Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 28 grudnia 2019 roku.
Temat: Gadżetomania – wykorzystanie różnych pomocy w terapii ręki
Data:
Liczba uczniów:
dowolna
Cel główny:
- usprawnienie motoryki małej, kształtowanie podstawowych funkcji rąk i stymulacja ręki
Cele szczegółowe:
- kształtowanie sprawności manualnej rąk i percepcji wzrokowej
- kształtowanie koncentracji uwagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej
- kształtowanie podstawowych funkcji rąk i stymulacja ręki
- kształtowanie zakresu ruchu w obrębie stawu łokciowego, nadgarstka
- kształtowanie serii ruchów precyzyjnych (śródręcze i palce)
Metody:
metoda stacji zadaniowych
Forma:
indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne:
folia bąbelkowa z narysowanymi różnymi kształtami, miękkie piłeczki i kuleczki z różną fakturą na powierzchni, magnesy, piasek sensoryczny, „gniotki”, materiały sypkie różnej wielkości i kształtów, plastelina, plastikowe kubki, łyżeczki plastikowe, spinacze do bielizny różnej wielkości, piankowe chrupki, małe okrągłe słodkie drażetki, układanka – przybijanka
Przebieg zajęć:
I Wprowadzenie do tematu zajęć. Zapoznanie dzieci z metodą stacji zadaniowych. Na poszczególnych stołach eksponowane są pomoce dydaktyczne. Każda stacja ma inny znaczek identyfikacyjny. Zaprezentowanie poszczególnych stacji i wyjaśnienie zadań do wykonania. Wszystkie zadania są wykonywane pod nadzorem nauczyciela lub z pomocą nauczyciela.
II Część właściwa:
Pierwsza stacja zadaniowa
Uczniowie mają do dyspozycji folie bąbelkowe różnej wielkości z narysowanymi konturami różnych kształtów albo rysują dowolny wzór. Zadaniem dziecka jest wystrzelać bąbelki w obrębie wzoru. Może to robić jednym, kilkoma palcami lub przy użyciu obu rąk.
Druga stacja zadaniowa
Układanka – Przybijanka (gotowa pomoc). Uczeń układa kompozycje z gotowych elementów według wzoru lub z pamięci. Przybija elementy do podkładki miniaturowymi gwoździkami.
Trzecia stacja zadaniowa
Zadaniem ucznia jest, przy pomocy klamerek do bielizny, wyciągnąć kolorowe elementy z talerzyka. W tym wypadku są to cukierki. Należy pamiętać o tym, aby klamerki były czyste. Nagrodą jest możliwość spożycia słodyczy. Cukierki można zastąpić chrupkami kukurydzianymi.
Czwarta stacja zadaniowa
Zadaniem ucznia jest przekładanie z ręki do ręki, gniecenie, wałkowanie, formowanie dowolnych kształtów z gniotków, piłeczek miękkich z różną fakturą na powierzchni.
Piąta stacja zadaniowa
Uczniowie formują różne kształty z plasteliny.
Szósta stacja zadaniowa
Uczniowie za pomocą magnesów, przyciągają różne drobne elementy i przesuwają je po określonym torze.
Siódma stacja zadaniowa
Uczniowie mają przygotowany w pojemnikach piasek sensoryczny, materiały sypkie różnej wielkości, plastikowe kubeczki, łyżki plastikowe. Zadaniem uczniów jest „zabawa palcami” w materiałach sypkich, przesypywanie materiałów sypkich rękoma, nakładanie na łyżeczkę i wsypywanie do kubeczków.
III Zakończenie.
Nauczyciel podsumowuje zajęcia. Za aktywny udział wręcza dzieciom własnoręcznie przygotowane ordery.
Scenariusz zajęć świetlicowych opracowała: Renata Czorny – Czytelniczka Portalu
Scenariusz opracowany na podstawie certyfikowanego szkolenia „Terapia ręki”