Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 19 lutego 2025 roku.

Cel ogólny:
- umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu
Cele szczegółowe (dziecko):
- poprawnie rozpoznaje i nazywa odgłosy
- wykonuje ćwiczenia artykulacyjne
- zna liczebniki porządkowe
- tworzy wyrazy rozpoczynające się na podaną literę
- trafnie dobiera rym do podanego wersu w wierszu
- skupia uwagę na wykonywanym zadaniu
- podejmuje wyzwania i wykonuje je do końca
Formy pracy:
indywidualna
Czas trwania:
45 minut
Metody pracy:
słowna, praktycznego działania, podająca
Środki dydaktyczne:
odgłosy czynności wykonywanych przez dinozaury, lusterko, plastikowe pudełka, szklanka, woda, kulki hydrożelowe, siemię lnianie, kawa ziarnista, barwniki spożywcze, 10 figurek dinozaurów, czerwony, zielony klocek, żółta ciastolina, „Dinozaury” – wiersz Aleksandry Wojtyły, kartoniki z literami drukowanymi tworzącymi napis DINUŚ
Przebieg zajęć:
CZĘŚĆ WSTĘPNA (czas trwania: 5 minut)
- Przywitanie się z dzieckiem
Nauczyciel prezentuje odgłosy, które powinny zasugerować dziecku temat zajęć (odgłos picia wody, odgłos wykluwającego się dinozaura z jajka, odgłos jedzenia, przeżuwania liści, odgłos głośnego stąpania, odgłos wydawany przez dinozaura: ryk).
CZĘŚĆ GŁÓWNA (czas trwania: 30 minut)
- „Spacer Dinusia” – zabawa logopedyczna
Nauczyciel prosi dziecko, by wyobraziło sobie, że jego język to mały dinozaur Dinuś. Nauczyciel opowiada historyjkę i pokazuje odpowiednie ruchy, dziecko stara się je naśladować.
Dawno temu, wśród zielonych drzew, w cieniu spał Dinuś (usta zamknięte, język trzymamy za górnymi zębami). Silny podmuch wiatru zbudził Dinusia (ruchy języka do kącików warg), który ziewnął (ziewamy). Dinozaur poczuł silny głód, więc wyruszył do lasu na poszukiwanie pożywienia. Powoli poruszał się po wyboistej ścieżce (dotykamy czubkiem języka każdego ząbka na górze i na dole od wewnętrznej strony), zatrzymał się, popatrzył w prawo (czubkiem języka dotykamy prawego kącika ust), w lewo (czubkiem języka dotykamy lewego kącika ust). Spojrzał w górę, bardzo wysoko wyciągnął szyję (wysuwanie języka daleko do przodu, złożonego w kształt łyżeczki) i zobaczył drzewo z apetycznie wyglądającymi liśćmi. Dinuś bez wahania zjadł listki (ruchy żuchwą naśladujące żucie), potem się oblizał, bo listki mu bardzo smakowały (oblizywanie warg językiem). Gdy Dinuś poczuł, że jest już najedzony, ruszył w drogę powrotną. Szedł tą samą wyboistą dróżką (dotykamy czubkiem języka do każdego ząbka na górze i na dole od wewnętrznej strony). Doszedł do wielkiego wodospadu zmęczony (wysuwamy język na brodę) i ponownie zasnął.
- Sensoryczne pudełka
Nauczyciel przygotowuje 4 pudełka:
1 pudełko: kulki hydrożelowe, 4 szklanki wody (kulki powiększają swoją objętość kilkukrotnie po upływie 2 dni)
2 pudełko: 1 szklanka siemienia lnianego, 4 szklanki wody, zielony barwnik spożywczy
3 pudełko: 1 opakowanie kawy ziarnistej
4 pudełko: 1 opakowanie pianki do golenia, brązowy barwnik spożywczy
W tak przygotowanych pudełkach umieszcza figurki dinozaurów, zadaniem dziecka jest wyłowić za pomocą rąk wszystkie dinozaury.
- Którym z kolei jest?
Oczyszczone figurki z poprzedniego ćwiczenia nauczyciel układa w szeregu.
Nauczyciel prosi dziecko o wykonanie poleceń:
– licząc od lewej strony, wskaż 4 dinozaura
– licząc od prawej strony, wskaż 8 dinozaura
– jaki kolor ma piąty dinozaur, licząc od lewej strony
– przed 9 dinozaurem, licząc od prawej strony, połóż czerwony klocek
– za 4 dinozaurem, licząc od prawej strony, połóż zielony klocek
- Skamielina dinozaura
Nauczyciel przygotowuje dla dziecka kilka kulek z ciastoliny. Dziecko wybiera sobie figurkę dinozaura, rozpłaszcza kulkę i odciska w niej figurkę dinozaura.
- Detektywi rymów – „Dinozaury” – wiersz Aleksandry Wojtyły
Nauczyciel czyta wiersz, zadaniem dziecka jest dokończenie zdania, wybierając pasujący do treści rym.
Dinozaury to takie stworzenia,
których już od dawna na świecie nie ma.
Niektóre były duże, wielkości ……………… wieżowca czy jeżowca
a inne małe, na przykład jak owca.
Drapieżny tyranozaur był groźny szalenie,
jego się bało każde stworzenie.
Jak szedł, to wokół ziemia …………………. drożała czy drżała,
siał pośród zwierząt strachu bez mała.
Największe były brontozaury chyba,
ich szyje sięgały prawie do nieba.
Skubały listki z koron drzew,
smakował im także mały ………. chlew czy krzew
Pterozaury to …….. które latały, gady czy owady
one naszym ptakom początek dały.
Diplodoki to gady pływające,
ich rozmiary były imponujące.
Dinozaury wyginęły miliony lat temu
i do dzisiaj nie wiemy czemu.
Krążą na ten temat różne spekulacje
i do końca nie wiadomo, kto ma …….. rację czy kolację
- Jaki jest dinozaur?
Nauczyciel, korzystając z kartoników z drukowanymi literami, wspólnie z dzieckiem układa imię głównego bohatera zajęć. Zadaniem dziecka jest dobranie odpowiednich cech charakteru, wyglądu, które charakteryzują dinozaury.
D – duży
I – inteligentny
N - nerwowy
U – uśmiechnięty
Ś – śmiały
CZĘŚĆ KOŃCOWA (czas trwania: 5 minut)
- Podziękowanie za zajęcia, pochwała, pożegnanie się z dzieckiem.
Źródła:
Własne pomysły i doświadczenia
Autor: Marzena Kołodziej – Czytelniczka Portalu