w rzędzie, w pełnym słońcu.
Piąty kwiat od lewej strony jest cały różowy,
natomiast dziewiąty kwiat od prawej strony jest fioletowy.
Cztery motyle tańczyły nad kwiatami tymi,
każdy miał skrzydła kolorowe, niczym tęcza.
Na jednym były trójkąty, na drugim – kółeczka,
na trzecim – prostokąty, a na czwartym – krateczka.
A słońce na niebie, pomiędzy chmurkami, to koło żółte,
które grzeje swymi promykami tą łąkę majową.
2. „Sałatka owocowa” – Nauczyciel prezentuje dziecku plastikowe owoce, które umieszcza w misce. Zadaniem dziecka jest wyciągnięcie za pomocą pęsety tylko tych owoców, które wskaże nauczyciel.
- Wyciągnij owoc, którego nazwa zaczyna się od sylaby „ma” (np. mandarynka).
- Wyciągnij owoc, który ma 3 sylaby (np. truskawka, ananas).
- Wyciągnij owoc, który jest kwaśny (np. cytryna).
- Wyciągnij owoc, który kończy się na „na” (np. winogrona).
- Wyciągnij owoc, który jest podłużny (np. banan).
- Wyciągnij owoc, który ma pestki (np. śliwka, brzoskwinia).
3. „Piknik Mai” – Opowiadanie matematyczne
Nauczyciel czyta opowiadanie, a dziecko wykonuje proste obliczenia i odpowiada na pytania. Dziecko może liczyć na palcach, klockach lub kartach z liczbami.
„Piknik Mai”
W pewne słoneczne popołudnie, Maja wyszła na łąkę. Mama przygotowała dla córki mały koszyk piknikowych słodkości. Dziewczyna bardzo lubiła owoce, dlatego włożyła do koszyka 3 truskawki i 2 banany. Ile owoców miała Maja w koszyku? (3 + 2 = 5) Dziewczyna pożegnała się z mamą i ruszyła w drogę. Maja z uśmiechem szła przez las, aż nagle znalazła 5 dużych kamieni i 4 małe. Ile kamieni znalazła Maja? (5 + 4 = 9) Po dotarciu na łąkę Maja rozłożyła kocyk i wyjęła owoce oraz smakołyki od mamy – jej ulubione cukierki z galaretką. Mama zapakowała dziewczynce 10 cukierków. Maja zjadła tylko 3 cukierki. Ile cukierków zostawiła Maja na drogę powrotną? (10 – 3 = 7) Maja, wracając do domu, spotkała koleżankę Kasię i podarowała jej 2 cukierki. Ile cukierków zostało Mai w koszyku? (7 – 2 = 5)
4. „Złap piłkę” – Ruchowa gra językowo-matematyczna
Nauczyciel rzuca do dziecka piłkę. Jeżeli zdanie wypowiedziane przez nauczyciela jest prawdziwe, dziecko łapie piłkę; jeżeli jest fałszywe – unika piłki.
- Wszystkie owoce mają witaminy i są zdrowe.
- Jabłko ma pestki.
- Maliny rosną na drzewie.
- Sok z jagód ma pomarańczowy kolor.
- Pomarańcze mają okrągły kształt.
- Kiwi ma zielony kolor.
5. „Odpoczynek na łące” – Odpoczynek na łące
Dziecko siada lub kładzie się na kocu, zamyka oczy i słucha krótkiej wizualizacji:
Wyobraź sobie, że leżysz na łące jak Maja. Ciepłe słońce świeci, motyle tańczą nad tobą, a w oddali śpiewają ptaki… Słyszysz pszczołę, która przelatuje obok? Jakie kolory widzisz? Jak pachnie trawa?
Rozmowa kierowana:
- Co podobało ci się najbardziej?
- Podaj nazwy owoców, które towarzyszyły nam podczas zajęć.
Podziękowanie za udział w zajęciach, pochwała, pożegnanie dziecka.
Źródła:
Własne pomysły i doświadczenia
Rymowanka i opowiadanie matematyczne są mojego autorstwa
Autor: Marzena Kołodziej – Czytelniczka Portalu