Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 9 lipca 2021 roku.
Temat: Terapia ręki – zajęcia ruchowo-plastyczne – utrwalanie znajomości barw ciepłych i zimnych
Uczestnicy:
uczeń o niepełnosprawności sprzężonej, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, charakteryzuje się niskim napięciem mięśni posturalnych i niską sprawnością grafomotoryczną, przy stoliku przyjmuje nieprawidłową postawę, „zjeżdża” z krzesła, często pokłada się na stole
Cel główny:
poprawa postawy ciała i wzmocnienie mięśni
Cele szczegółowe:
- wzmocnienie mięśni dłoni i palców
- wzmocnienie mięśni posturalnych
- usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców
- usprawnianie dużej motoryki w zakresie sprawności i napięcia mięśni całego ramienia
- ćwiczenie mobilności nadgarstka
- rozwijanie współpracy obu rąk
- rozwijanie wrażliwości dotykowej
- poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej
- kształtowanie planowania przestrzennego
Metody:
- terapia ręki
- integracja sensoryczna
- ćwiczenia ruchowe
- zajęcia plastyczne
Formy pracy:
zajęcia indywidualne
Przebieg zajęć
Zajęcia wstępne:
- Powitanie:
Dzień dobry, dzień dobry, wszyscy się witamy, dzień dobry, dzień dobry, dobry humor mamy.
- Rozgrzewka:
- ćwiczenie mięśni brzucha i grzbietu: skłony, przysiady, w leżeniu na brzuchu – pływanie na sucho, „rysowanie” nogami po ścianie, kołyska, balansowanie na dużej piłce na plecach i na brzuchu
- ćwiczenia rozmachowe: poruszanie barkami – ruchy okrężne, zrzucanie woreczków z ramion, wymachy kończynami górnymi, rzucanie dużą piłką plażową, ruchy naprzemienne, chodzenie po narysowanej linii
Zajęcia główne:
- Część manualna – rozgrzewka części od łokcia do nadgarstka:
- ćwiczenia manualne: gra w kręgle, rzucanie i łapanie piłeczki, przelewanie wody z naczynia do naczynia, wyławianie z wody kuleczek łyżką
Zajęcia plastyczne:
- malowanie dłońmi na kartonie powieszonym na ścianie z używaniem tylko ciepłych kolorów
Ćwiczenia manipulacyjne:
- robienie palcami wzorów w kolorach zimnych
prezentowanie efektu pracy
Zajęcia końcowe:
4. Zajęcia porządkowe aktywizujące pracę obu rąk:
- mycie rąk
- moczenie gąbki, ściskanie jej pod wodą
- porządkowanie stolika i mycie go swobodnym, kolistym ruchem rąk
5. Rozluźnienie:
- strzepywanie wody z rąk, pryskanie palcami wodą, otrzepywanie ubrania
- masażyk na plecach
6. Pożegnanie
Do widzenia, do widzenia, do miłego zobaczenia.
Autor: Aneta Ustrzycka – Czytelniczka Portalu