Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 28 kwietnia 2016 roku.
Temat: „Kolorowa wiosna”
Cel ogólny :
- utrwalanie podstawowej gamy kolorów (czerwony, zielony, niebieski, żółty)
Cele szczegółowe:
- poznawanie nowego materiału – farby mydlanej
- rozwijanie sprawności opuszków palców
- rozwijanie umiejętności posługiwania się własną dłonią jako narzędziem
- rozwijanie wrażeń estetycznych
- rozwijanie czynności samoobsługowych dziecka
Metody:
- oglądowe (obserwacja ukierunkowana)
- słowne (objaśnianie)
- aktywizujące
Pomoce: farba klejowa w czterech kolorach: czerwony, niebieski, żółty, zielony, arkusz papieru, szablon: chmurki, słońca, kwiatu, trawy, płyta z muzyką relaksacyjną
Forma pracy: indywidualna
Przebieg zajęć:
- Powitanie z dzieckiem różnymi częściami dłoni (witają się ramiona, łokcie, paluszki).
- Obserwacja bezpośrednia krajobrazu za oknem, nauczyciel zwraca uwagę na słońce – żółte, trawę – zielona, chmury – niebieskie i kwiaty – czerwone).
- Przygotowanie miejsca pracy, ułożenie na stoliku dużego arkusza papieru.
- Do przygotowanej przez nauczyciela „sztywnej” mydlanej piany wspólnie z dzieckiem dodajemy potrzebne kolory farb plakatowych, mieszamy.
- Słuchanie wierszyka recytowanego przez nauczyciela :
„Niebieskie chmurki płyną po niebie, żółte słoneczko świeci,
zielona trawa rośnie wysoko, czerwony kwiatek śmieje się do dzieci”
Podczas recytacji nauczyciel demonstruje przygotowane szablony i zachęca dziecko do dopasowywania szablonu do określonego koloru. Jeśli dziecko ma trudności, powtarzamy wierszyk.
- Zachęcanie do namalowania słońca i innych rzeczy, o których mówił wierszyk.
- Malowanie całą dłonią lub palcem według wyboru dziecka przy spokojnej muzyce relaksacyjnej.
- Czynności higieniczne i porządkowe.
- Pochwalenie dziecka i umieszczenie pracy na wystawie.
Autor: Anna Grzebielucha