Utrwalanie pojęć z zakresu orientacji przestrzennej – zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 7 lutego 2015 roku.

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze przygotowała mgr Elżbieta Jednaka.

Grupa: uczniowie w wieku 6-7 lat

Cele zajęć:kierunki - zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
– utrwalanie pojęć z zakresu stronności: prawy, lewy, z lewej, z prawej strony
– utrwalanie pojęć z zakresu orientacji przestrzennej: na, przed, pod, nad, obok, w środku
– rozwijanie umiejętności uważnego słuchania poleceń

Metody: zabawa, metoda ćwiczebna

Zabawa na powitanie

Uczniowie wychodzą na środek sali i witają się:
– prawymi rękami
– lewymi kolanami
– lewymi łokciami
– prawymi biodrami itp.

Połóż obok…

Dzieci siadają w ławkach, wyjmują z piórnika: gumkę, ołówek, kredkę, strugaczkę, linijkę. Wykonują polecenia nauczyciela:
– połóżcie przed sobą zeszyt
– po prawej stronie zeszytu połóżcie kredkę
– obok kredki linijkę
– po lewej stronie zeszytu ołówek
– nad zeszytem gumkę
– pod zeszytem strugaczkę

Pokoloruj korale

Dzieci otrzymują karty pracy z narysowanym sznurem korali i kolorują je zgodnie z poleceniami (w środku sznurka powinien znaleźć się koralik największy albo różniący się kształtem od pozostałych). Przykładowe polecenia: pokoloruj na czerwono koralik w środku, na zielono koralik po prawej stronie czerwonego koralika, kolejny koralik po prawej stronie na żółto, koralik po lewej strony od czerwonego koralika na różowo, a następny na niebiesko. Ostatni koralik po prawej stronie na pomarańczowo, a ostatni po lewej stronie na fioletowo.

Zabawa ruchowa „Sałatka owocowa”

Dzieci stają w kręgu, odliczają do 4. Nauczyciel przyporządkowuje każdemu numerowi nazwę owocu (np. śliwki, gruszki, truskawki, banany). Na hasło np. „banany” dzieci, które są bananami zamieniają się miejscami itd. Na komendę „sałatka owocowa” wszystkie dzieci wymieniają się miejscami.

Rysowanie wg instrukcji

Uczeń otrzymuje kartę pracy z narysowanym domkiem. Nauczyciel poleca mu np. :
– pokoloruj domek
– po prawej stronie domku narysuj płot
– na płocie narysuj kotka, a obok kotka motylka
– nad domem narysuj chmurkę
– z lewej strony domku narysuj drzewo, a pod drzewem kwiatek.

Zakończenie zajęć – przekazanie uśmiechu

Uczniowie stają w kręgu. Każdy odwraca się do sąsiada z prawej stronie i uśmiecha się do niego.

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz