Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 22 stycznia 2022 roku.

Temat: „Moje palce są moimi oczami”
Scenariusz zajęć z elementami biblioterapii przeznaczony dla klas 3-4 szkoły podstawowej
Cel ogólny:
- kształtowanie postawy otwartości i akceptacji w stosunku do osób z niepełnosprawnościami – osób niewidomych
Cele szczegółowe:
- przełamywanie lęku w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi
- akceptowanie odmienności
- uwrażliwianie uczniów na problemy osób niewidomych
- zwiększenie w uczniach poczucia, że każdy człowiek jest wartościowy
Forma prowadzenia zajęć:
- indywidualna
- grupowa
Liczba uczniów:
18 osób
Czas trwania zajęć:
2 x 45 minut
Miejsce zajęć:
sala lekcyjna
Metody pracy:
- praca z tekstem
- rozmowa kierowana
- burza mózgów
- zabawy ruchowe
- kolaż
- zabawy sensoryczne z wykorzystaniem produktów spożywczych
Środki terapeutyczne:
- tekst opowiadania pt. „Moja mama nie widzi”
- kartki brystolu
- kredki
- chusty do zawiązywania oczu
- mąka, olej, woda
- plandeka malarska
- miski
- groch, ryż, sól, piasek
- filmik „La Amistad” (YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=bv9amRf5d1w)
Przebieg zajęć:
1. Powitanie.
2. Zabawa integracyjna: Domino.
Uczniowie stoją w kręgu. Prowadzący staje w środku koła i mówi: Jestem pierwszym elementem domina. Proszę do siebie kogoś, kto tak jak ja lubi…, ma…, nie znosi… Kto z uczniów pierwszy chwyci prowadzącego za rękę, ten kontynuuje zabawę, zapraszając kogoś o upodobaniach podanych przez siebie. Ostatnia osoba zamyka krąg i łączy grupę.
3. Burza mózgów na temat: Czym jest niepełnosprawność?
Uczniowie wypisują na kartkach słowa, które kojarzą im się z niepełnosprawnością. Odczytują swoje skojarzenia.
4. Zabawy sensoryczne z wykorzystaniem produktów spożywczych.
Uczniowie siadają na rozłożonej plandece malarskiej, przed nimi ustawiona jest miska, mąka, woda oraz olej. Zadaniem uczestników jest połączenie tych składników z zawiązaną chustą na oczach.
Kolejnym zadaniem jest rozpoznanie wsypywanych do misek ziarnistości: piasku, grochu, ryżu, soli (cały czas zawiązane chustą oczy).
Po wykonanych zajęciach nauczyciel pyta:
- Co czułeś/czułaś, mając zawiązane oczy?
- Co sprawiało Ci największą trudność?
5. Słuchanie opowiadania: „Moja mama nie widzi”.
(Opowiadanie dostępne jest w wersji pdf w Internecie).
Nauczyciel zadaje pytania:
- W jakich okolicznościach mama Karola straciła wzrok?
- Jak nazywamy osoby, które nie widzą?
- Z czego śmiali się koledzy Karola?
6. Tworzenie kolażu – kwiat.
Każdy uczeń tworzy swój własny płatek. Po wykonaniu pracy płatki zostają naklejone na dużym arkuszu papieru. W ten sposób powstaje wyjątkowy kwiat, który składa się z różnych płatków tworzących niepowtarzalną całość.
7. Pokaz filmiku „La Amistad – Laura Pausini” – 10 minut.
Po obejrzeniu filmiku prowadzący rozmawia z uczniami o tym, w jaki sposób niepełnosprawności wpływają na życie człowieka, o tym, że trudniejsze stają się niektóre czynności i zabawy, ale nie jest to powodem wykluczenia. Zabawę, wykonywaną czynność, możemy zawsze dostosować do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Podsumowanie
Tak jak nasze społeczeństwo, jesteśmy różni, mamy inny kolor włosów, mówimy innymi językami, mamy niepełnosprawność, ale razem stanowimy jedność. Osoby sprawne i niepełnosprawne mają podobne marzenia, problemy, obowiązki. Wcale tak dużo nas nie różni. Wiele rzeczy możemy wykonywać wspólnie.
Ewaluacja: Dowiedziałem się dzisiaj o…
Ewaluacja dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną:
Wybierz emotikonkę towarzyszącą dzisiejszym zajęciom:

Literatura wykorzystana do zajęć:
- Kossowska A.: Duże sprawy w małych głowach, Opole: Stowarzyszenie Terapeutów Zależnych, 2015
- Rydzewska M.: Moja mama nie widzi, Warszawa: Fundacja Otwórz Oczy, 2009
- „La Amistad – Laura Pausini” (YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=bv9amRf5d1w)
Scenariusz zajęć z elementami biblioterapii opracowała: Jolanta Szpitalna – Czytelniczka Portalu