Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 14 kwietnia 2020 roku.
Chłopiec 7 lat – orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim
Chłopiec 8 lat – orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – afazja ruchowa
Cele:
- wzbogacanie słownictwa związanego z ubraniami
- usprawnianie percepcji wzrokowej
- doskonalenie umiejętności myślenia logicznego
Forma:
indywidualna
Metody:
słowna, oglądowa, praktycznego działania
Środki dydaktyczne:
zagadki, obrazki: ubrań, pogody, dooble, misie na rzepy, karty z napisami i obrazkami: „ja mam, kto ma?”, rękawiczki, szaliki, czapki
Wstęp: Sprawdzenie listy obecności, podanie tematu zajęć, krótka rozmowa z uczniami.
Lp. | Rodzaj ćwiczenia | Cel ćwiczenia | Przebieg ćwiczenia |
1. | Zagadki słowne | Doskonalenie umiejętności logicznego myślenia. | Nauczyciel czyta zagadki słowne, uczniowie odgadują. Pomoce: zagadki. |
2. | Zjawiska pogodowe | Usprawnianie logicznego myślenia. Doskonalenie ciągów zautomatyzowanych: pory roku. | Uczniowie odnajdują obrazki przedstawiające pogodę dla danej pory roku. Wymień wszystkie pory roku. Pomoce: obrazki przedstawiające różne zjawiska pogodowe. |
3. | Ubrania | Usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie umiejętności liczenia w poznanym zakresie. | Uczniowie nazywają daną część garderoby i dobierają do odpowiedniego obrazka przedstawiającego daną pogodę. Przeliczanie obrazków. Pomoce: obrazki przedstawiające pogodę, obrazki z daną częścią garderoby. |
4. | Pluszowe misie | Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokowo-ruchową. | Łączenie cech – układanka logiczna polegająca na dostrzeżeniu cech wspólnych i ułożeniu kolejnych ilustracji w odpowiedniej pozycji na tablicy, tak by zgadzały się układem z ilustracjami znajdującymi się w pionie i poziomie. Pomoce: misie na rzepy, plansza z kolorami. |
5. | Ja mam… kto ma…? | Usprawnianie motoryki małej, wzbogacanie słownictwa. | Karty rozdajemy wśród graczy. Wybrana osoba rozpoczyna grę, wykładając kartę i odczytując zdania oraz nazwy obrazków przedstawionych na karcie. Osoba, która ma kartę z obrazkiem wymienionym przez pierwszego gracza, odpowiada, np. ja mam żółte kalosze, kto ma wełniany sweter? Ten, kto pierwszy pozbędzie się wszystkich kart, wygrywa. Pomoce: karty z obrazkami i napisami. |
6. | „Ubieramy się” – zabawa ruchowa | Usprawnianie percepcji słuchowej. Rozwijanie koordynacji ruchowej. Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała. | Na dywanie leżą rękawiczki, szaliki i czapki. Dzieci poruszają się wokół dywanu, nauczyciel wymienia część garderoby, a dzieci muszą odnaleźć i ją założyć. – Weź niebieską rękawiczkę i załóż ją na prawą rękę. Pomoce: dywan, rękawiczki, czapki, szaliki, buty. |
7. | Dobble | Usprawnianie motoryki małej. Ćwiczenie percepcji wzrokowej: spostrzegawczości. | Rozdajemy karty. Jedną odkrywamy i gracze szukują jednego wspólnego elementu na swojej karcie. Wykładają nazywając rozpoznane ubrania, wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się wszystkich kart. Pomoce: karty Dobble. |
8. | Ćwiczenia relaksacyjne | Kontrolowanie wdechu i wydechu. | Uczniowie wciągając powietrze i wstrzymując oddech, przenoszą po kolei krople wody na parasol. Pomoce: plansza, parasol, kartoniki przedstawiające krople wody, słomki. |
9. | Zakończenie | Krótka rozmowa końcowa – wzbudzanie w uczniach poczucia sukcesu i zadowolenia. | Nauczyciel zadaje pytania odnośnie trudności zadawanych ćwiczeń. Chwalenie uczniów za włożony trud. Nagradzanie uczniów. Pomoce: naklejka. |
Autor: Patrycja Berg – Czytelniczka Portalu