Terapia ręki – zajęcia ruchowo-plastyczne – barwy ciepłe i zimne

Opublikowano: 9 lipca 2021 roku

Temat: Terapia ręki – zajęcia ruchowo-plastyczne – utrwalanie znajomości barw ciepłych i zimnych

Uczestnicy:

uczeń o niepełnosprawności sprzężonej, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, charakteryzuje się niskim napięciem mięśni posturalnych i niską sprawnością grafomotoryczną, przy stoliku przyjmuje nieprawidłową postawę, „zjeżdża” z krzesła, często pokłada się na stole

Cel główny:

poprawa postawy ciała i wzmocnienie mięśni

Cele szczegółowe:

  • wzmocnienie mięśni dłoni i palców
  • wzmocnienie mięśni posturalnych
  • usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców
  • usprawnianie dużej motoryki w zakresie sprawności i napięcia mięśni całego ramienia
  • ćwiczenie mobilności nadgarstka
  • rozwijanie współpracy obu rąk
  • rozwijanie wrażliwości dotykowej
  • poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • kształtowanie planowania przestrzennego

Metody:

  • terapia ręki
  • integracja sensoryczna
  • ćwiczenia ruchowe
  • zajęcia plastyczne

Formy pracy:

zajęcia indywidualne

Przebieg zajęć

Zajęcia wstępne:
  1. Powitanie:

Dzień dobry, dzień dobry, wszyscy się witamy, dzień dobry, dzień dobry, dobry humor mamy.

  1. Rozgrzewka:
  • ćwiczenie mięśni brzucha i grzbietu: skłony, przysiady, w leżeniu na brzuchu – pływanie na sucho, „rysowanie” nogami po ścianie, kołyska, balansowanie na dużej piłce na plecach i na brzuchu
  • ćwiczenia rozmachowe: poruszanie barkami – ruchy okrężne, zrzucanie woreczków z ramion, wymachy kończynami górnymi, rzucanie dużą piłką plażową, ruchy naprzemienne, chodzenie po narysowanej linii
Zajęcia główne:
  1. Część manualna – rozgrzewka części od łokcia do nadgarstka:
  • ćwiczenia manualne: gra w kręgle, rzucanie i łapanie piłeczki, przelewanie wody z naczynia do naczynia, wyławianie z wody kuleczek łyżką

Zajęcia plastyczne:

  • malowanie dłońmi na kartonie powieszonym na ścianie z używaniem tylko ciepłych kolorów

Ćwiczenia manipulacyjne:

  • robienie palcami wzorów w kolorach zimnych

prezentowanie efektu pracy

Zajęcia końcowe:

4. Zajęcia porządkowe aktywizujące pracę obu rąk:

  • mycie rąk
  • moczenie gąbki, ściskanie jej pod wodą
  • porządkowanie stolika i mycie go swobodnym, kolistym ruchem rąk

5. Rozluźnienie:

  • strzepywanie wody z rąk, pryskanie palcami wodą, otrzepywanie ubrania
  • masażyk na plecach

6. Pożegnanie

Do widzenia, do widzenia, do miłego zobaczenia.

Autor: Aneta Ustrzycka – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Kursy online dla nauczycieli:

Dodaj komentarz