Ćwiczenia dla dzieci słabowidzących z wykorzystaniem guzików

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 16 czerwca 2019 roku.

Różnokolorowe guzkiki na żółtym tle

Ćwiczenia dla dzieci słabowidzących (niedowidzących)

1. Dobieranie guzików według materiału, z którego zostały wykonane

Dziecko zapoznaje się za pomocą dotyku z kawałkami tkanin, następnie dobiera do każdej tkaniny właściwy guzik. Sprawdza wzrokiem, czy nie popełniło błędu, koryguje ewentualne błędy.

2. Grupowanie według koloru – „Kwiatek”

Dziecko przy użyciu słomki (zasysając powietrze) przenosi guziki, umieszcza je na płatkach w kolorze danego guzika, zgodnie z kolorem lizaka demonstrowanego przez prowadzącego.

3. Szeregowanie – opowiadanie „Tęczowa kraina”

Nauczyciel czyta historyjkę, a uczeń ustawia kolorowe guziki zgodnie z kolejnością ich wystąpienia
w tekście (wrzuca do kubeczków plastikowych).

Pewnego dnia krasnoludek Teofil wybrał się do lasu na spacer. Przeszedł kilka kroków, gdy nagle
przypomniało mu się, że zapomniał swojej ulubionej czerwonej czapeczki. Szybko po nią wrócił
i radośnie ruszył przed siebie. Po drodze minął trzy, sięgające do nieba brzozy i nagle zauważył,
że między ich korzeniami błyszczą się małe pomarańczowe przedmioty. Jaskrawo żółte słońce nie pozwalało mu dostrzec dziwnego znaleziska. Podszedł bliżej a tu… okazało się, że wśród zielonych liści paproci leży stos papierków po cukierkach. Teofil bardzo się zdenerwował, gdy po namyśle doszedł do wniosku, że to prawdopodobnie mieszkające w pobliżu niebieskie smerfy, zostawiły po sobie taki bałagan. Hmm.… zadumał się krasnoludek, one uwielbiają cukierki. To na pewno ich sprawka – pomyślał. Wzburzony Teofil postanowił odwiedzić mieszkańców smerfnej krainy, żeby potwierdzić swoje przypuszczenia i przypomnieć o dobrych manierach, związanych z utrzymywaniem porządku w lesie. Gdy doszedł na miejsce, jego oczom ukazało się kilka granatowych domków w kształcie muchomora. W oknie każdego z nich rosły pięknie pachnące fiołki. Widok tej małej leśnej osady zauroczył krasnala.

Źródło: materiały otrzymane podczas studiów

4. „Budujemy dom” – dobieranie guzików zgodnie z instrukcją

Nauczyciel podaje kolejne kroki, które uczeń musi wykonać, aby wyremontować dom.

Instrukcja:
Na skraju lasu mieszkał Pan Zdzisio, ulubieniec mieszkańców wsi. Zmartwiony wyglądem swego
domostwa, postanowił go wyremontować. Prace już rozpoczęte, jednak by je ukończyć potrzebuje kilku pomocników. A więc do dzieła. By domek pięknie się prezentował musimy wymalować elewację, jak myślisz jaki kolor będzie odpowiedni? Wybierz proszę kolor farby (ułóż guziki w wybranym kolorze). Kilka dachówek pozostało do przymocowania (połóż czerwone guziki), uważaj – z komina wciąż wydobywa się dym (umieść czarne guziki na kominie, a szare zaaranżuj tak, by przypomniały dym). Okiennice wymagają dopracowania, chyba musimy je umyć (połóż białe guziki). Wokół posesji stoi wysokie drzewo, dające mnóstwo cienia w słoneczne dni. Kilka gałęzi odstaje, powinniśmy je poprzycinać (zielone guziki to liście, a brązowe – pień). Żółte słoneczko pięknie przygrzewa, a więc wykonanie prac końcowych pójdzie sprawnie i szybko. Jeszcze tylko wymalujemy ogrodzenie i będziemy mogli cieszyć się wakacjami spędzanymi w odnowionym wiejskim domku (ułóż brązowe guziki).

Źródło: Materiały otrzymane podczas studiów, modyfikacja własna

5. Ustawianie według wielkości – „Smoki”

Są na świecie całkiem blisko, smoki pałaszujące wszystko.
Lecz ich przysmak wyśmienity, to kolorowe guziki.

Uczeń dotyka guzików, ustala ich wielkość, a następnie ustawia je obok wybranego przez siebie smoka (mały, średni, duży). Wielkość guzika musi odpowiadać wielkości smoka.

 

Autor: Paulina – Czytelniczka Portalu (nazwisko do wiadomości redakcji)

 

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz