Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 14 października 2016 roku.
„Książka uczy cię zastanowić się nad życiem
i jego sprawami, prowadzi cię jakby za rękę
przez wądole i mielizny, żebyś nie błądził,
ścieżki twoje prostuje,
a przede wszystkim uczy cię radości życia.”
Gustaw Flaubert
Cel główny:
- promowanie wśród dzieci czytania bajek, baśni, wierszy, legend jako sposób na ich rozwój, kształcenie i zdobywanie wiedzy.
Cele szczegółowe:
- nabywanie przez uczniów umiejętności interpersonalnych i współuczestnictwa w grupie,
- kształtowanie u uczniów poczucia własnej wartości i dostrzegania dobrych stron u innych,
- ćwiczenie technik czytania,
- wprowadzenie uczniów w świat literatury,
- zainteresowanie uczniów książką, czasopismem,
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych, kształtowanie nawyku czytania,
- kształtowanie nawyku zdobywania wiedzy,
- uwrażliwienie na piękno języka polskiego,
- poszerzanie wiedzy ogólnej,
- rozwijanie umiejętności słuchania,
- doskonalenie kompetencji językowych,
- wyzwalanie kreatywności uczniów.
Zasady zajęć:
- dostosowanie poziomu i tempa zajęć do psychicznych i fizycznych możliwości dziecka,
- zajęcia rozpoczynać zajęciami integracyjnymi,
- zajęcia wzbudzające zainteresowanie można przedłużyć w czasie, aby uczestnicy mogli się do końca wypowiedzieć na swój temat.
Podstawowe techniki:
- głośne, samodzielne czytanie tekstów przez dzieci,
- czytanie wyselekcjonowanych tekstów przez prowadzącego,
- słuchanie tekstów o charakterze relaksacyjnym i aktywizującym,
- dyskusja na temat utworu,
- pisanie listu do bohatera literackiego,
- wymyślanie innego zakończenia utworu,
- wchodzenie w role wybranego bohatera i przedstawianie scenek inspirowanych sytuacją literacką,
- wykonywanie ilustracji do czytanego utworu,
- tworzenie własnych tekstów baśni i bajek.
Plan pracy na rok szkolny 2014/2015
Temat zajęć 1: Zajęcia integracyjne.
Cel główny: integracja grupy.
Cele operacyjne:
- uczniowie dokonują autoprezentacji,
- nawiązują kontakt między sobą,
- przedstawiają scenki do czytanego tekstu.
Temat zajęć 2: Moje ulubione książki z dzieciństwa – czytanie wybranych
wierszy Tuwima i Brzechwy.
Cel główny: rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
Cele operacyjne:
- uczeń opowiada o wybranej książce i bohaterze literackim,
- rozwijanie twórczej wyobraźni.
Temat zajęć 3: Rozmowa na temat wiersza pt. „Paweł i Gaweł”
Aleksandra Fredry.
Cel główny: wskazanie skutków negatywnych zachowań.
Cele operacyjne:
- uczeń potrafi wejść w rolę,
- pokazuje różne emocje,
- wypowiada się na temat wiersza,
- podaje przykłady złego postępowania.
Temat zajęć 4: Słuchowisko pt. „Smok wawelski”.
Cel główny: umiejętność słuchania.
Cele operacyjne:
– uczeń w ciszy słucha tekstu,
– wypowiada się na temat słuchanego tekstu,
– czyta fragmenty tekstu z książki.
Temat zajęć 5: Legendy krakowskie – „O hejnale z Mariackiej Wieży”,
oraz „O gołębiach – rycerzach księcia Probusa”.
Cel główny: słuchanie czytanych legend.
Cele operacyjne:
– rozpoznawanie bohaterów,
– wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów,
– tworzenie scenek do podanych fragmentów legend.
Temat zajęć 6: Legendy krakowskie – „O pierścieniu księżnej Kingi” oraz
„O panieńskich skałach”.
Cel główny: zapoznanie uczniów z kolejnymi legendami krakowskimi.
Cele operacyjne:
– czytanie przez uczniów fragmentów tekstów,
– przeprowadzenie dialogu z użyciem pacynek lub zabawek,
– inscenizowanie z zastosowaniem pacynek.
Temat zajęć 7: Legendy krakowskie – „Stopka Królowej Jadwigi”.
Podsumowanie wiadomości o legendach krakowskich.
Cel główny: zebranie informacji o legendach krakowskich.
Cele operacyjne:
– czytanie tekstów.
Temat zajęć 8: H. Ch. Andersen – „Brzydkie kaczątko”.
Cel główny: zapoznanie z baśnią pt. „Brzydkie kaczątko”.
Cele operacyjne:
– uczeń czyta fragmenty tekstu,
– opowiada baśń,
– przedstawia ruchem ciała fragmenty baśni.
Temat zajęć 9: „Królowa Śniegu”.
Cel główny: zapoznanie z baśnią pt. „Królowa Śniegu”.
Cele operacyjne:
– uczeń słucha baśni,
– opowiada baśń.
Temat zajęć 10: „Królowa śniegu”.
Cel główny: zapoznanie z baśnią pt. „Królowa śniegu”.
Cele operacyjne:
– uczeń słucha baśni,
-odpowiada na pytania,
– układa kolejność opowiadania.
Temat zajęć 11: Legendy warszawskie – „Wars i Sawa”.
Cel główny: zapoznanie z legendą pt. „Wars i Sawa”.
Cele operacyjne:
– uczeń czyta fragmenty tekstu,
– układa zdania do tekstu w kolejności wydarzeń.
Temat zajęć 12: Słuchowisko pt. „Kim był święty Mikołaj”.
Cel główny: zapoznanie z postacią Świętego Mikołaja.
Cele operacyjne:
– uczeń trzymając maskotkę opowiada historię Świętego Mikołaja,
– przedstawia ruchem fragmenty z życia Świętego Mikołaja.
Temat zajęć 13: Legendy warszawskie – „Warszawska syrenka”.
Cel ogólny: zapoznanie z legendą pt. „Warszawska syrenka”.
Cele operacyjne:
– uczeń czyta fragmenty tekstu,
– opowiada treść legendy.
Temat zajęć 14: Legendy warszawskie – słuchowisko pt. „Złota kaczka”.
Cel ogólny: zapoznanie z legendą pt. „Złota kaczka”.
Cele operacyjne:
– uczeń w skupieniu słucha legendy,
– opowiada fragmenty tekstu.
Temat zajęć 15: Legendy wielkopolskie – „Poznańskie koziołki”.
Cel ogólny: zapoznanie z legendą pt. „Poznańskie koziołki”.
Cele operacyjne:
– uczeń czyta fragmenty tekstu,
– opowiada legendę.
Temat zajęć 16: Legendy polskie – słuchowisko pt. „O Piaście Kołodzieju”.
Cel ogólny: zapoznanie z legendą pt. „O Piaście Kołodzieju”.
Cele operacyjne:
– uczeń w skupieniu słucha legendy,
– opowiada legendę,
– wymienia bohaterów.
Temat zajęć 17: Baśnie polskie – słuchowisko pt. „Szklana Góra”.
Cel ogólny: zapoznanie z baśnią pt. „Szklana Góra”.
Cele operacyjne:
– uczeń w skupieniu słucha baśni,
– opowiada baśń,
– odgrywa scenki do wysłuchania baśni.
Temat zajęć 18: Słuchanie „Legendy o św. Jadwidze”.
Cel ogólny: zapoznanie z „Legendą o św. Jadwidze”.
Cele operacyjne:
– uczeń w skupieniu słucha legendy,
– opowiada legendę.
Temat zajęć 19: Słuchanie legendy pt. „O Wandzie co Niemca nie chciała”.
Cel ogólny: zapoznanie z legendą pt. „O Wandzie co Niemca nie chciała”.
Cele operacyjne:
– uczeń uważnie słucha legendy,
– czyta fragmenty tekstu,
– opowiada fragmenty poznanego tekstu.
Temat zajęć 20: Zapoznanie się z opowiadaniem pt. „Bitwa pod Racławicami”.
Cele operacyjne:
– uczeń czyta fragmenty tekstu.
– słucha opowiadania.
Temat zajęć 21: Poznanie legendy pt „Tajemnica Groty Łokietka”.
Cele operacyjne:
– uczeń czyta fragmenty tekstu, opowiada legendę.
Opracowała: mgr Beata Bryś
surdopedagog
oligofrenopedagog
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli