Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 8 maja 2020 roku.
Szkoły oraz Poradnie Psychlogiczno-Pedagogiczne wciąż pozostają zamknięte, a pomysły na ćwiczenia i zabawy dla dzieci powoli się wyczerpują. Dzieci mają zadawane duże ilości materiału przez nauczycieli ze szkół i na terapię nie zostaje wiele czasu. Jest ona szczególnie utrudniona, ponieważ nie może być prowadzona na terenie poradni. Jak pedagodzy mogą zachęcić swoich podopiecznych do ćwiczeń w domu? Co zrobić, aby utrzymać ich zainteresowanie? Jak rodzice mogą pomóc w nauce dziecka? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w poniższym artykule.
W ostatnich miesiącach przyszło nam zmierzyć się z wyzwaniem, jakim jest nauka zdalna. Od 17 marca, wszystkie instytucje edukacyjne zostały do odwołania zamknięte, a zajęcia przeprowadzane są w trybie zdalnym. Dla nauczycieli, specjalistów, a także rodziców i dzieci taka forma edukacji jest prawdziwym eksperymentem.
Dzieci, które uczęszczały na terapię pedagogiczną, nie powinny przerywać ćwiczeń, ponieważ może skutkować to dużymi zaległościami oraz utratą już osiągniętych rezultatów. Bardzo ważne jest, aby odpowiednio zmotywować dziecko do zaangażowania w ćwiczenia. Będąc u siebie w domu, może mieć ono problem z koncentracją na nauce, kiedy obok stoi ukochany domek dla lalek, a w telewizji zaraz ma się zacząć ulubiona bajka. Na szczęście istnieje wiele sposobów na zachęcenie dziecka do sumiennej pracy, które można wykorzystać podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych udzielanych online oraz polecić rodzicom do indywidualnej nauki z dziećmi.
Jedną z najbardziej powszechnych metod zachęcających do regularnej pracy, jest stworzenie własnego systemu motywacyjnego. Dzieci lubią dążyć do celu i zdobywać punkty, radość sprawia im także zacięta rywalizacja, ale tylko wtedy, gdy widzą efekty swoich działań i są świadome swojego postępu. Dlatego bardzo ważne jest chwalenie dziecka po każdym wykonanym zadaniu oraz nagradzanie go, kiedy osiągnie wyznaczony cel. W bardzo prosty sposób możemy zorganizować system motywujący: za dobrze wykonane zadania przyznając dziecku punkty, naklejki lub ręcznie wykonane żetony. Udowodnione jest, że pozytywna motywacja i pochwały bardziej zachęcają dzieci do wytrwałej pracy niż system kar lub zwracanie uwagi tylko na popełnione błędy. Wprowadzenie systemu motywacyjnego podczas pracy sprawi, że nauka przebiegać będzie w bezstresowej i przyjaznej atmosferze.
Istotnym składnikiem przepisu na efektywną naukę jest odpowiednie otoczenie. Ważne jest, aby upewnić się, że dziecko podczas zajęć online lub indywidualnych ćwiczeń, siedzi na krześle przy biurku oraz ma dobre oświetlenie. Rozpraszające może być zbyt głośno grające radio lub telewizor w sąsiednim pokoju. Należy dopilnować również, by na komputerze, na którym podopieczny odbywa zajęcia, nie było włączonych serwisów społecznościowych bądź innych zbędnych stron internetowych. Zasadnicze jest, aby przed rozpoczęciem terapii uczeń miał krótką przerwę, tzn. nie zaczynał zajęć bezpośrednio po uprzedniej nauce lub aktywności fizycznej. Oczywiście wszystko zależy od możliwości rodziców, jednak warto przybliżyć im powyższe zalecenia, które mogą mieć znaczący wpływ na efektywność domowej edukacji.
By zajęcia na odległość były równie atrakcyjne, warto wykorzystać platformy edukacyjne, które wykorzystują interaktywne ćwiczenia i gry edukacyjne dla dzieci. Wykorzystując nowe technologie, możemy zaoszczędzić czas potrzebny na przygotowanie zadań, a także na bieżąco śledzić postępy dziecka. Jedną z takich platform, które usprawniają edukację zdalną, jest Pszczółka.
Pszczółka (www.pszczolka.online) to aplikacja przeznaczona dla dzieci powyżej piątego roku życia, która oferuje interesujące gry edukacyjne oraz ćwiczenia służące rozwijaniu techniki czytania, pisania, fonologii i czytania ze zrozumieniem. Aplikacja posiada specjalne funkcje, które ułatwiają naukę dzieciom z trudnościami w czytaniu np. dysleksją, takie jak: nagrywanie własnej wymowy, wybór specjalnej czcionki zaprojektowanej dla dyslektyków, korzystanie z wirtualnej zakładki, podświetlenie czytanej frazy, pogrubienie co drugiej sylaby w słowie, możliwość śledzenia paska postępu oraz wiele innych, o których można przeczytać szczegółowo w artykule opublikowanym na portalu Pedagogika Specjalna, pod adresem: https://pedagogika-specjalna.edu.pl/pomoce-edukacyjne/12-sposobow-dopasowania-aplikacji-pszczolka/
Dodatkowo aplikacja posiada system motywacyjny, polegający na zbieraniu punktów, które następnie dzieci mogą wymienić na wirtualne naklejki. W Pszczółce nie istnieją negatywne oceny, co pozwala dziecku na bardziej komfortowe wypróbowywanie różnych odpowiedzi i zmniejsza stres związany z popełnieniem błędu.
Aplikacja Pszczółka jest innowacyjnym narzędziem do pracy zdalnej z dziećmi, umożliwia wybieranie ćwiczeń oraz nadzorowanie postępów i wyników podopiecznego przez kilku opiekunów np. rodzica, specjalistę i nauczyciela jednocześnie. Na początku pracy z platformą, każdy użytkownik może zrobić diagnostykę czytania, na podstawie której Pszczółka automatycznie dobierze ćwiczenia do jego umiejętności. Trudność zadań będzie zmieniać się wraz z postępami dziecka.
* Informacje praktyczne dla poradni *
Stosowanie aplikacji, w ramach zajęć w poradni jest całkowicie bezpłatne. Zapraszamy wszystkie zainteresowane poradnie do korzystania z Pszczółki, wystarczy zgłosić się na e-mail pomoc@pszczolka.online lub zadzwonić pod numer telefonu +48 22 211 88 33.
* Informacje praktyczne dla szkół *
Zapraszamy wszystkie szkoły do korzystania z aplikacji Pszczółka. Aplikację można wyświetlić na projektorze, tablicy interaktywnej lub komputerze. Należy zgłosić się do nas na adres e-mail: pomoc@pszczolka.online lub zadzwonić pod numer telefonu +48 22 211 88 33 i podać hasło: Pedagogika Specjalna, zyskując tym samym dwumiesięczną darmową licencję próbną, w zamian za opinię na temat aplikacji.
Oprogramowanie zostało stworzone z pomocą finansową TACR.